Китайски луноход за първи път кацна на обратната страна на Луната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайски луноход за първи път кацна на обратната страна на Луната

Умален модел на китайската космическа сонда "Чанъе-4", показан на Китайското международно авиационно и авиокосмическо изложение през ноември тази година

Китайски луноход за първи път кацна на обратната страна на Луната

Роботизираният роувър ще изследва кратера Фон Карман в близост до Южния полюс на естествения земен спътник

Момчил Милев
4036 прочитания

Умален модел на китайската космическа сонда "Чанъе-4", показан на Китайското международно авиационно и авиокосмическо изложение през ноември тази година

© Reuters


Роувърът "Чанъе-4" е около 1.5 метра дълъг, 1 метър широк, има шест колела и два соларни панела.

Китайската космическа агенция извърши тази нощ успешно "меко" кацане на първия луноход в човешката история, който ще изследва обратната страна на Луната.

Роувърът "Чанъе-4" беше изстрелян от Земята на 8 декември миналата година от космодрума Сичан в китайската провинция Съчуан.

До тази нощ апаратът се подготвяше за кацането в стабилна около естествения спътник на земята, достигайки на 15 км. разстояние в най-близката точка от траекторията си.

Роботизираният роувър бе "приземен" около 2.30 часа тази сутрин (по Гринуичко време) в кратера Фон Карман в близост до южния полюс на Луната.

Операцията представлява сериозно технологично предизвикателство, тъй като обратната страна на Луната няма пряка видимост със Земята, което прави директната комуникация с апарата невъзможна.

Така че, за да осъществи връзка с "Чанъе-4", китайската космическа агенция беше принудена да изпрати специален комуникационен сателит на 65 000 км отвъд орбитата на Луната.

От май 2018 г. той се намира в т. нар. "точка на Лагранж" L2 – една от четирите позиции в пространството, където гравитацията на Земята и нейния спътник се уравновесяват и обектите се стабилизират в пространството, без да е нужна допълнителна тяга.

Роувърът "Чанъе-4" е около 1.5 метра дълъг, 1 метър широк и има шест колела.

Въпреки че се намира на обратната страна на Луната (често неправилно наричана "тъмна страна"), апаратът ще има достъп до слънчева светлина и ще презарежда своите акумулатори благодарение два сгъваеми соларни панела.

Очаква се "Чанъе-4" да бъде активиран и да започне да се движи по лунната повърхност около шест часа след кацането.

Това е втория луноход, който Китай успешно изпраща до естествения спътник на Земята. Първият се наричаше "Чанъе-3" и кацна на Луната през декември 2013 г., ставайки първия първия успешно кацнал спускаем апарат от прилуняването на съветския "Луна 24" през 1976 г.

Мисията на "Чанъе-4" слага началото на новата надпревара за изследване на Луната, която се очаква да започне тази година. През 2019 свой роботизиран роувър планира да изпрати и индийската космическа агенция.

В началото на февруари път към Луната трябва да полети и първият частен спускаем апарат Genesis, който е произведен в Израел. Така еврейската държава има шанс да стане петата страна след САЩ, Русия, Китай и Индия, която е изпращала своя сонда до естествения спътник на Земята.

Роувърът "Чанъе-4" е около 1.5 метра дълъг, 1 метър широк, има шест колела и два соларни панела.

Китайската космическа агенция извърши тази нощ успешно "меко" кацане на първия луноход в човешката история, който ще изследва обратната страна на Луната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK