Коледна микроикономика: за загубите и ефективността от размяната на подаръци

Няколко теории за икономическата (не)ефективност на коледната традиция

Дали е по-добра идея да купуваме подаръци за близките си, или да им дадем възможност да си изберат сами това, което искат за Коледа? Силвия Мерлер, която пише за икономическия think-tank Bruegel, обобщава няколко любопитни теории за икономическата ефективност от размяната на подаръци в около Коледа.

През 1993 г. Джоел Уолдфогел създава добре познатият си труд за the American Economic Review, в който очертава проблема за "загубата на икономическа ефективност по Коледа". Уолдфогел се изказа в подкрепа на пренасочването на празничния фокус от ефекта на коледното харчене върху икономиката към микроикономическите последствия от даването на подаръци. На микрониво размяната на подаръци предполага потенциална загуба на икономическата ефективност, тъй като най-доброто, което може да направи подаряващият, е да направи същия избор, какъвто получателят на подаръка би направил. Макар че е възможно получателят да оцени самия подарък по-високо, отколкото е цената му, по-вероятно е той да се окаже в по-неблагоприятна ситуация, отколкото ако бе направил собствен консуматорски избор за същите пари. В подкрепа на своята теза Уолдфогел прави проучване сред студенти в Йейл и установява, че размяната на подаръци унищожава между 10% и една трета от стойността на подаръците.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар