Европейската комисия ще се произнесе относно сливането на железопътното подразделение на германската Siemens с френския производител на високоскоростни влакове Alstom на 18 февруари. Това стана ясно след брифинг на еврокомисаря по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер.
Решението трябваше да бъде взето още в края на януари, но говорител на регулатора обяви, че разследването още тече. Сделката има потенциала да създаде европейски конкурент на китайската CRRC, но от Брюксел се опасяват от създаването на монопол. Няколко европейски компании и организации също се обявиха против, но Берлин и Париж лобират в полза на сливането.
Оспорвана сделка
Предложението за мегасделката беше направено през септември 2017 г. Още тогава Берлин и Париж подкрепиха сливането, тъй като по този начин Европа може да отговори на китайската CRRC, която има сериозни амбиции за железопътния пазар тук. От друга страна, Германия и Франция са едни от най-големите защитници на идеята за засилване на контрола върху чуждестранните инвестиции на континента основно заради засилващите се китайски апетити. Френският президент Еманюел Макрон пък отдавна настоява за по-добра европейска икономическа интеграция.
Въпреки натиска на среща на ЕК във вторник Вестагер е заявила намеренията си да спази европейските антитръстингови правила, пише Financial Times. На конференция в Берлин тази седмица комисарят каза, че комисията ще се противопостави на всички сделки, които застрашават конкуренцията в Европа. Вестагер е заявявала, че е скептична относно необходимостта Европейският съюз да има надмощие в областта на основните индустрии в ЕС. Според нея успешните компании "ще бъдат тези, които имат готовност да се конкурират на световно ниво". Комисарят също така отхвърля аргументите относно заплахата от Китай, коментирайки, че потенциалните китайски доставчици едва ли ще навлязат на пазара в близкото бъдеще.
В края на миналата година регулаторът сигнализира, че ако Siemens и Alstom се откажат от част от активите си, сделката може да бъде одобрена. Тогава двете компании предложиха да продадат четири пакета активи в сферите на високоскоростните влакове и технологиите за сигнализация. Тази седмица обаче стана ясно, че Alstom не очаква отстъпките да убедят комисията. "Няма сигурност, че съдържанието на пакета ще бъде достатъчно, за да премахне притесненията на комисията", пише в съобщение на компанията, публикувано във връзка с финансовите резултати за 9-месечието. Органи за защита на конкуренцията от няколко държави, включително от Германия, изпратиха писма до комисията, обявявайки въпросните предложения за "недостатъчни".
По информация на Bloomberg компаниите обмислят да предложат нови отстъпки, за да получат зелена светлина от ЕК. Според източници на "Капитал" причината срокът за вземане на решение по сливането да бъде удължен е, че в някои кръгове името на Вестагер се спряга като наследник на председателя комисията Жан-Клод Юнкер. Това поставя Вестагер в неудобната позиция да се противопоставя на интересите на Германия и Франция, от чиято подкрепа ще се нуждае при гласуването.
Европейската комисия ще се произнесе относно сливането на железопътното подразделение на германската Siemens с френския производител на високоскоростни влакове Alstom на 18 февруари. Това стана ясно след брифинг на еврокомисаря по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер.
0 коментара