С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 8 ное 2018, 18:29, 5186 прочитания

SpaceX създава умален космически кораб BFR, изстрелван с Falcon 9

Прототипът ще тества технологии за приземяване на втората степен на ракетата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Компанията SpaceX планира да създаде през следващите няколко месеца миниатюрна тестова версия на своя бъдещ гигантски космически кораб BFR, предназначен за полети до Марс и други небесни тела от нашата слънчева система. Това става ясно от изявление на мултимилионера Илън Мъск, публикувано в социалната мрежа Twitter. Умаленият BFR трябва да бъде конструиран и да полети до юни 2019 г., тоест само след осем месеца.

Интересното е, че прототипът ще бъде извеждан в орбита с първата степен на стандартната ракета за многократна употреба Falcon 9. През последните години тя рутинно е използвана за комерсиални пускове на сателити и изпращане на товари до Международната космическа станция. В обозримо бъдеще също така ще бъде сертифицирана и за транспорт на астронавти с капсулата Crew Dragon. Прототипът също така ще бъде съвместим и с по-мощната версия Falcon Heavy


Малкият BFR де факто ще замени сега използваната втора степен на ракетата. С него ще бъдат тествани технологиите, които ще позволяват безопасно повторно навлизане в атмосферата. До момента SpaceX планираше да направи подобни изпитания, защитавайки космическия модул чрез надуваем топлинен щит. По всичко личи обаче, че идеята е изоставена и всички усилия в тази сфера са насочени към разработката на BFR. Според Мъск ще бъде изпробван "свръхтънък топлинен щит", но не се предвижа забавяне на скоростта с реактивна тяга.

По принцип повторното приземяване на който и да е обект, успешно изведен в околоземна орбита, е сериозно технологично предизвикателство. За разлика от ракетата-носител Falcon 9, втората степен се ускорява до около 28 хил. км/ч. и при връщането си към Земята се загрява десетки пъти повече при триенето с въздуха. Затова до момента SpaceX успешно е приземявал първата, но не и втората степен на ракетите си. Ако обаче изпитанията с малкия BFR се окажат успешни, това на практика ще е първата ракетна система в човешката история, която е 100% за многократна употреба.

В момента SpaceX може да приземява и използва повече от веднъж само първата степен на ракетите си, на която по груби сметки се падат около 60% от разходите за едно изстрелване. Около 20% от стойността на полета отива за производството на втората степен и по около 10% съответно за носовия обтекател (fairing), който предпазва товара от аеродинамичното триене с атмосферата, и за гориво.



През последните месеци SpaceX вече усилено работи и по конструирането на първия прототип на космическия кораб BFR в реални размери. Той ще е с дължина 55 метра и ще се извисява на височина 118 метра, когато бъде качен на своята оригинална ракета-носител. По думите на изпълнителния директор нa SpaceX Гуинет Шотуел до края на 2019 г. с кораба ще бъдат извършени серия суборбитални тестови полети по подобие на изпитанията с прототипа Grasshopper, използван при разработката на ракетите Falcon 9.

Според плановете на Илън Мъск системата BFR трябва да бъде напълно завършена до 2022 г. и през същата година да извърши два товарни полета до Марс. Първата пилотирана мисия до Червената планета е условно насрочена за 2024 г. Преди това, през 2023 г., се предвижда комерсиален туристически полет в орбита около Луната. Той е финансиран от японския милиардер Язаку Маезава.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

САЩ ще елиминират изключенията от санкциите за иранския петрол САЩ ще елиминират изключенията от санкциите за иранския петрол

Япония, Южна Корея, Турция, Индия и Китай ще трябва да търсят нови източници на внос. Нефтът поскъпна с над 3%

22 апр 2019, 682 прочитания

Милиардерът, собственик на Asos, изгуби три от децата си в атентат в Шри Ланка 1 Милиардерът, собственик на Asos, изгуби три от децата си в атентат в Шри Ланка

Семейството на Андерс Холх Повлсен е и най-големият земевладелец в Шотландия

22 апр 2019, 1256 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Китай, отвори се

Не само Доналд Тръмп има търговски проблем с Китай. Конфронтацията няма да приключи скоро и може да струва скъпо на световната икономика

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София