Географските ограничения за онлайн пазаруване в ЕС отпадат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Географските ограничения за онлайн пазаруване в ЕС отпадат

Reuters

Географските ограничения за онлайн пазаруване в ЕС отпадат

Новият регламент влиза в сила от днес и е част от стратегията за единен цифров пазар

Йоан Запрянов
5547 прочитания

Reuters

© Reuters


От днес в рамките на Европейския съюз влиза новият регламент за забрана на необосновано ограничение за онлайн пазаруване. Регламентът се отнася до необоснованата дискриминация при онлайн продажби в рамките на вътрешния пазар въз основа на националността, местопребиваването или мястото на установяване на клиентите. Според Европейската комисия (ЕК) забраната на т.нар. геоблокиране е важен елемент на стратегията за единен цифров пазар в съюза.

Регламентът влезе в сила през март, като от днес той ще започне да се прилага. Причината за забавянето е възможността за адаптиране на търговците. Новите правила ще се прилагат за електроуредите, хотелските резервации, наемане на автомобили или закупуване на билети за концерт. По този начин например българин, живеещ в София или Кюстендил, вече ще може да направи резервация на по-изгодна цена за ваканция директно на сайта на голям международен туроператор.

Комисията ще направи първа оценка на въздействието на регламента върху вътрешния пазар в следващите две години. Оценката ще включва в себе си аргументи за и против евентуално прилагане на новите правила и по отношение на някои електронни услуги със защитено авторско право като музика, електронни книги, софтуер, онлайн игри, транспортни и други услуги. В момента те не са влючени в регламента.

Какво се променя

Директивата цели да свали бариерите при онлайн търговията. В момента такива има при голям брой онлайн магазини, които отказват да търгуват с клиенти от определени страни. Според Европейската комисия това е необосновано и всички трябва да имат достъп до онлайн пазара, както и да бъде осигурена защитата на онлайн клиентите. Цялата инициатива е част от стратегията за единен цифров пазар сред страните членки.

Според данните на ЕК проблемите за клиентите са големи, като през 2015 г. 63% от европейските сайтове за търговия са отказвали услуги на хора от определени страни или са изисквали по-висока цена. Новите правила предвиждат и край на препращането към сайтове за определена страна, както и задължението да се плаща с кредитна или дебитна карта също от определена страна. Накратко според ЕК "онлайн търговците трябва да осигурят равнопоставен достъп и обслужване на клиентите без значение откъде пазаруват те".

От днес в рамките на Европейския съюз влиза новият регламент за забрана на необосновано ограничение за онлайн пазаруване. Регламентът се отнася до необоснованата дискриминация при онлайн продажби в рамките на вътрешния пазар въз основа на националността, местопребиваването или мястото на установяване на клиентите. Според Европейската комисия (ЕК) забраната на т.нар. геоблокиране е важен елемент на стратегията за единен цифров пазар в съюза.

Регламентът влезе в сила през март, като от днес той ще започне да се прилага. Причината за забавянето е възможността за адаптиране на търговците. Новите правила ще се прилагат за електроуредите, хотелските резервации, наемане на автомобили или закупуване на билети за концерт. По този начин например българин, живеещ в София или Кюстендил, вече ще може да направи резервация на по-изгодна цена за ваканция директно на сайта на голям международен туроператор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK