Как замърсяването на въздуха убива хората в големите градове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как замърсяването на въздуха убива хората в големите градове

Как замърсяването на въздуха убива хората в големите градове

Хиляди лондончани, нюйоркачани и пекинци умират преждевременно от замърсения въздух.

7406 прочитания

© Надежда Чипева


Ако ви беше предложена добра работа в Делхи, бихте ли приели предложението? Въздухът в индийската столица е толкова замърсен, че може да коства на средния дългосрочно пребиваващ там човек девет години от живота му според изчисления на университета в Чикаго. Бихте ли живели и в близост до лондонския "Брикстън Роуд", където замърсяването е в пъти по-високо от позволеното от европейските закони?

Продължителното излагане на фини прахови частици във въздуха годишно допринася за близо 7 млн. преждевременни смъртни случая в световен мащаб, пише Financial Times. Голямата част от тях са от причинени от сърдечни заболявания, инсулт или рак на белите дробове, смята Световната здравна организация. По-голямата част от смъртните случаи от замърсяване се срещат в бедните страни, където много домакинства използват дърва, керосин или въглища за отопление. Бебетата и малките деца, които са особено уязвими, често играят до печките, докато майките им готвят. Големият замърсител на Източна Европа са въглищата, докато в западноевропейските градове най-голям проблем представляват дизеловите превозни средства.

Глобален проблем

Хиляди лондончани, нюйоркачани и пекинци умират преждевременно от замърсения въздух. Останалите пък са с увредено здраве и влошено качество на живот. Гражданите на тези градове обаче са оказали натиск на правителствата да подобрят качеството на въздуха. Решението на проблема в общи линии може да се резюмира по следния начин: повече колоездене, по-малко въглища.

Мегаполисите в развиващите се страни, включително Делхи и Кайро дори не са се опитвали да се справят с проблема. Ако те не вземат мерки, това ще има трагични последици. Но развитите градове също трябва да изминат много преди да постигнат заветната цел.

Лондон

Замърсяването на въздуха допринася за повече от 9000 преждевременни смъртни случая в Лондон всяка година, според проучване на King's College London. Решението на бившия министър-председател Гордън Браун през 2001 г. за данъчни облекчения на дизеловите автомобили беше ключов момент. Това, което не беше известно тогава, беше колко много дизеловото гориво допринася за замърсяването с азотни оксиди. Дизеловият скандал от 2015 г. разкри, че някои автомобилни компании отдавна подправят тестовете си за отделяни вредни емисии.

Сега гражданите на Лондон предприемат мерки за по-чист въздух. Родители набират средства, за да инсталират пречистватели на въздуха в училищата. Радикални мерки като тази само на най-чистите автомобили да бъде позволено да се движат в пиковите часове също намират подкрепа.

На 8 октомври град Лондон представи план за забрана на автомобили на половината пътища. А от 8 април централен Лондон ще стане "зона с изключително ниски емисии". Превозните средства, които не отговарят на новите, по-строги стандарти за емисиите на отработени газове, ще трябва да платят такса за влизане. През 2021 г. зоната ще обхване северните кръгови и южните кръгови пътища.

Стокхолм

С дразнеща предсказуемост моделът за чист град е скандинавски. Стокхолм е бързоразвиващ се, сравнително голям и има дълги студени зими, които изискват много отопление. Но миналата година това беше най-малко замърсената столица в света, според СЗО.

Зелените жители на Стокхолм превърнаха града в лаборатория за решения против замърсяването, посочвайки пътя за други развити градове. В средата на 90-те години градът въведе автобус, който се движеше с биогаз. В рамките на 20 години всички автобуси в града станаха захранващи се с биогаз или етанол. През 2007 г. превозните средства, влизащи в центъра на Стокхолм, започнаха да плащат такса за задръстване - след което се понижиха острите астматични атаки при малките деца.

Париж

Основният замърсител на въздуха в Париж е дизелът, който убива преждевременно близо 2500 души годишно. Градът планира да забрани дизеловите автомобили до 2024 г. и бензиновите автомобили до 2030 г.

Париж лесно може да стане зелен. Централната част е толкова компактна, че 40% от пътуванията в нея може да се правят пеша. Също така, френската столица има най-добрият обществен транспорт, според базирания в Ню Йорк институт по транспорт и политика на развитие. Парижките предградия са много добре обслужвани, но през следващите няколко години "Гранд Париж Експрес" - най-големият проект за обществен транспорт в Европа, ще им осигури десетки нови станции.

Кметът на града Ан Идалго също така иска да насърчи колоезденето. Понастоящем само 6% от пътуванията в Париж се извършват на велосипеди, които трябва да избягват агресивните парижки шофьори. Идалго иска да вдигне този процент до 15% до 2020 г.

