С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 6 дек 2018, 12:11, 4462 прочитания

Ракета на SpaceX кацна аварийно в океана

По време на инцидента Falcon 9 за първи път демонстрира системите си за реакция при извънредни ситуации

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ракетата е сравнително невредима, като е продължила да работи въпреки инцидента и след падането във водата.
След като успешно изстреля товарната капсула Dragon с провизии за Международната космическа станция (МКС) вчера вечерта, първата степен на ракетата Falcon 9 на SpaceX претърпя повреда и аварийно се приземи във водите на Атлантическия океан край бреговете на Флорида.

Това прекъсна успешната серия от 26 последователни безпроблемни излитания и кацания, извършени от компанията на Илън Мъск през последните около две години и половина.


Все пак основната мисия – транспортирането на 2.5 тона храна и екипировка за нуждите на МКС, беше изпълнена безпроблемно.

Около седем минути и половина след излитането обаче екипът в контролната зала на SpaceX беше принуден да активира аварийните протоколи, след като първата степен ракетата, предназначена за многократна употреба, започна неконтролирано да се върти около оста си. Според публикация на Мъск в Twitter причината за това е повреда в хидравликата на един от четирите титаниеви стабилизатора (Grid Fin), с които Falcon 9 контролира полета при повторното навлизане в атмосферата и приземяването.

Любопитното е, че защитната система на SpaceX очевидно е сработила ефективно, тъй като от видеото се вижда как ракетата въпреки всичко успява частично да стабилизира траекторията си, двигателите забавят скоростта и в крайна сметка не се стига до експлозия.





Според изявление на вицепрезидента на компанията Ханс Кьонигсман аварийната инсталация е направена така, че автоматично насочва Falcon 9 към водата вместо към площадката за кацане в космическия център "Кенеди", ако определени параметри излязат извън нормата. Освен това ракетата започва да изхвърля излишното гориво, което в крайна сметка най-вероятно е предотвратило експлозията при приводняването в Атлантическия океан.

Кьонигсман също така уточнява, че аварийната система има вграден алгоритъм, така че да избягва сблъсъка със сгради, ако случайно кацането на сушата се окаже неизбежно.

В крайна сметка, според твърденията на Мъск в Twitter, ракетата е сравнително невредима, продължила е да функционира въпреки инцидента и дори след падането във водата е изпращала телеметрични данни към контролния център. SpaceX планира да я прибере от морето и да я използва за целите на своя "вътрешна мисия", вероятно при предстоящо изстрелване на комуникационни спътници от проекта за супербърз сателитен интернет Starlink.

Не е ясно обаче как инцидентът ще се отрази на изстрелванията, които SpaceX планира да извърши в близко бъдеще. Две от тях са от критична важност, тъй като са за нуждите на американски държавни агенции, при които въпросът със сигурността винаги е на първо място.

Става дума за предстоящото извеждане в орбита на първия навигационен сателит от типа
GPS III за нуждите на Военно-въздушните сили на САЩ и най-вече планирания за 7 януари първи дистанционно управляван тестов полет на новата космическа капсула Crew Dragon, която трябва да възстанови американските пилотирани полети до Международната космическа станция. Настоящият проблем, въпреки че няма отношение към излитането в околоземна орбита, може да се използва като повод за допълнителни проверки по отношение на Мъск и неговата космическа компания.

Публична тайна е, че администрацията на
NASA е подозрителна към SpaceX и в голяма степен фаворизира конкурента Boeing, чиято конкурентна пилотирана капсула Starliner бе забавена с няколко месеца заради технически проблеми и ще лети пробно най-рано през март.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Проблемите на Китай със сметищата Проблемите на Китай със сметищата

Само за 2017 г. в страната са събрани 215 млн. тона отпадъци, генерирани от домакинствата в градовете

17 ное 2019, 1177 прочитания

Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика 1 Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика

Германският канцлер апелира държавите от съюза да придобият "информационна независимост" от компаниите в Силициевата долина

17 ное 2019, 1058 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Макрон се отказва от вдигането на данъка върху горивата

Това не потушава гневните протести на "жълтите жилетки"

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10