С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 6 яну 2019, 13:35, 3239 прочитания

Как авиокомпаниите могат да се справят с климатичните промени

Измененията в климата предизвикват неочаквана турболенция, което дава повод за безпокойство и изисква мерки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако има някой облагодетелстван от климатичните промени, влияещи на авиацията, то това са единствено пътниците, които летят от Ню Йорк до Лондон. Причината - изменението на климата усилва и измества течението, което допълнително ускорява движението на самолетите в северната част на Атлантическия океан, разказвa Financial Times. Заради него пътят от летище "Джон Ф. Кенеди" до "Хийтроу" е само около пет часа. Оказва се обаче, че това е единственият плюс, защото за за авиокомпаниите, пътниците и инвеститорите ефектът е по-скоро негативен.

Готови за лоши новини


По-високите температури ще затруднят излитането на самолетите, а все по-честите и интензивни бури правят летенето по-малко предсказуемо и не толкова приятно. Повишаването на морското равнище, от друга страна, може да наводни пистите на крайбрежните летища, като например тези в Барселона и Хонконг.

Данни на Евроконтрол показват, че климатичните промени причиняват все по-притеснителни последици: през 2014 г. заради времето е имало забавяне на полети от 2400 минути всеки ден, а през 2018 г. то е нараснало до 14 600 минути на ден, което е шесткратно увеличение. На летищата през миналата година времето е било най-значимата причина за закъсненията на полетите.

Ефектът, който вероятно ще накара много от пътниците да изтръпнат, е, че ще се увеличат явните въздушни турболенции - тези, които са непредвидими, а не тези, генерирани от бурите. Пол Уилямс, професор по атмосферни науки в Университета в Рединг, коментира, че неговата изследователска група е изчислила, че турболенцията ще се увеличи два или три пъти в Атлантическия струен поток, тъй като изменението на климата води до нестабилност. Той и неговите колеги са разработили алгоритъм, който изчислява кога ще се появи турбуленция в американското въздушно пространство.
" Благодарение на нашия алгоритъм вероятността 2.5 млн. пътници на ден да усетят сътресения намалява с 61%"
Пол Уилямс, професор по атмосферни науки в Университета в Рединг

Мерките



Към Международната асоциация за въздушен транспорт работи консултативна група по турбуленциите, която включва United Airlines, австралийската Qantas и Air France. Тя наскоро обяви, че отваря своята база данни за турбуленцията, от която може да става ясно къде се наблюдават аномалии. В мрежата ще са свързани самолети, които в момента са в полет, като по този начин ще се предупреждават останалите.

Председателят на Програмата за събиране на метеорологични данни Катя Вашчанкова казва, че съществуващите доклади за турбуленцията са субективни, тъй като разчитат на оценката на пилота, а освен това са и остарели, защото са прогнозирани доста преди излитането на самолетите. "Пилотът не може да предупреди пътниците кога точно ще усетят турбуленция. Това, което се опитваме да направим, е да даваме в реално време информация за състоянието на атмосферата на земята", заяви тя.

Промените в климата са причинители на основни проблеми за летищата: покачването на морското равнище би довело до оперативни нарушения при силен дъжд и може да направи крайбрежните писти неизползваеми.

Според проекта за трета писта на летището в Хонконг тя трябва да се изгради на 6.5 м над морското равнище, за да се гарантира, че може да издържи прогнозираното бъдещо неблагоприятно време.


Все пак подготвени

Страхът въобще не е неоснователен: японското летище Кенсай беше наводнено през септември заради тайфуна Йеби, а ураганът Санди спря операциите на летище Ла Гуардия в Ню Йорк през 2012 г.
През юни 2018 г. членовете на Общото събрание на Международния съвет на летищата приеха резолюция, която насърчава членовете да вземат под внимание ефектите от изменението на климата при оценките на риска и бъдещите планове.

Всички тези неприятни събития обаче се наблюдават от доста време. "Изменението на климата може да доведе до повече усложнения в начина на летене, но системата вече е здрава и се предприемат много мерки - пилотите и ръководителите на полети са обучени, самолетите са преустроени. Затова бих казал, че можем да се справим с всичко", оптимистично обобщава Андрю Уат, ръководител на отдел "Околна среда" в Евроконтрол.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

МВФ очаква най-нисък глобален растеж от 10 години МВФ очаква най-нисък глобален растеж от 10 години

Търговската война се отразява трайно на ръста на БВП

16 окт 2019, 134 прочитания

Лутането на Тръмп в Сирия: Първо "зелена светлина" за турската офанзива, после санкции 2 Лутането на Тръмп в Сирия: Първо "зелена светлина" за турската офанзива, после санкции

Ердоган е категоричен, че ще продължи с операцията до пълна победа

15 окт 2019, 1121 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Германската агенция за киберсигурност защити действията си относно хакерската атака

Лични данни на стотици германски политици и публични личности са били публикувани онлайн, но агенцията не е успяла да спре кражбата на данните

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма