Франция ще отпусне 500 млн. евро в опит да се справи с високите цени на горивата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Франция ще отпусне 500 млн. евро в опит да се справи с високите цени на горивата

От началото на годината дизелът в страната е поскъпнал с 18%, а бензините - с 11%.

Франция ще отпусне 500 млн. евро в опит да се справи с високите цени на горивата

Вълна от протести залива страната заради поскъпването

Йоанна Иванова
5060 прочитания

От началото на годината дизелът в страната е поскъпнал с 18%, а бензините - с 11%.

© Reuters


Ще бъде удвоен бонусът от 2 хил. евро, отпускан на шофьори с ниски доходи, които заменят с по-нови и щадящи околната среда модели старите си автомобили.

Френското правителство планира да отпусне 500 млн. евро, за да подпомогне шофьорите с най-ниски доходи. Това обяви френският министър-председател Едуард Филип в интервю за радио RTL, след като ръстът в цените на горивата и планираното увеличаване на акцизите върху горивата предизвика вълна от протести на заетите в сектора, пише Reuters.

Причините

Извънредната мярка се наложи, след като вече седмица страната се тресе от протести. Исканията на протестната група – т.нар. жълти жилетки (виж снимката), са Париж да регулира цените на горивата до предишното им ниво.

Въпреки отстъпките планираният за днес национален протест с блокади на пътища от членове на профсъюзи и организации на агропроизводители ще се проведе.

От началото на годината дизелът в страната е поскъпнал с 18% до средно 1.52 евро за литър. Във Франция десетилетия наред това гориво се субсидираше от държавата и се използваше от до три четвърти от колите. Сега този дял е под 40% заради ограничаването на данъчните преференции, припомня Bloomberg. При бензините поскъпването е по-малко - с 11% до 1.56 евро за литър, показват данни на федерацията на френската петролна индустрия (UFIP).

От 1 януари 2018 г. "зеленият данък" добави 7.6 евроцента към литър дизел и 3.9 евроцента към литър бензин. От 1 януари 2019 г. ще се добавят още 6.5 евроцента и 2.9 евроцента съответно.

По-рано през месеца президентът Еманюел Макрон написа в "Туитър": "Разбирам нетърпението, чувам гнева. Намираме се посред дълбоко преобразуване на обществото ни, което засяга нашата работа, потреблението и начина ни на транспорт. Взимаме смели решения, за да успеем". Доскоро правителството подкрепяше тезата, че поскъпването е основно заради покачването цените на петрола в света, а акцизите трябва да финансират програмите за ограничаване на вредните парникови емисии. С промяната в тактиката обаче Франция очевидно иска да си спести по-сериозни проблеми.

Какъв е планът

Правителството планира да удвои съществуващия бонус от 2 хил. евро, отпускан на шофьори с ниски доходи, които заменят с по-нови и щадящи околната среда модели старите си автомобили.

По думите на Филип правителството ще увеличи и други видове помощи за шофьорите. Съществуващата социална помощ за семейства, които използват дизелово гориво за отопление на домовете си, също ще бъде преразгледана.

По-добър подход от Русия

За разлика от Франция, която избира да подпомогне най-засегнатите от поскъпването на горивата, в началото на седмицата стана ясно, че Русия ще въведе таван на цените на горивата. "Лукойл" и останалите 9 големи руски производителя на петрол и горива подписаха споразумение с правителството, като засега цените ще бъдат запазени на нивото от началото на юни 2018 г. Под натиск от Кремъл на 31 октомври Министерството на енергетиката, антимонополната служба, петролните компании и независимите преработвателни предприятия се договориха да стабилизират цените на пазара, включително да съгласуват с фиксирани обеми и цени доставките за търговия на едро и дребно. Споразумението предвижда още от 1 януари 2019 г. поскъпването на горивата да не надхвърля 1.7% (тук не влиза покачването на ДДС от 18 на 20%). А от 1 февруари цените ще се индексират в рамките на годишната инфлация, която в бюджета е прогнозирана да бъде 4-4.6%.

Източник: Reuters
Ще бъде удвоен бонусът от 2 хил. евро, отпускан на шофьори с ниски доходи, които заменят с по-нови и щадящи околната среда модели старите си автомобили.

Френското правителство планира да отпусне 500 млн. евро, за да подпомогне шофьорите с най-ниски доходи. Това обяви френският министър-председател Едуард Филип в интервю за радио RTL, след като ръстът в цените на горивата и планираното увеличаване на акцизите върху горивата предизвика вълна от протести на заетите в сектора, пише Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Подобни етатистки практики са сигнал, че ще става нещо.

    Защо ли се сещам за Венецуела?

  • 2
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    "По-добър подход от Русия"

    Това е написано неясно. Според автора кой подход е по-добър - този на Русия или този на Франция?

    По мое мнение слагането на таван на цените е по-лоша етатистка практика. Веднъж като започне държавата да ограничава цените на една стока има голяма вероятност това да стане и за други стоки и... за справка: Венецуела.

  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    И сега, какво се получи? Оправданието на Борисов, че цените на горивата зависят от световните цени на петрола и правителството не може нищо да направи, увисва. Оказва се, че правителствата на другите страни мислят по въпроса - естествено, всеки както го разбира.

  • 4
    fzs59565042 avatar :-|
    fzs59565042

    До коментар [#3] от "evpetra":

    Реално във Франция поскъпването се дължи на бившите субсидии. Спират субсидиите рязко и цената се вдига. Логично е, като понамалее пазара, ценовите нива ще се стабилизират спрямо бензина.

    Спорно е дали би помогнало постепенно елиминиране на субсидиите, защото при сегашните знания би било смешно една страна да субсидира дизелки.

    В България проблемът е многопластов - всички недоволни отиват на едно място заради един сравнително ограничен дразнител. Недоволството е огромно по принцип, дори без високи цени.

    Би било истински глупаво малка държава с малък бюджет да харчи пари за автомобилни горива. Тук проблемът е картел в горивата и държавата може изключително лесно да го разбие. То с пари всичко може да се загаси! Какво право има държавата да приотизира шофьорите пред другите хора? Не е ли вече достатъчно евтино да си купиш стара кола, с нисък данък, да караш сам, да караш навсякъде, да паркираш навсякъде?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK