SpaceX създава умален космически кораб BFR, изстрелван с Falcon 9
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

SpaceX създава умален космически кораб BFR, изстрелван с Falcon 9

Ако изпитанията с малкия BFR се окажат успешни, това на практика ще е първата ракетна система в човешката история, която е 100% за многократна употреба

SpaceX създава умален космически кораб BFR, изстрелван с Falcon 9

Прототипът ще тества технологии за приземяване на втората степен на ракетата

Момчил Милев
7261 прочитания

Ако изпитанията с малкия BFR се окажат успешни, това на практика ще е първата ракетна система в човешката история, която е 100% за многократна употреба

© SpaceX


Компанията SpaceX планира да създаде през следващите няколко месеца миниатюрна тестова версия на своя бъдещ гигантски космически кораб BFR, предназначен за полети до Марс и други небесни тела от нашата слънчева система. Това става ясно от изявление на мултимилионера Илън Мъск, публикувано в социалната мрежа Twitter. Умаленият BFR трябва да бъде конструиран и да полети до юни 2019 г., тоест само след осем месеца.

Интересното е, че прототипът ще бъде извеждан в орбита с първата степен на стандартната ракета за многократна употреба Falcon 9. През последните години тя рутинно е използвана за комерсиални пускове на сателити и изпращане на товари до Международната космическа станция. В обозримо бъдеще също така ще бъде сертифицирана и за транспорт на астронавти с капсулата Crew Dragon. Прототипът също така ще бъде съвместим и с по-мощната версия Falcon Heavy

Малкият BFR де факто ще замени сега използваната втора степен на ракетата. С него ще бъдат тествани технологиите, които ще позволяват безопасно повторно навлизане в атмосферата. До момента SpaceX планираше да направи подобни изпитания, защитавайки космическия модул чрез надуваем топлинен щит. По всичко личи обаче, че идеята е изоставена и всички усилия в тази сфера са насочени към разработката на BFR. Според Мъск ще бъде изпробван "свръхтънък топлинен щит", но не се предвижа забавяне на скоростта с реактивна тяга.

По принцип повторното приземяване на който и да е обект, успешно изведен в околоземна орбита, е сериозно технологично предизвикателство. За разлика от ракетата-носител Falcon 9, втората степен се ускорява до около 28 хил. км/ч. и при връщането си към Земята се загрява десетки пъти повече при триенето с въздуха. Затова до момента SpaceX успешно е приземявал първата, но не и втората степен на ракетите си. Ако обаче изпитанията с малкия BFR се окажат успешни, това на практика ще е първата ракетна система в човешката история, която е 100% за многократна употреба.

В момента SpaceX може да приземява и използва повече от веднъж само първата степен на ракетите си, на която по груби сметки се падат около 60% от разходите за едно изстрелване. Около 20% от стойността на полета отива за производството на втората степен и по около 10% съответно за носовия обтекател (fairing), който предпазва товара от аеродинамичното триене с атмосферата, и за гориво.

През последните месеци SpaceX вече усилено работи и по конструирането на първия прототип на космическия кораб BFR в реални размери. Той ще е с дължина 55 метра и ще се извисява на височина 118 метра, когато бъде качен на своята оригинална ракета-носител. По думите на изпълнителния директор нa SpaceX Гуинет Шотуел до края на 2019 г. с кораба ще бъдат извършени серия суборбитални тестови полети по подобие на изпитанията с прототипа Grasshopper, използван при разработката на ракетите Falcon 9.

Според плановете на Илън Мъск системата BFR трябва да бъде напълно завършена до 2022 г. и през същата година да извърши два товарни полета до Марс. Първата пилотирана мисия до Червената планета е условно насрочена за 2024 г. Преди това, през 2023 г., се предвижда комерсиален туристически полет в орбита около Луната. Той е финансиран от японския милиардер Язаку Маезава.

Компанията SpaceX планира да създаде през следващите няколко месеца миниатюрна тестова версия на своя бъдещ гигантски космически кораб BFR, предназначен за полети до Марс и други небесни тела от нашата слънчева система. Това става ясно от изявление на мултимилионера Илън Мъск, публикувано в социалната мрежа Twitter. Умаленият BFR трябва да бъде конструиран и да полети до юни 2019 г., тоест само след осем месеца.

Интересното е, че прототипът ще бъде извеждан в орбита с първата степен на стандартната ракета за многократна употреба Falcon 9. През последните години тя рутинно е използвана за комерсиални пускове на сателити и изпращане на товари до Международната космическа станция. В обозримо бъдеще също така ще бъде сертифицирана и за транспорт на астронавти с капсулата Crew Dragon. Прототипът също така ще бъде съвместим и с по-мощната версия Falcon Heavy


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK