С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 9 ное 2018, 13:42, 22764 прочитания

Туристи, вървете си вкъщи

"Свръхтуризмът" създава изненадващи проблеми в много части на света, a властите вече опитват да взимат мерки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Властите и местният бизнес могат да управляват туристическите потоци с предлагане на разнообразни продукти, ценова политика и ограничения за достъп и дейности.
Допреди две години малцината туристи в малкото рибарско селище Рейне на норвежките Лофотенски острови са били по-скоро приятно и разнообразяващо присъствие за живота на местните хора. Докато журналисти и интернет инфлуенсъри не откриват "най-красивата гледка на света" - тази от планинския рид над селото. Спиращата дъха кристална красота на фиордите до идиличното село предизвиква щурм на туристи, устремени към ридовете. Те обаче внасят хаос в непривикналото на толкова посетители село - местата за настаняване са малко, както и заведенията, публичните тоалетни, паркингите, дори системата за събиране на боклук не е съобразена с толкова хора.

Редом с това природата е поставена на изпитание, а инцидентите не са рядкост - ридовете са доста стръмни, а мнозина не са подготвени за катеренето и просто искат "това селфи" на всяка цена. Поне няколко пъти на сезон се налагат скъпи спасителни акции с хеликоптер.


Ситуацията на Рейне е пример за явлението, което отскоро допълва речника на модерните глобални проблеми - "свръхтуризъм" (overtourism). Той влезе във фокуса на медиите това лято заради антитуристическите протести на гневни местни жители в много градове на Европа - от Барселона, през Венеция до Амстердам. Но свръхтуризмът не е само европейско явление, той притеснява дестинации по цял свят - от Патагония до Тайланд. И, парадоксално, застига дори нишата на приключенския и алтернативния туризъм, която би трябвало да бъде антидот на масовото скупчване на хора.

Темата бе водеща и по време на годишния световен конгрес на Търговската асоциация за приключенски туризъм (ATTA - Adventure Travel Trade Association) в средата на октомври в Тоскана. Където освен диагноза на проблема се даваха и рецепти за дългосрочни решения.

Чашата преля, но не спира да се пълни



Реакциите срещу туристите може би изглеждат малко странно. По данни на Световния съвет по туризъм (WTTC) тази индустрия допринася за 10.4% от световния БВП, а всеки десети е зает в нея. Тя е добра алтернатива за много икономики, особено за развиващите се, заради големия брой работни места. Освен това не е толкова вредна за околната среда, колкото например е добивът на изкопаеми горива.

Поне така е на теория. На практика обаче всяка година стотици милиони пътуващи се стичат към най-знаковите туристически места на планетата, като носят не само пари за местните икономики, но и щети за природата, рискове за културното наследство и свръхнатоварване за инфраструктурата.

Капката, която вече прелива чашата на търпението, е огромната фрустрация, която тълпите причиняват на местните общности. При денонощен шум, препълнени публични пространства, среднощни хулиганства, растящи цени на имотите, услугите и дори храната в ресторантите и най-толерантните местни жители започват да се чувстват сякаш са загубили начина си на живот и територията си.

Лошата новина е, че този щурм не само няма да спре, но и ще се увеличава. Прогнозите са, че в следващото десетилетие пътуващите ще нараснат до 2.4 млрд. души годишно при 1.4 млрд. сега по ред причини (виж графиките).

Нещо трябва да се направи

Местните власти вече са принудени да взимат мерки. Във Венеция за туристите има ред забрани - например да влачат куфари с колелца или да пият алкохол на открито. В Барселона започнаха да регулират по-стриктно отдаването на апартаменти под наем. В Тайланд забраниха нощуването на Симиланските острови, а във Филипините - достъпа до популярния остров Боракай.

Забраните и ограниченията са бързи мерки, но сами по себе си те не решават големите проблеми. "Нещата трябва да са ясни: Франция няма проблем със свръхтуризъм, но Париж има. Италия също няма проблем със свръхтуризъм, но Флоренция, Венеция и Рим имат. Целта е чрез добър мениджмънт на туристическите потоци да накараме хората да посещават различни места по различно време", казва Рошел Търнър, изследовател в Световния съвет по туризъм (WTTC).

