Париж и Берлин се отказват от предложения всеобхватен дигитален данък
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Париж и Берлин се отказват от предложения всеобхватен дигитален данък

Reuters

Париж и Берлин се отказват от предложения всеобхватен дигитален данък

Като компромис се предлага облагане на приходите от реклама на някои дигитални платформи

2497 прочитания

Reuters

© Reuters


Германия и Франция стигнаха до компромис за всеобхватния европейски данък върху дигиталните приходи, който Еманюел Макрон предлагаше по-рано тази година. Вместо данък върху приходите на над 180 големи дигитални компании, новото предложение визира данък върху приходите от реклама на някои платформи като Facebook и Google, докато други като Amazon, Apple, и Spotify биха били освободени от данъка, пише Financial Times. Предложението предстои да бъде обсъдено от финансовите министри на Европейския съюз.

Голям компромис

Германия и Франция достигнаха до компромис за дигиталния данък след няколко провалили се фази на преговори през последните месеци. Най-новата форма на предложения данък го ограничава до 3% от приходите на определени дигитални платформи от реклама. По този начин Facebook и Google ще бъдат засегнати, но други платформи, които улесняват търговия на продукти, като Amazon, Spotify и Apple няма да плащат новия данък. Компромисът беше постигнат, след като стана ясно, че Берлин се притеснява, че първоначалната формулировка на данъка ще засегне германските автомобилни производители. Новото облагане се предвижда да влезе в сила през 2021 г., и то само ако ОИСР не достигне до едностранно решение за дигиталния данък.

Първоначално предложение и опозиция

Първоначалното предложение на Еманюел Макрон беше всички дигитални компании с определено ниво на международни и европейски приходи да плащат данък върху приходите си вместо върху печалбата, каквато е традиционното облагане. Макрон описваше данъка като пригоден за модерния технологичен свят, в който технологичните гиганти ще плащат своя "справедлив дял". Въпреки това главните критики на предложението бяха, че ще ощети по-малки европейски дигитални компании, докато почти няма да навреди на американските технологични гиганти, срещу които уж беше насочен.

Дори след най-новото предложение не е сигурно дали подобен дигитален данък ще бъде одобрен. Финансовите министри на ЕС трябва да приемат данъка единодушно. Дания, Швеция, Ирландия, Финландия и Люксембург продължават да са в опозиция и твърдят, че какъвто и да било план за дигитален данък само на европейско ниво ще направи ЕС по-малко конкурентен.

Мъглявото бъдеще на дигиталния данък

Берлин и Париж описаха компромиса като най-ограничения обхват, който такава инициатива може да заеме на европейско ниво, и призоваха финансовите министри да подкрепят плана. Европейският комисар по икономическите и финансовите въпроси Пиер Московиси също подкрепи плана, но заяви, че ЕК няма да го внесе като ново законодателно предложение, както беше желанието на Берлин, пише Reuters.

Макрон направи дигиталния данък един от ключовите въпроси на кампанията си за евроизборите догодина. От Париж наблегнаха на това колко е важно да се стигне до съгласие за дигиталния данък преди март 2019 г. или поне преди изборите за Европейски парламент. Трудно е да си представи човек как Ирландия би се съгласила да наложи какъвто и да било данък на компании като Facebook и Google, визирайки досегашната си и последователна политика за преференции.

Германия и Франция стигнаха до компромис за всеобхватния европейски данък върху дигиталните приходи, който Еманюел Макрон предлагаше по-рано тази година. Вместо данък върху приходите на над 180 големи дигитални компании, новото предложение визира данък върху приходите от реклама на някои платформи като Facebook и Google, докато други като Amazon, Apple, и Spotify биха били освободени от данъка, пише Financial Times. Предложението предстои да бъде обсъдено от финансовите министри на Европейския съюз.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK