С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 6 дек 2018, 23:05, 5114 прочитания

Примката около Киев се затяга

Руската блокада на Азовско море (засега) не е прелюдия към война, но подготвя почвата за пълзяща дестабилизация на украинското крайбрежие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Това третото действие от хибридната стратегия, която удушава Киев икономически.

- Керченският мост ограничава корабоплаването и създава условия за налагане на морска блокада.

- Кремъл иска да контролира колкото се може по-голяма част от украинското крайбрежие.

Границите между мира и войната се размиват. Така най-кратко може да се обобщи съвременната руска доктрина за постигане на надмощие, наричана в момента с термина "хибридна война". Това, което в момента се случва в Керченския проток между Азовско и Черно море, е нагледен пример как се води тя.

Концепцията е формулирана преди няколко години от настоящия началник на Генералния щаб на Руската федерация ген. Валерий Герасимов. Още през 2013 г. той разяснява в своя фундаментална и широко цитирана стратегическа публикация, че "акцентът на използваните методи на противоборство се измества към широкото прилагане на политически, икономически, информационни, хуманитарни и други невоенни средства, реализирани със задействането на потенциала на населението да протестира" .


Какво означава това на практика стана ясно само година по-късно при анексирането на Крим, особено в частта с прилагането по думите на ген. Герасимов на "военни мерки със скрит характер, включително мероприятия на информационна борба и специални операции". Тайните операции и инфилтрирането на "доброволци" бяха в основата на втората фаза от кампанията на територията на Украйна в сепаратистките окръзи Донецк и Луганск.

"Хибридно" корабоплаване

В момента, изглежда, протича третото действие от хибридната стратегия, чиято цел е бавното икономическо задушаване на прозападната власт в Киев. Новата тактика на Русия е налагане на де факто морска блокада на двете важни украински пристанища в Азовско море – Бердянск и особено Мариупол, където беше спряна предишната офанзива на проруските сепаратисти и техните ментори "без опознавателни знаци".



Ограниченията върху корабоплаването съсипват и без това разклатената икономика на украинския Запорожки окръг, където съотношението между украинците и потенциално сепаратистки настроените етнически руснаци е приблизително 50 на 50. И ако бизнесът в региона трябва се пренасочи към по-далечните черноморски пристанища като Одеса и Миколаев, това ще оскъпи местните стоки, което потенциално може пак да "задейства потенциала на населението да протестира" (по ген. Герасимов).

При предишната кампания оптимистичният план на Москва беше да се опита да свърже по суша анексирания Крим с останалата част на Русия. За целта обаче "зелените човечета" трябваше да окупират крайбрежието на цялото Запорожие – нещо, за което в крайна сметка не им стигнаха ресурси. Очевидно сега руските стратези се опитват да получат реванш. Кремълският план Б беше изграждането на гигантски мост над Керченския проток, който да свърже Крим с отсрещния руски бряг.

За едни - мост, за други - бариера

Именно това мащабно съоръжение, което беше пуснато в експлоатация през май тази година, е в сърцето на хибридната операция по превръщането на Азовско море в напълно владян от Русия воден басейн. Идеята е, че мостът на практика блокира корабоплаването през протока и съсредоточава целия трафик в малък участък, стриктно (и не особено легално) контролиран от руската брегова охрана. Формалният повод за безкрайните проверки, които засягат главно украинските и насочените към Украйна кораби, е защитата на Керченския мост от "диверсанти". Именно преминаването през тази зона провокира опасния инцидент с превземането на двата украински военни катера и ескортирания от тях влекач.

Морският сблъсък между Русия и Украйна всъщност изважда на повърхността нещо, което се случва вече от известно време. Според представители на местния бизнес регионът е станал непопулярен сред чуждите транспортни компании още преди няколко месеца. "Собствениците на кораби не искат да работят с Бердянск. Клиентите отказват да рискуват дали ще успеят да минат (през протока)", коментира пред Reuters Денис Русин, изпълнителен директор на компанията Ascet Shipping – транспортна фирма, която основно работи със САЩ. "За нас това беше най-лошата седмица от години. Клиентите спряха да обмислят възможността за подписване на договори за доставка през януари, да не говорим за февруари или през пролетта", допълва бизнесменът.

В момента неговата компания е намалила тримесечната си прогноза за транспортиране на пшеница от 200 хил. на 50 хил. тона или дори пълно спиране на работа. Според Дмитрий Сологуб, зам.-директор на украинската централна банка, пристанищата на Азовско море отговарят за между 2 и 3 на сто от земеделския износ на страната. "Но за югоизточния Запорожки регион, населяван от 1.8 млн. души, този износ е критично важен", допълва той пред Reuters.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Руската намеса в изборите в САЩ е била по-голяма от смятаната досега Руската намеса в изборите в САЩ е била по-голяма от смятаната досега

Докладите са изготвени по поръчка на Сената

18 дек 2018, 242 прочитания

ЕС успя да се договори за по-строги екоизисквания за новите автомобили 1 ЕС успя да се договори за по-строги екоизисквания за новите автомобили

Компромисното решение е до 2030 г. вредните емисии да се понижат с 37.5%.

18 дек 2018, 431 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Новият медиен свят на Орбан

В Унгария разнообразието на мнения постепенно изчезва. Цели медийни компании се променят под контрола на фондация, близка до управляващите

Ще кипне ли Черно море

Колкото и да драматизира българският премиер, Западът по-скоро търси деескалация на конфликта в Керченския проток

Най-голямата слънчева сделка

Samsung продава седемте си соларни парка в България на германския фонд KGAL и чешката Micronix за около 80 млн. евро

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Калоян Илиев – Кокимото

Новата му изложба, (You Love Kokimoto), е в Gifted до 4 януари

Книга: "Малка история на философията"

Найджъл Уорбъртън запазва лаконичния си стил, за да въведе по разбираем начин читателите дори в най-оплетените философски школи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Жирардели беше обявен за собственик на "Юлен", АВВ продава част от заводите си на Hitachi, вероятно и фабриката си в Севлиево

Емисия

DAILY @7AM // 18.12.2018 Прочетете