Пекин

Американското посолство постави въпроса за качеството на въздуха в Пекин. Преди около десетилетие посолството започна публично да чете показания от своя монитор за качеството на въздуха. Жителите забелязаха, че те често са "в конфликт с нивото на качеството на въздуха, съобщено от администрацията на града", отбелязват Майкъл Грийнстоун и Патрик Шварц от Университета в Чикаго. Местната загриженост се засили, когато въздухът се влоши. До 2013 г. средната концентрация на фини прахови частици в Пекин е била девет пъти по-висока от тази, която СЗО счита за безопасна. Родителите държат децата си на закрито, инсталират пречистватели на въздух у дома и планират почивки на "дестинации с чист въздух".

През 2013 г. Китай започна изпълнение на Национален план за действие в областта на качеството на въздуха. Той спря изграждането на електроцентрали, работещи с въглища около Пекин и принуди съществуващите инсталации да намалят емисиите си. Броят на автомобилите по пътищата също беше ограничен.

С известна помощ от забавящата се икономика, качеството на въздуха в региона се подобри. Сега той е с 36% по-добър от този през 2013 г. и оценява, че ако подобренията се запазят, пекинците могат да очакват да живеят 3.3 години по-дълго, отколкото тогава. И все пак смъртните случаи, предизвикани от мръсния въздух в Пекин, са били 18 200 през 2016 г.

Ако ви беше предложена добра работа в Делхи, бихте ли приели предложението? Въздухът в индийската столица е толкова замърсен, че може да коства на средния дългосрочно пребиваващ там човек девет години от живота му според изчисления на университета в Чикаго. Бихте ли живели и в близост до лондонския "Брикстън Роуд", където замърсяването е в пъти по-високо от позволеното от европейските закони?

Продължителното излагане на фини прахови частици във въздуха годишно допринася за близо 7 млн. преждевременни смъртни случая в световен мащаб, пише Financial Times. Голямата част от тях са от причинени от сърдечни заболявания, инсулт или рак на белите дробове, смята Световната здравна организация. По-голямата част от смъртните случаи от замърсяване се срещат в бедните страни, където много домакинства използват дърва, керосин или въглища за отопление. Бебетата и малките деца, които са особено уязвими, често играят до печките, докато майките им готвят. Големият замърсител на Източна Европа са въглищата, докато в западноевропейските градове най-голям проблем представляват дизеловите превозни средства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    qvd50491823 avatar :-P
    Костадин Иванов

    В "Дневник" често обясняват, че да имаш кола не е задължително. Обикновено им казвам, че не е задължително да живееш в Лондон или друг голям град.
    В Делхи можете да ме замъкнете само с пистолет.

  • 2
    seh avatar :-|
    stef

    Да имаш дизел и да се самоубиваш бавно, не е задължително.

    До коментар [#1] от "
    Костадин Иванов
    ":

  • 3
    fantazor avatar :-|
    fantazor

    Не разбирам защо медиите продължават да се опитват да ни убедят, че колите са виновни за въздуха в София, при условия, че най-големите замърсявания се случват през зимата. Очевидно броят на колите по пътищата на София не се увеличава драстично през зимата. (освен това половината от колите са на газ!). Предполагам не е много "толерантно" да се казват нещата с истинските им имена, защото разликата от въздуха през лятото и този през зимата се дължи на начинът, по който определена част от населението (всички знаем предимно кои) се отоплява. Невероятно е, че няколко хиляди човека могат да горят дрехи, обувки, гуми и всичко което намерят и да тровят 1.2 милиона човека и никой няма право да им каже копче! Капитал, другия път сложете снимка от Факултето, а не на Цариградско шосе.

  • 4
    pav4o01 avatar :-|
    Павел

    Защото е по-лесно да накажеш плащащите данъци българи отколкото властимащите да се справят с циганите, които бавно завземат всичко. За мен трябва да се изселят всички цигани от тая държава, ще се освободят милиарди левове ресурс и качеството на живот ще се вдигне с двуцифрен процент!

  • 5
    seh avatar :-|
    stef

    До коментар [#4] от "Павел":

    Качеството на живот ще се вдигне, защото платеният вот ще се ограничи - ГЕРБСПДПС и ПатреотЕте го знаят най-добре...

  • 6
    aslkflasfka avatar :-|
    aslkflasfka

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    Ами в София не е задължително да пътуваш с кола. Повечето колеги ходят с кола само извън града, или преминават само по околовръстното. Няма причина да се движи човек с кола в разширения център, ако не отива към болницата.

  • 7
    aslkflasfka avatar :-|
    aslkflasfka

    До коментар [#4] от "Павел":

    Истински мечтая да се реши някой ден проблема с циганите, за да може да осъзнаем веднъж за винаги, че те са ни от най-малките проблеми. Умишлено маргинализирано население умишлено окомплектовано в региони с висока престъпност може да ражда перманентно нови поколения с престъпници.

    Но политиците си ги избираме сами. Те отмъкват милиардите. По скалата на корупцията милионите за интеграция няма да ги видиш и с лупа. Нито кражбите на ток и желязо. И тук изобщо не говорим колко неосъществими са всички глупости, които си напляскал в коментара си.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK