С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 8 ное 2018, 18:29, 5470 прочитания

SpaceX създава умален космически кораб BFR, изстрелван с Falcon 9

Прототипът ще тества технологии за приземяване на втората степен на ракетата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Компанията SpaceX планира да създаде през следващите няколко месеца миниатюрна тестова версия на своя бъдещ гигантски космически кораб BFR, предназначен за полети до Марс и други небесни тела от нашата слънчева система. Това става ясно от изявление на мултимилионера Илън Мъск, публикувано в социалната мрежа Twitter. Умаленият BFR трябва да бъде конструиран и да полети до юни 2019 г., тоест само след осем месеца.

Интересното е, че прототипът ще бъде извеждан в орбита с първата степен на стандартната ракета за многократна употреба Falcon 9. През последните години тя рутинно е използвана за комерсиални пускове на сателити и изпращане на товари до Международната космическа станция. В обозримо бъдеще също така ще бъде сертифицирана и за транспорт на астронавти с капсулата Crew Dragon. Прототипът също така ще бъде съвместим и с по-мощната версия Falcon Heavy


Малкият BFR де факто ще замени сега използваната втора степен на ракетата. С него ще бъдат тествани технологиите, които ще позволяват безопасно повторно навлизане в атмосферата. До момента SpaceX планираше да направи подобни изпитания, защитавайки космическия модул чрез надуваем топлинен щит. По всичко личи обаче, че идеята е изоставена и всички усилия в тази сфера са насочени към разработката на BFR. Според Мъск ще бъде изпробван "свръхтънък топлинен щит", но не се предвижа забавяне на скоростта с реактивна тяга.

По принцип повторното приземяване на който и да е обект, успешно изведен в околоземна орбита, е сериозно технологично предизвикателство. За разлика от ракетата-носител Falcon 9, втората степен се ускорява до около 28 хил. км/ч. и при връщането си към Земята се загрява десетки пъти повече при триенето с въздуха. Затова до момента SpaceX успешно е приземявал първата, но не и втората степен на ракетите си. Ако обаче изпитанията с малкия BFR се окажат успешни, това на практика ще е първата ракетна система в човешката история, която е 100% за многократна употреба.

В момента SpaceX може да приземява и използва повече от веднъж само първата степен на ракетите си, на която по груби сметки се падат около 60% от разходите за едно изстрелване. Около 20% от стойността на полета отива за производството на втората степен и по около 10% съответно за носовия обтекател (fairing), който предпазва товара от аеродинамичното триене с атмосферата, и за гориво.



През последните месеци SpaceX вече усилено работи и по конструирането на първия прототип на космическия кораб BFR в реални размери. Той ще е с дължина 55 метра и ще се извисява на височина 118 метра, когато бъде качен на своята оригинална ракета-носител. По думите на изпълнителния директор нa SpaceX Гуинет Шотуел до края на 2019 г. с кораба ще бъдат извършени серия суборбитални тестови полети по подобие на изпитанията с прототипа Grasshopper, използван при разработката на ракетите Falcon 9.

Според плановете на Илън Мъск системата BFR трябва да бъде напълно завършена до 2022 г. и през същата година да извърши два товарни полета до Марс. Първата пилотирана мисия до Червената планета е условно насрочена за 2024 г. Преди това, през 2023 г., се предвижда комерсиален туристически полет в орбита около Луната. Той е финансиран от японския милиардер Язаку Маезава.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Когато растежът не е самоцел 3 Когато растежът не е самоцел

Движението Degrowth смята, че сегашният ръст в световната икономика е невъзможен за поддържане

14 юни 2019, 1489 прочитания

Случаят "Голунов": Делото е закрито, последствията остават Случаят "Голунов": Делото е закрито, последствията остават

Обратният завой по аферата с арестувания журналист е сигнал за нарастващата нервност в Кремъл от всякакво надигане на недоволство

14 юни 2019, 1142 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Китай, отвори се

Не само Доналд Тръмп има търговски проблем с Китай. Конфронтацията няма да приключи скоро и може да струва скъпо на световната икономика

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век