С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 17 ное 2018, 10:00, 4416 прочитания

Франция ще отпусне 500 млн. евро в опит да се справи с високите цени на горивата

Вълна от протести залива страната заради поскъпването

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ще бъде удвоен бонусът от 2 хил. евро, отпускан на шофьори с ниски доходи, които заменят с по-нови и щадящи околната среда модели старите си автомобили.
Френското правителство планира да отпусне 500 млн. евро, за да подпомогне шофьорите с най-ниски доходи. Това обяви френският министър-председател Едуард Филип в интервю за радио RTL, след като ръстът в цените на горивата и планираното увеличаване на акцизите върху горивата предизвика вълна от протести на заетите в сектора, пише Reuters.

Причините


Извънредната мярка се наложи, след като вече седмица страната се тресе от протести. Исканията на протестната група – т.нар. жълти жилетки (виж снимката), са Париж да регулира цените на горивата до предишното им ниво.

Въпреки отстъпките планираният за днес национален протест с блокади на пътища от членове на профсъюзи и организации на агропроизводители ще се проведе.

От началото на годината дизелът в страната е поскъпнал с 18% до средно 1.52 евро за литър. Във Франция десетилетия наред това гориво се субсидираше от държавата и се използваше от до три четвърти от колите. Сега този дял е под 40% заради ограничаването на данъчните преференции, припомня Bloomberg. При бензините поскъпването е по-малко - с 11% до 1.56 евро за литър, показват данни на федерацията на френската петролна индустрия (UFIP).



От 1 януари 2018 г. "зеленият данък" добави 7.6 евроцента към литър дизел и 3.9 евроцента към литър бензин. От 1 януари 2019 г. ще се добавят още 6.5 евроцента и 2.9 евроцента съответно.

По-рано през месеца президентът Еманюел Макрон написа в "Туитър": "Разбирам нетърпението, чувам гнева. Намираме се посред дълбоко преобразуване на обществото ни, което засяга нашата работа, потреблението и начина ни на транспорт. Взимаме смели решения, за да успеем". Доскоро правителството подкрепяше тезата, че поскъпването е основно заради покачването цените на петрола в света, а акцизите трябва да финансират програмите за ограничаване на вредните парникови емисии. С промяната в тактиката обаче Франция очевидно иска да си спести по-сериозни проблеми.

Какъв е планът

Правителството планира да удвои съществуващия бонус от 2 хил. евро, отпускан на шофьори с ниски доходи, които заменят с по-нови и щадящи околната среда модели старите си автомобили.

По думите на Филип правителството ще увеличи и други видове помощи за шофьорите. Съществуващата социална помощ за семейства, които използват дизелово гориво за отопление на домовете си, също ще бъде преразгледана.

По-добър подход от Русия

За разлика от Франция, която избира да подпомогне най-засегнатите от поскъпването на горивата, в началото на седмицата стана ясно, че Русия ще въведе таван на цените на горивата. "Лукойл" и останалите 9 големи руски производителя на петрол и горива подписаха споразумение с правителството, като засега цените ще бъдат запазени на нивото от началото на юни 2018 г. Под натиск от Кремъл на 31 октомври Министерството на енергетиката, антимонополната служба, петролните компании и независимите преработвателни предприятия се договориха да стабилизират цените на пазара, включително да съгласуват с фиксирани обеми и цени доставките за търговия на едро и дребно. Споразумението предвижда още от 1 януари 2019 г. поскъпването на горивата да не надхвърля 1.7% (тук не влиза покачването на ДДС от 18 на 20%). А от 1 февруари цените ще се индексират в рамките на годишната инфлация, която в бюджета е прогнозирана да бъде 4-4.6%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Проблемите на Китай със сметищата Проблемите на Китай със сметищата

Само за 2017 г. в страната са събрани 215 млн. тона отпадъци, генерирани от домакинствата в градовете

17 ное 2019, 1020 прочитания

Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика 1 Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика

Германският канцлер апелира държавите от съюза да придобият "информационна независимост" от компаниите в Силициевата долина

17 ное 2019, 975 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Кабинетът на Меркел опитва да спре прекалените забрани при вредни емисии от коли

Нормите на ЕС няма да се нарушават, твърди канцлерът

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10