С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
30 ное 2018, 10:17, 4250 прочитания

Пропастта между Елисейския дворец и французите

Протестите срещу увеличаването на данъка върху горивата са пореден удар по Макрон, който е със спадащ рейтинг и на прага на европейски избори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Демонстрациите на "жълтите жилетки" започнаха заради цените на горивата, но прераснаха в по-широко недоволство към политиките на президента.
Въпросът е дали Макрон надцени способността си да реформира първо страната, а после и ЕС.
"Не бива да променяме курса, тъй като той е правилен и необходим." С тези думи при представянето на стратегията си за преход към чиста енергия френският президент Еманюел Макрон опита да тушира силното обществено недоволство заради увеличаването на данъка върху горивата. Вече две седмици протестите на т.нар. жълти жилетки блокират пътища, хранилища за горива и фабрики в страната, като през уикенда се стигна до сблъсъци в Париж, провокирани от прибягващи до насилие групи.

Всичко това е лоша новина за Макрон, чието 18-месечно управление е отслабено от рязък спад в популярността и от критики, че е загубил връзка с обикновените избиратели. Въпросът е колко слаб е той във Франция и дали надцени способността си да реформира първо страната, а после и ЕС.


Гневът на "жълтите жилетки"

Двама души бяха убити, а над 600 – ранени, по време на протестите. Макрон заяви, че недоволството на мнозина е легитимно заради натиска, който цените на горивата оказват върху домакинствата, но подчерта, че "гангстери" няма да го принудят да промени плановете си. "Няма да объркам гражданите и техните искания с гангстери. Няма да отстъпя пред тези, които искат да разрушават и да създават безредие", посочва френският президент. И допълва: "Не можеш да защитаваш околната среда в понеделник, а когато дойде вторник, да бъдеш срещу вдигането на цените на горивата." Все пак той признава, че администрацията му трябва да бъде по-гъвкава в прилагането на политиките, за да не се стига до "Франция на две скорости", в която работниците извън големите градове се чувстват изоставени от тези, които смятат за градски елит.

Макрон опита да смекчи гнева на протестиращите с предложение на всеки три месеца да се преразглеждат нивата на данъка върху горивата, за да се вземат предвид движенията в световните цени. "Тази маслинова клонка обаче не впечатли особено движението на "жълтите жилетки" и протестите вече обхващат гнева от високите данъци и от покачващите се разходи за живот по принцип, разпростирайки се из целия политически спектър, включително крайнодясното, което е обвинявано за насилието в Париж през уикенда", посочва анализ на Reuters.



Движението има особено силна база в провинциалната част на страната и в предградията, където алтернативите на карането на автомобил са по-малко. "Става въпрос за инициатива, произлизаща от народа, която няма официални лидери, няма политически връзки и разчита на социалните мрежи, за да се мобилизира. Това, което започна като онлайн петиция срещу правителственото решение да се вдигнат данъците върху горивата, за да се насочат шофьорите към по-зелени опции, се превърна в широка проява на недоволство. Тя размива границите за възраст, статут на заетост и политически пристрастия и се фокусира върху задълбочаващото се неравенство в страна, в която безработицата е над 9%", пише Financial Times. Анализ на Politico допълва, че враждуващите партии са много внимателни да не нарушат автентичния характер на движението, но също така бързат да яхнат вълната.

Макрон е изправен пред острата критика не само на избирателите, а и на политическата класа. Опозицията обвинява управляващите, че се опитват да дискредитират протестите, като свързват насилието с крайната десница. Дванадесет от 13 областни управители призовават за мораториум върху данъка върху горивата в писмо, публикувано във в. L'Opinion. Според тях би било грешка демонстрациите да се описват като "екстремистко движение", тъй като те са признак за широкоразпространен гняв на гражданите, принудени да живеят все по-далече от работното си място и да пътуват по-дълго време.

Отслабен у дома, отслабен в ЕС

Рейтингът на Макрон отбелязва постоянен спад през последните месеци, а сегашните демонстрации увеличават политическите му главоболия. Протестното движение се фокусира върху данъка върху горивата, но показва и по-общо недоволство от политиките на президента. Той вече се сблъсква с резултатите от незадоволително представящата се икономика, а правителството му бе изправено пред мащабни протести заради реформата на трудовите закони и на държавните железници. Които са положителни за икономиката в дългосрочен план, но не се усещат от хората в момента. Всичко това се случва на фона на засилващата се конкуренция на крайнодясната Марин льо Пен на предстоящите избори за Европейски парламент.

Отказът от данъка върху горивата може да спести някои краткосрочни усложнения за Макрон, но ще остави дупка в бюджета, ще окуражи демонстрантите и ще бъде удар по реформаторския имидж на президента. Освен това обратен завой може да раздразни поддръжниците на околната среда, които и без това са ухажвани от лявоцентристите. Отстояването на досегашния курс обаче носи негативи за държавния глава. "Макрон вече е обвиняван не само, че е президент на богатите, но също така и на електронните скутери", отбелязва саркастично сп. Le Point.

Протестите у дома допълнително отслабват Макрон на международната сцена. "Французинът може да е дързък либерал с големи идеи за ЕС и за Запада, но му липсва една значителна подробност – истинска сила. Лидерът на свободния свят трябва да има както силата да успява, така и волята да действа. А в момента и Берлин, и Париж притежават по едното от тези неща, но без другото", обобщава пред Foreign Policy Питър Раф, анализатор от Hudson Institute във Вашингтон.

Някои са по-оптимистични: "Макрон не е изолиран в Европа. Но плаща цената за излагането на визия, която е прекалено смела за мнозина в ЕС, най-вече Германия, чиято политическа класа е погълната от самата себе си от повече от година и, изглежда, не може или не желае да скочи на скоростния влак на Макрон за реформиране на съюза", казва пред Carnegie Europe Ноа Баркин, специален кореспондент за Европа на Reuters. И допълва, че френският президент е ограничен от местните си проблеми, а е трудно за всеки лидер да върши работа в Европа, когато се отбранява у дома. "Той отдалечи хората със своя нетактичен, понякога арогантен стил. Но има някои постижения на европейски терен. Макар че никое от тях не може да се сравнява с дръзката визия, която заяви през 2017 г., без него бихме били в пълна инертност", твърди Баркин. Това обаче не е достатъчно за реенергизирането на ЕС, особено с вътрешни "врагове" като Рим, Будапеща и Варшава.
Надолу, надолу

Проучване на BVA показва, че едва 26% от французите одобряват Макрон, което е спад с 3 пункта в сравнение с миналия месец. Това означава, че неговият рейтинг е по-нисък от този на предшествениците му Франсоа Оланд (29%) и Никола Саркози (48%) на същия етап от мандата им.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лутането на Тръмп в Сирия: Първо "зелена светлина" за турската офанзива, после санкции 1 Лутането на Тръмп в Сирия: Първо "зелена светлина" за турската офанзива, после санкции

Ердоган е категоричен, че ще продължи с операцията до пълна победа

15 окт 2019, 698 прочитания

Откритите въпроси след частичната търговска сделка между САЩ и Китай Откритите въпроси след частичната търговска сделка между САЩ и Китай

Пекин увеличава доставките на американска селскостопанска продукция, което е предложила да направи още преди близо две години

15 окт 2019, 763 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Почина бившият американски президент Джордж Буш-старши

През мандата му завърши Студената война и бе проведена военна операция срещу силите на Саддам Хюсеин

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов