С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 16 ное 2018, 11:42, 24582 прочитания

Защо се задавя германският мотор

Германия трябва да използва момента да се подготви за пренастройване на икономиката си сега, докато растежът още е солиден и демографската криза не се усеща силно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- За пръв път от 2015 г. германската икономика се свива

- Минусът в германският растеж е лоша новина за всички в еврозоната и за страни като България, за която федералната република е най-големият търговски партньор
Автомобилната индустрия е мъркащият двигател на германската икономика. А също и нейна ахилесова пета. Защото, когато немските автопроизводители кихнат, цялата икономика хваща настинка.

Точно това се случва в момента. Daimler, BMW, Volkswagen и останалите имат лош момент и това веднага проличава в данните за БВП. Те показват, че през последното тримесечие най-голямата икономика в Европа се е свила за пръв път от три години насам. Спадът от 0.2% между юли и септември дърпа надолу цялата еврозона (която отбелязва ръст само с 0.2% през този период, което е наполовина в сравнение с предишното тримесечие) и усложнява задачата на Европейската централна банка преди ключовото й заседание през декември, когато се очаква тя да потвърди, че започва да оттегля кризисните стимули.


Минусът в германския растеж - първи от 2015 г. насам и най-големият от 2013 г., е лоша новина за всички в еврозоната и за страни като България, за която федералната република е търговски партньор номер едно. Донякъде успокояващо е, че слабото представяне на германските автопроизводители в последните месеци се дължи до голяма степен на еднократен фактор - въвеждането на нов екостандарт за вредните емисии - и ефектът от него вече започва да отшумява.

Но на радара светят и други опасности, които поставят на изпитание експортно ориентирания модел на германската икономика. Търговската война между Вашингтон и Пекин, забавянето на растежа в Китай, заплахата на американския президент Доналд Тръмп да наложи мита върху автомобилите, опасността от "твърд" Brexit са все неща, които ще ударят Германия по-силно от останалите страни в Европа.

Добрият, но стар модел...



Германия се радва на най-продължителното си икономическо оживление от десетилетия. Миналата година тя е изнесла стоки за рекордните 1.28 трлн. евро. Безработицата е едва 3.5%, а заплатите вървят нагоре. Бюджетът прелива от приходи и дългът се топи. След временната спирачка през лятото заради настройването към новите регулации, автомобилната индустрия изглежда готова отново да натисне газта (виж графиките).

Само че не е ясно дали ще може отново да включи на толкова висока скорост заради по-слабия растеж в Китай, който е ключов експортен пазар за германските производители на коли. За Volkswagen например азиатската страна е дестинация за около 40% от световните продажби. Китай е най-големият пазар и на луксозните автомобили на Mercedes-Benz, BMW и Porsche.

Всъщност по-сериозният проблем на германските автоикони не е временното забавяне в Китай, а глобалното им изоставане в бързо нарастващия сегмент на електромобилите. Един факт - през последното тримесечие Tesla за пръв път e продала повече автомобили в САЩ от Mercedes.

Технологичното изоставане се усеща не само при автомобилите, но и в други емблематични за Германия индустрии като химическата и производството на машинни части. Радикалните иновации, водещи до разрушителни промени в корпоративния свят (описвани с английската дума disruption), поставят водещи германски компании в ситуация да се съревновават с нови конкуренти. Резултатът е, че консервативният индустриален модел на страната е подложен на изпитание, чийто "мащаб вероятно още не е напълно осъзнат" (по формулировката на канцлера Ангела Меркел).

...и пълният с рискове нов свят

Освен отвътре германската експортна машина е застрашена и отвън. Тя е силно уязвима към налаганата от американския президент Доналд Тръмп тенденция към протекционизъм заради своята отвореност - делът на износа в германския БВП е два пъти по-висок, отколкото в Китай, и всеки спад на търговията моментално сваля растежа. Към опасността от задълбочаване на търговската война между САЩ и Китай (съответно първи и пети експортен пазар на Германия) се прибавят рискът от излизането на Великобритания (трети) от ЕС без сделка и изпадането на Италия (шести) във финансова криза заради политиките на евроскептичното й правителство.

Това са и причините в последния си годишен доклад Съветът на икономическите експерти (петима независими икономисти, наричани още "мъдреци", които съветват правителството в Берлин) да предупреди за драматичен спад на растежа през 2018 г. Прогнозата на съвета е, че тази година германската икономика ще порасне с 1.5%, което е доста по-слабо от постигнатия през 2017 г. шестгодишен връх от 2.2%. "Това е силна корекция - през пролетта очаквахме ръст от 2.3% за тази година", посочва Ларс Фелд, един от петимата членове на съвета. А председателят на "мъдреците" Кристоф Шмит обобщава: "Несигурното бъдеще на глобалния икономически ред и неизбежните демографски промени са най-големите предизвикателства пред германската икономика."

И затова препоръката на петимата експерти е германското правителство да използва момента сега, докато растежът още е солиден и застаряването и недостигът на работници не се усещат толкова силно, за да направи реформи, които да подготвят икономиката за задаващата се структурна промяна. Това, което трябва да направи Германия, ако иска да бъде не само икономическа сила на миналото, но и на бъдещето, е да подобри производителността си, да стимулира повече хора да влязат на пазара на труда и да увеличи инвестициите. Пътища, мостове, жп линии, летища, училища и други публични съоръжения и услуги започват да показват белезите от хроничната липса на поддръжка и обновяване. Образованието остава прилично, но Германия няма нито един университет в световния Топ 50.

Въпреки че до 2023 г. се очаква данъчните приходи на федералното правителство да се повишат до 377 млрд. евро в сравнение с 324 млрд. тази година, управляващите продължават да бъдат алергични към увеличаване на инвестициите и намаляване на данъците. Нетните инвестиции на федералното правителство остават едва 0.1% от БВП без планове да бъдат повишени, а финансовият министър Олаф Шолц отговаря на исканията на бизнеса за понижаване на данъчното бреме (за компаниите то е над 30% при 21.7% средно за ЕС) с реплики като "няма никакви признаци за допълнително фискално пространство за маневриране" и "дърветата не растат на небето". Увеличаването на инвестициите и разпускането на фискалния корсет ще помогне и на другите в еврозоната, защото ще повиши търсенето във федералната република на европейски продукти и ще намали натиска върху останалите страни от дисбалансите на германската икономика.

Както отбелязва в свой редакционен коментар в. Financial Times, страхът, че добрите времена скоро ще свършат, често кара германците да затягат коланите. Но сега моментът изисква смелост, а не консерватизъм.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Саудитското производство на петрол и газ се сви след нападение с дронове 5 Саудитското производство на петрол и газ се сви след нападение с дронове

Според САЩ става въпрос за "безпрецедентна атака по световните енергийни доставки"

15 сеп 2019, 1606 прочитания

ЕС обмисля въвеждането на нови енергийни данъци ЕС обмисля въвеждането на нови енергийни данъци

Новият председател на ЕК Урсула фон дер Лайен иска Европа да е лидер по темата

15 сеп 2019, 1049 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Електрически Harley-Davidson; Британски фирми слагат чипове на служителите; "Бебешкият SpaceX" вече прави бизнес

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател