Френското правителство планира да отпусне 500 млн. евро, за да подпомогне шофьорите с най-ниски доходи. Това обяви френският министър-председател Едуард Филип в интервю за радио RTL, след като ръстът в цените на горивата и планираното увеличаване на акцизите върху горивата предизвика вълна от протести на заетите в сектора, пише Reuters.
Причините
Извънредната мярка се наложи, след като вече седмица страната се тресе от протести. Исканията на протестната група – т.нар. жълти жилетки (виж снимката), са Париж да регулира цените на горивата до предишното им ниво.
Въпреки отстъпките планираният за днес национален протест с блокади на пътища от членове на профсъюзи и организации на агропроизводители ще се проведе.
От началото на годината дизелът в страната е поскъпнал с 18% до средно 1.52 евро за литър. Във Франция десетилетия наред това гориво се субсидираше от държавата и се използваше от до три четвърти от колите. Сега този дял е под 40% заради ограничаването на данъчните преференции, припомня Bloomberg. При бензините поскъпването е по-малко - с 11% до 1.56 евро за литър, показват данни на федерацията на френската петролна индустрия (UFIP).
От 1 януари 2018 г. "зеленият данък" добави 7.6 евроцента към литър дизел и 3.9 евроцента към литър бензин. От 1 януари 2019 г. ще се добавят още 6.5 евроцента и 2.9 евроцента съответно.
По-рано през месеца президентът Еманюел Макрон написа в "Туитър": "Разбирам нетърпението, чувам гнева. Намираме се посред дълбоко преобразуване на обществото ни, което засяга нашата работа, потреблението и начина ни на транспорт. Взимаме смели решения, за да успеем". Доскоро правителството подкрепяше тезата, че поскъпването е основно заради покачването цените на петрола в света, а акцизите трябва да финансират програмите за ограничаване на вредните парникови емисии. С промяната в тактиката обаче Франция очевидно иска да си спести по-сериозни проблеми.
Какъв е планът
Правителството планира да удвои съществуващия бонус от 2 хил. евро, отпускан на шофьори с ниски доходи, които заменят с по-нови и щадящи околната среда модели старите си автомобили.
По думите на Филип правителството ще увеличи и други видове помощи за шофьорите. Съществуващата социална помощ за семейства, които използват дизелово гориво за отопление на домовете си, също ще бъде преразгледана.
По-добър подход от Русия
За разлика от Франция, която избира да подпомогне най-засегнатите от поскъпването на горивата, в началото на седмицата стана ясно, че Русия ще въведе таван на цените на горивата. "Лукойл" и останалите 9 големи руски производителя на петрол и горива подписаха споразумение с правителството, като засега цените ще бъдат запазени на нивото от началото на юни 2018 г. Под натиск от Кремъл на 31 октомври Министерството на енергетиката, антимонополната служба, петролните компании и независимите преработвателни предприятия се договориха да стабилизират цените на пазара, включително да съгласуват с фиксирани обеми и цени доставките за търговия на едро и дребно. Споразумението предвижда още от 1 януари 2019 г. поскъпването на горивата да не надхвърля 1.7% (тук не влиза покачването на ДДС от 18 на 20%). А от 1 февруари цените ще се индексират в рамките на годишната инфлация, която в бюджета е прогнозирана да бъде 4-4.6%.

Френското правителство планира да отпусне 500 млн. евро, за да подпомогне шофьорите с най-ниски доходи. Това обяви френският министър-председател Едуард Филип в интервю за радио RTL, след като ръстът в цените на горивата и планираното увеличаване на акцизите върху горивата предизвика вълна от протести на заетите в сектора, пише Reuters.
4 коментара
Подобни етатистки практики са сигнал, че ще става нещо.
Защо ли се сещам за Венецуела?
"По-добър подход от Русия"
Това е написано неясно. Според автора кой подход е по-добър - този на Русия или този на Франция?
По мое мнение слагането на таван на цените е по-лоша етатистка практика. Веднъж като започне държавата да ограничава цените на една стока има голяма вероятност това да стане и за други стоки и... за справка: Венецуела.
И сега, какво се получи? Оправданието на Борисов, че цените на горивата зависят от световните цени на петрола и правителството не може нищо да направи, увисва. Оказва се, че правителствата на другите страни мислят по въпроса - естествено, всеки както го разбира.
До коментар [#3] от "evpetra":
Реално във Франция поскъпването се дължи на бившите субсидии. Спират субсидиите рязко и цената се вдига. Логично е, като понамалее пазара, ценовите нива ще се стабилизират спрямо бензина.
Спорно е дали би помогнало постепенно елиминиране на субсидиите, защото при сегашните знания би било смешно една страна да субсидира дизелки.
В България проблемът е многопластов - всички недоволни отиват на едно място заради един сравнително ограничен дразнител. Недоволството е огромно по принцип, дори без високи цени.
Би било истински глупаво малка държава с малък бюджет да харчи пари за автомобилни горива. Тук проблемът е картел в горивата и държавата може изключително лесно да го разбие. То с пари всичко може да се загаси! Какво право има държавата да приотизира шофьорите пред другите хора? Не е ли вече достатъчно евтино да си купиш стара кола, с нисък данък, да караш сам, да караш навсякъде, да паркираш навсякъде?!