Добрите примери

Умните правителства и администрации вече действат стратегически. "Когато медиите започнаха да пишат за свръхтуризма, решихме да погледнем данните. И те показаха, че в желанието ни да повишим броя на туристите пренебрегваме проблем, който ескалира глобално пред очите ни", казва Лина Анаб, министър на туризма на Йордания. Страната все още няма симптоми на свръхтуризъм, но посещенията в Петра например растат с около 35% годишно. При подобен ръст средносрочно това уязвимо културно наследство би било поставено под потенциален риск.

В момента министерството на Лина Анаб разработва стратегия за управление на туристическия поток. Мерките включват по-тясно сегментиране на продуктите, така че да има избор за търсещите различни неща. Важно е също хората да бъдат стимулирани да прекарат повече време в страната, но пътувайки, а не да стоят на едно място. Това става с подходящи продукти - например 650-километровата Пътека на Йордания (Jordan Trail), която пресича страната от юг на север. Трябва да се създадат ресурси, но не такива, свързани със строителство, а с културна добавена стойност - фестивали, концерти, спортни събития, специални събития и т.н. Много важно по думите на Лина Анаб е доброто администриране - разчертаването на страната на ясни туристически райони и възлагането на тесни задачи за управление на туристическите потоци на местната администрация.

В Нордланд, Норвегия - част от който са Лофотенските острови и Рейне с "най-красивата гледка на света", са стартирали петгодишен пилотен проект за отговорно управление на посетителите, ръководен от Ан Хансен. По думите й на местно ниво ключово е да бъдат ангажирани всички страни - администрация, местен бизнес и жителите. "Заедно трябва да решим какви туристи искаме, къде и кога ги искаме. След това да работим за маркетинг, който таргетира желаните посетители, а чрез управление на капацитета и ценова политика на хотелите да регулираме колко да дойдат и кога", разказва тя. Участието на местните жители пък е важно, за да се създадат желаните атракции - фестивал с местна музика, разходка с рибарска лодка и т.н.

Една от най-посещаваните области на Италия - Тоскана, също работи усилено да популяризира приключенски, кулинарни, исторически, вело- и екотуризъм в региона, за да накара туристите да излязат от пренаселените градове на изкуствата като Флоренция или Пиза и да пътуват и останат по-дълго в региона. Домакинството на годишната глобална конференция на Асоциацията за приключенски туризъм всъщност бе част от тази стратегия.

Промяната, разбира се, няма да се случи бързо. Но със сигурност няма да се случи изобщо, ако не се положат усилия.
Какво кара хората да пътуват все повече

- Все по-евтините полети стават достъпни за повече хора.

- Услуги като Airbnb увеличиха многократно възможностите за настаняване.

- Информационните технологии демократизираха много от туристическите услуги и направиха пътуването по-лесно и по-евтино. Днес почти половината от продажбите на туристически услуги са онлайн, а една трета от тях са през мобилни устройства. Тези дялове ще растат.

- Бурно развиващите се азиатски икономики ускорено създават средна класа, която започва да пътува - особено в Китай. Най-популярните туристически места са първата цел на "новите туристи".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стара мрежа и малко инвестиции - основните причини за токовия срив в Аржентина 1 Стара мрежа и малко инвестиции - основните причини за токовия срив в Аржентина

Аварията е без прецедент и се случи малко преди президентските избори на 27 октомври

17 юни 2019, 705 прочитания

Повторните избори за кмет на Истанбул може да определят бъдещето на Турция Повторните избори за кмет на Истанбул може да определят бъдещето на Турция

Ердоган се разграничава от кандидата си Йълдъръм, за да се застрахова от евентуална нова загуба

17 юни 2019, 1078 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Няколко извода от американските избори

Демократите спечелиха долната камара на Конгреса, републиканците – горната. Резултатите и кампаниите обаче показват по-широка картина

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век