С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 27 окт 2018, 12:54, 5689 прочитания

Как замърсяването на въздуха убива хората в големите градове

Хиляди лондончани, нюйоркачани и пекинци умират преждевременно от замърсения въздух.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако ви беше предложена добра работа в Делхи, бихте ли приели предложението? Въздухът в индийската столица е толкова замърсен, че може да коства на средния дългосрочно пребиваващ там човек девет години от живота му според изчисления на университета в Чикаго. Бихте ли живели и в близост до лондонския "Брикстън Роуд", където замърсяването е в пъти по-високо от позволеното от европейските закони?

Продължителното излагане на фини прахови частици във въздуха годишно допринася за близо 7 млн. преждевременни смъртни случая в световен мащаб, пише Financial Times. Голямата част от тях са от причинени от сърдечни заболявания, инсулт или рак на белите дробове, смята Световната здравна организация. По-голямата част от смъртните случаи от замърсяване се срещат в бедните страни, където много домакинства използват дърва, керосин или въглища за отопление. Бебетата и малките деца, които са особено уязвими, често играят до печките, докато майките им готвят. Големият замърсител на Източна Европа са въглищата, докато в западноевропейските градове най-голям проблем представляват дизеловите превозни средства.


Глобален проблем

Хиляди лондончани, нюйоркачани и пекинци умират преждевременно от замърсения въздух. Останалите пък са с увредено здраве и влошено качество на живот. Гражданите на тези градове обаче са оказали натиск на правителствата да подобрят качеството на въздуха. Решението на проблема в общи линии може да се резюмира по следния начин: повече колоездене, по-малко въглища.

Мегаполисите в развиващите се страни, включително Делхи и Кайро дори не са се опитвали да се справят с проблема. Ако те не вземат мерки, това ще има трагични последици. Но развитите градове също трябва да изминат много преди да постигнат заветната цел.



Лондон

Замърсяването на въздуха допринася за повече от 9000 преждевременни смъртни случая в Лондон всяка година, според проучване на King's College London. Решението на бившия министър-председател Гордън Браун през 2001 г. за данъчни облекчения на дизеловите автомобили беше ключов момент. Това, което не беше известно тогава, беше колко много дизеловото гориво допринася за замърсяването с азотни оксиди. Дизеловият скандал от 2015 г. разкри, че някои автомобилни компании отдавна подправят тестовете си за отделяни вредни емисии.

Сега гражданите на Лондон предприемат мерки за по-чист въздух. Родители набират средства, за да инсталират пречистватели на въздуха в училищата. Радикални мерки като тази само на най-чистите автомобили да бъде позволено да се движат в пиковите часове също намират подкрепа.

На 8 октомври град Лондон представи план за забрана на автомобили на половината пътища. А от 8 април централен Лондон ще стане "зона с изключително ниски емисии". Превозните средства, които не отговарят на новите, по-строги стандарти за емисиите на отработени газове, ще трябва да платят такса за влизане. През 2021 г. зоната ще обхване северните кръгови и южните кръгови пътища.

Стокхолм

С дразнеща предсказуемост моделът за чист град е скандинавски. Стокхолм е бързоразвиващ се, сравнително голям и има дълги студени зими, които изискват много отопление. Но миналата година това беше най-малко замърсената столица в света, според СЗО.

Зелените жители на Стокхолм превърнаха града в лаборатория за решения против замърсяването, посочвайки пътя за други развити градове. В средата на 90-те години градът въведе автобус, който се движеше с биогаз. В рамките на 20 години всички автобуси в града станаха захранващи се с биогаз или етанол. През 2007 г. превозните средства, влизащи в центъра на Стокхолм, започнаха да плащат такса за задръстване - след което се понижиха острите астматични атаки при малките деца.

Париж

Основният замърсител на въздуха в Париж е дизелът, който убива преждевременно близо 2500 души годишно. Градът планира да забрани дизеловите автомобили до 2024 г. и бензиновите автомобили до 2030 г.

Париж лесно може да стане зелен. Централната част е толкова компактна, че 40% от пътуванията в нея може да се правят пеша. Също така, френската столица има най-добрият обществен транспорт, според базирания в Ню Йорк институт по транспорт и политика на развитие. Парижките предградия са много добре обслужвани, но през следващите няколко години "Гранд Париж Експрес" - най-големият проект за обществен транспорт в Европа, ще им осигури десетки нови станции.

Кметът на града Ан Идалго също така иска да насърчи колоезденето. Понастоящем само 6% от пътуванията в Париж се извършват на велосипеди, които трябва да избягват агресивните парижки шофьори. Идалго иска да вдигне този процент до 15% до 2020 г.


Пекин

Американското посолство постави въпроса за качеството на въздуха в Пекин. Преди около десетилетие посолството започна публично да чете показания от своя монитор за качеството на въздуха. Жителите забелязаха, че те често са "в конфликт с нивото на качеството на въздуха, съобщено от администрацията на града", отбелязват Майкъл Грийнстоун и Патрик Шварц от Университета в Чикаго. Местната загриженост се засили, когато въздухът се влоши. До 2013 г. средната концентрация на фини прахови частици в Пекин е била девет пъти по-висока от тази, която СЗО счита за безопасна. Родителите държат децата си на закрито, инсталират пречистватели на въздух у дома и планират почивки на "дестинации с чист въздух".

През 2013 г. Китай започна изпълнение на Национален план за действие в областта на качеството на въздуха. Той спря изграждането на електроцентрали, работещи с въглища около Пекин и принуди съществуващите инсталации да намалят емисиите си. Броят на автомобилите по пътищата също беше ограничен.

С известна помощ от забавящата се икономика, качеството на въздуха в региона се подобри. Сега той е с 36% по-добър от този през 2013 г. и оценява, че ако подобренията се запазят, пекинците могат да очакват да живеят 3.3 години по-дълго, отколкото тогава. И все пак смъртните случаи, предизвикани от мръсния въздух в Пекин, са били 18 200 през 2016 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германия си иска парите Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

17 окт 2019, 993 прочитания

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци 2 Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

17 окт 2019, 1428 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Американската икономика е с по-голям ръст от очакваното през третото тримесечие

Това е в резултат на силните потребителски и правителствени разходи

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10