С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 8 ное 2018, 18:29, 4397 прочитания

SpaceX създава умален космически кораб BFR, изстрелван с Falcon 9

Прототипът ще тества технологии за приземяване на втората степен на ракетата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Компанията SpaceX планира да създаде през следващите няколко месеца миниатюрна тестова версия на своя бъдещ гигантски космически кораб BFR, предназначен за полети до Марс и други небесни тела от нашата слънчева система. Това става ясно от изявление на мултимилионера Илън Мъск, публикувано в социалната мрежа Twitter. Умаленият BFR трябва да бъде конструиран и да полети до юни 2019 г., тоест само след осем месеца.

Интересното е, че прототипът ще бъде извеждан в орбита с първата степен на стандартната ракета за многократна употреба Falcon 9. През последните години тя рутинно е използвана за комерсиални пускове на сателити и изпращане на товари до Международната космическа станция. В обозримо бъдеще също така ще бъде сертифицирана и за транспорт на астронавти с капсулата Crew Dragon. Прототипът също така ще бъде съвместим и с по-мощната версия Falcon Heavy


Малкият BFR де факто ще замени сега използваната втора степен на ракетата. С него ще бъдат тествани технологиите, които ще позволяват безопасно повторно навлизане в атмосферата. До момента SpaceX планираше да направи подобни изпитания, защитавайки космическия модул чрез надуваем топлинен щит. По всичко личи обаче, че идеята е изоставена и всички усилия в тази сфера са насочени към разработката на BFR. Според Мъск ще бъде изпробван "свръхтънък топлинен щит", но не се предвижа забавяне на скоростта с реактивна тяга.

По принцип повторното приземяване на който и да е обект, успешно изведен в околоземна орбита, е сериозно технологично предизвикателство. За разлика от ракетата-носител Falcon 9, втората степен се ускорява до около 28 хил. км/ч. и при връщането си към Земята се загрява десетки пъти повече при триенето с въздуха. Затова до момента SpaceX успешно е приземявал първата, но не и втората степен на ракетите си. Ако обаче изпитанията с малкия BFR се окажат успешни, това на практика ще е първата ракетна система в човешката история, която е 100% за многократна употреба.

В момента SpaceX може да приземява и използва повече от веднъж само първата степен на ракетите си, на която по груби сметки се падат около 60% от разходите за едно изстрелване. Около 20% от стойността на полета отива за производството на втората степен и по около 10% съответно за носовия обтекател (fairing), който предпазва товара от аеродинамичното триене с атмосферата, и за гориво.



През последните месеци SpaceX вече усилено работи и по конструирането на първия прототип на космическия кораб BFR в реални размери. Той ще е с дължина 55 метра и ще се извисява на височина 118 метра, когато бъде качен на своята оригинална ракета-носител. По думите на изпълнителния директор нa SpaceX Гуинет Шотуел до края на 2019 г. с кораба ще бъдат извършени серия суборбитални тестови полети по подобие на изпитанията с прототипа Grasshopper, използван при разработката на ракетите Falcon 9.

Според плановете на Илън Мъск системата BFR трябва да бъде напълно завършена до 2022 г. и през същата година да извърши два товарни полета до Марс. Първата пилотирана мисия до Червената планета е условно насрочена за 2024 г. Преди това, през 2023 г., се предвижда комерсиален туристически полет в орбита около Луната. Той е финансиран от японския милиардер Язаку Маезава.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Две години по-късно: какво постигна Тръмп Две години по-късно: какво постигна Тръмп

Президентът на САЩ може да се похвали със силна икономика, но и с почти всекидневни скандали

20 яну 2019, 310 прочитания

Франция и Германия подписват нов договор за сътрудничество Франция и Германия подписват нов договор за сътрудничество

Целта е да се демонстрира, че ЕС е все още силен на фона на нарастващия евроскептицизъм

20 яну 2019, 314 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Китай, отвори се

Не само Доналд Тръмп има търговски проблем с Китай. Конфронтацията няма да приключи скоро и може да струва скъпо на световната икономика

Ефектите от Brexit без сделка за българите

Правата на българите във Великобритания ще зависят от българските мерки спрямо британските граждани в България

Какво ще стане с кюрдите след изтеглянето на САЩ от Сирия

Кюрдските съюзници на Америка не са единствените, които ще пострадат от зигзагообразните ходове на Тръмп

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Льо Корбюзие, който живее на покрива

Домът-ателие на френско-швейцарския архитект Льо Корбюзие в Париж отваря за посетители след двегодишна реставрация

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 19.01.2019 Прочетете