Какво друго по света: няколко любопитни идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Електрически Harley-Davidson; Британски фирми слагат чипове на служителите; "Бебешкият SpaceX" вече прави бизнес

3777 прочитания

Изминаха цели четири години, откакто легендарният производител Harley-Davidson обяви концепцията си за създаване на електрически мотоциклет. И ето че готовият за серийно производство модел, наречен LiveWire, най-накрая е тук. Или най-малкото почти е тук.

Тази седмица американската компания представи прототипа на своята иновативна машина на изложението EICMA в Италия. За съжаление обаче електро-моторът ще се появи на пазара чак следващата година. От Harley-Davidson уточняват, че предварителните заявки ще започнат да се приемат през януари 2019 г., когато ще бъде дадена повече информация за показателите на LiveWire. За момента се знае, че машината ще има седем режима на управление, като три от тях ще могат да се задават от моториста. Също така, тъй като електрическото задвижване е безшумно, машината ще генерира специфичен звук, който ще става по-висок с увеличаването на скоростта.

Harley-Davidson в много голяма степен разчита на електрическите мотоциклети, за да възроди своя легендарен бранд, който постепенно залязва през последните години. Планирано е LiveWire да е първият модел от цяло портфолио подобни машини, които да са на пазара до 2022 г. За момента обаче поне на външен вид новият Harley-Davidson с нищо не навява спомен за златните години на рокерството...

Британската технологична компания BioTeq е започнала да предлага на местния пазар необичайна и доста смущаваща услуга - поставяне на микрочипове в тялото на служителите на фирми. Имплантът е с размерите на оризово зърно и се инжектира в меките тъкани на дланта между палеца и показалеца.

Според BioTeq технологията позволява на хората да отключват врати, да получават достъп до работните си места, да подкарват автомобили само с едно махване на ръката. Въпросните RFID чипове са подобни на тези, които се поставят на домашните любимци и могат да съхраняват дори медицинското досие на своя притежател, твърдят от компанията производител. Според нейни представители над 150 души вече носят подобни импланти в телата си. Подобни услуги вече предлага и шведската фирма Biohax, която твърди, че води преговори с британски юридически и финансови компании да използват услугите й.

Дейността на тези две компании обаче е предизвикала остри реакции от няколко работодателски организации и профсъюзи във Великобритания. "Микрочиповете ще дадат на ръководствата още повече власт и контрол над техните служители", коментират от профсъюза TUC. И добавят, че служителите могат да бъдат принудени да носят микрочипове въпреки уверенията на BioTeq, че ще поставят импланти само с лично съгласие на преносителя.

Rocket Lab – втората частна компания, способна да изпраща сателити в околоземна орбита, най-накрая успешно премина от експериментално изстрелване на ракети към комерсиални операции.

След двукратно отлагане в рамките на последната година стартиращата фирма извърши в неделя третия успешен пуск на своята лоу-кост ракета Electron, който е озаглавен "Време е за бизнес". Той за пръв път изведе в околоземна орбита шест малки сателита, които са собственост на бизнес клиенти: Spire Global, Tyvak Nano-Satellite Systems, Fleet Space Technologies и Irvine CubeSat Stem Program. Според Rocked Lab цената на един полет с Electron възлиза на рекордно ниските 5.8 млн. долара. По този начин изстрелването на всеки от миниспътниците де факто е струвало на собствениците си по-малко от милион. Само за сравнение - официалната стойност на полет с новопроизведена ракетата Falcon 9 на SpaceX е 62 млн. долара.

Сравнението обаче е малко некоректно. Последната версия на Falcon 9 е способна да изведе в ниска орбита товар от 22.8 тона и около 5.5 тона в геостационарна, докато "джуджето" Electron – само между 150 и 225 кг. Реално цената на Rocket Lab на килограм полезен товар е поне 10 пъти по-висока, отколкото при SpaceX.

Въпреки това обаче новият космически стартъп дава възможност на клиенти и с по-скромни финансови възможности да получат достъп до околоземна орбита. И то без да чакат с години за място на борда на ракетите на Мъск или NASA.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK