С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 18 яну 2019, 13:17, 3841 прочитания

Говори Варшава

Управляващата "Право и справедливост" държи критичните издания под натиск, а срещу журналисти се водят разследвания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мъж с нож излиза на сцената на благотворително събитие. Наръгва кмета на Гданск Павел Адамович и в суматохата дори успява да направи изказване и да обвини предишните управляващи от "Гражданска платформа" за престоя си в затвора.

Адамович управляваше града две десетилетия. С либералните си разбирания той бе чест обект на атаки на проправителствените и крайно десни медии. Единственото по-тъжно от нелепото му убийство е отразяването на темата от националната полска телевизия TVP. Според нея опозицията - т.е. "Гражданска платформа", оглавявана преди от председателя на Европейския съвет Доналд Туск, е виновна за ескалирането на речта на омразата, провокирало убийството.


TVP беше първата повалена плочка на доминото при овладяване на медиите, с което се зае управляващата партия "Право и справедливост" ("ПиС"), след като спечели изборите през 2015 г. Последва пренасочване на паричните потоци от държавните компании за реклама и идеи за реполонизация и деконцентрация на собствеността. Лидерът на "ПиС" Ярослав Качински стъпи върху консервативния национализъм (в сатиричните предавания той има глобус на Полша на бюрото си), върху противопоставянето срещу бившите комунисти и разочарованието от трудното догонване на западния стандарт на живот.

Така избуя и реториката срещу критичните медии и обвиненията срещу отделни журналисти в тероризъм и фашистка пропаганда. Стигна се до там през ноември американският посланик във Варшава да напише в писмо до полския министър-председател Матеуш Моравецки: "Надявам се, че членовете на вашето правителство ще се въздържат от атаки, да не говорим за разследване на независими журналисти, които изразяват обществените интереси и укрепват нашите общества". От 18-та позиция през 2015 г. в класацията за свободата на медиите на "Репортери без граници" сега Полша се намира на 58-ма. По-трудно за измерване е силното поляризиране на медиите - наричано от някои анализатори деликатно "журналистика на идентичността" - и най-вече разделението на полското общество.

Битката срещу журналистите



В началото на декември 2018 г. в хумористично видео журналисти на Gazeta Wyborcza изрязват с ножичка статии от вестника. Инициативата е по искане на Полската национална банка, която иска да бъдат премахнат седем материала на изданието от сайта и от хартията. В тях се описват връзки на директора на националната банка със скандала, обезглавил финансовия регулатор KNF - тема, разработена от Gazeta Wyborcza и в. Financial Times, уличаваща ръководителя на KNF в искане на огромен подкуп от местна банка.

Емблематичен е случаят с Томаш Пьонтек, журналист от изданието. Той е обвинен в тероризъм след публикуването през 2017 г. на книгата си, посветена на бившия министър на отбраната Антони Мачеревич. В нея той разкрива връзки на министъра със съветските и руските тайни служби. "Той не се осмели да обжалва фактите в книгата или да ме обвини в клевета пред наказателен съд, нито пред граждански съд. Той ме докладва на военна прокуратура като терорист", обяснява Пьонтек, обвиненията срещу когото отпадат.

Общата бройка на делата срещу Gazeta Wyborzca е над 20, като някои от тях са от името на партията "ПиС", а едно е заради редакционен коментар. "ПиС" казват за нас, че не сме полски вестник, а пишещ на полски вестник" казва Роман Имиелски, редактор "Национални новини" в Gazeta Wyborzca.

В поредицата от зачестили проверки влиза и разследващият журналист от сп. Newsweek Войчех Чешла. През август той пише статия за зам.-председателя на конституционния съд Мариуш Мушински, свързан с управляващите. "Имаше пасаж, в който описвам района, където е домът му, и назовавам улицата, където живее. Тя е дълга километър и половина", разказва Чешла. В края на ноември той получава писмо да се яви в полицията и да отговори на три въпроса. Единият е има ли разрешение като журналист от г-н Мушински да пиша за него. "Той претендираше, че правото му на лична неприкосновеност е нарушено", обяснява Чешла.

Под ударите попада и оператор на TVN, собственост на американската Discovery. Той е обвинен във фашистка пропаганда, като снима филм под прикритие от събитие на полски неонацисти. Това не е първият проблем на американската телевизия с властта - през 2017 г. й е наложена глоба от 415 хил. долара за отразяването на антиправителствен протест.

Обвиненията срещу журналисти обикновено отпадат, но "всичко това създава атмосфера", посочва Доминика Бехавска-Шиниарска, координатор проекти на базираната във Варшава Helsinki Foundation for Human Rights. Организацията оказва правна помощ на журналисти.

"Днес, ако искаш да напишеш история за някого, свързан с "ПиС", трябва да си много, много внимателен. Такива дела имат смразяващ ефект. Те показват, че трябва да се страхуваш, че ще бъдеш съден", казва Чешла. "Аз работя в сп. Newsweek, което е влиятелно, има средства и може да ме подкрепи. Но ако бях местен журналист, в локална медия, щях да бъда накаран да млъкна много лесно", посочва той.

В кремълски стил

Преди да се специализира в обвиненията срещу журналисти, една от първите задачи на "ПиС" още след идването й на власт е да промени медийното законодателство така, че да получи пряк контрол върху държавните радио и телевизия. Ръководството на двете медии е сменено с хора, посочени от министъра на финансите, а не назначени с конкурси, организирани от Полския съвет за радио и телевизия. През 2016 г. започват чистки надолу, като по думите на Доминика Бехавска-Шиниарска само незаконно уволнените са около 200.

Резултатът е, че след убийството на кмета на Гданск лидера на Полската народна партия Войчех Косиняк-Камиш нарече националната телевизия машина за разделяне на нацията. "Това, което се случва сега, напомня на последните години от комунизма. Все още вярвам в ценностите, които научихме след 1989 г. - свобода на словото, демокрация, независим съд. Това се променя от 2015 г., по тоталитарен начин, какъвто виждаме и в Унгария", казва Чешла. "Капитал" не получи отговори на въпросите си от представители на TVP.

В дългосрочен план случващато се с TVP всъщност е лоша стратегия. "Проблемът е, че правителствената телевизия губи бързо публиката си, защото работи в севернокорейски стил", смята Пьонтек. Така все по-интересна ще става ролята на другата голяма телевизия Polsat, собственост на един от най-богатите бизнесмени в Полша, Зигмунт Солож.

Пари за нашите

Следващият инструмент за овладяване на медиите е пренасочването на парите за реклама на държавните компании от критичните издания към проправителствените с дясна насоченост. "Ако не си проправителствена медия, срещаш големи финансови и правни проблеми. Доказателства на хартия няма, но някои политици от "ПиС" са го казвали открито - трябва да спрем рекламите", обяснява Имиелски от Gazeta Wyborzca.

Той дава пример с проправителствени издания като ежедневника Gazeta Polska и седмичника wSieci, които имат в пъти по-малки тиражи от Gazeta Wyborzca, но получават големи пари от правителството. Любопитна е ролята и на държавната Orlen, която е най-голямата петролна компания в страната с най-много бензиностанции. Освен рекламодател "тя е едно от най-важните места за продажба на хартиеното копие на вестника. Неофициално знаем, че в много бензиностанции издания като Gazeta Wyborzca се крият", обяснява Имиелски.

Другият начин за подкрепа са грантовете. Интересна е симбиозата между правителството и консервативната католическа медийна империя на полския свещеник Тадеуш Ридзик, начело с "Радио Мария". Радиото е регулярна трибуна за властта, а групата (откъдето също не отговориха на въпросите на "Капитал") получава грантове под различна форма от държавата.

За бума на десните медии има и още едно обяснение. Според Доминика Бехавска-Шиниарска генезисът им е заложен още през 2010 г., когато "Гражданска платформа" освобождава журналисти с консервативни виждания от държавните медии. "Това отвори пространство за тях да създадат собствени издания. Зароди се много гняв и очакване за отмъщение", казва тя.

Немци, вървете си

Засега идеята на "ПиС" собствеността на медиите да стане полска не се осъществява. Напротив, една от силните страни на полския медиен пазар е именно присъствието на чужди инвеститори.

"Реториката на партията е антиимигрантска, евроскептична, сред поддръжниците й е популярна и германофобията", казва Имиелски и припомня, че политици от "ПиС" са обвинили колегите му, че са "агенти на Ангела Меркел и на германското правителство". Всъщност най-голямата германска компания на полския медиен пазар е Ringier Axel Springer Media, издател на Newsweek Polska, портала Onet.pl, таблоидa Fact, полското Forbes и др. Най-големият издател на регионални медии отново е германска собственост. Това е Polska Press Group с портфолио от 20 регионални всекидневника. На пазара има и американска медия - TVN. Според журналисти това присъствие, както и европейското законодателство, вероятно са спирачки за евентуални опити за смяна на собствеността на медиите.

Другата идея на "ПиС" е да има деконцентрация на собствеността. Това би засегнало най-големия полски издател Agora, в чието портфолио е Gazeta Wyborzca, списания, радио, интернет платформи и книгоиздателство. Компанията е листната на Варшавската фондова борса.

И все пак Полша не е Унгария

Въпреки всички тези проблеми има няколко причини Полша да не се превърне във втора Унгария. Първата е мащабът на страната и на пазара. "Имаме големи градове, за разлика от Унгария, където Будапеща е срещу останалата част от страната. Много големи градове в Полша са анти-Качински", посочва Пьонтек.

Имиелски изброява и други предимства: "Имаме силни либерални медии, силна опозиция в парламента, силно гражданско общество." Липсата на олигарси също е плюс. "ПиС" няма толкова много близки бизнесмени, които да си купят медии", казва Доминика Бехавска-Шиниарск. И посочва, че животът на независимите частни медии не е лесен и те нямат достъп до топ политици, но хората ги четат и гледат. Само че отказът на управляващите да говорят пред критичните медии създава най-големия риск за обществото - журналистите да спрат да питат.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Австрийският скандал може да се отрази на крайнодесните в Европа 10 Австрийският скандал може да се отрази на крайнодесните в Европа

Партията на Щрахе е ключов член на градения от Салвини съюз на европейската крайна десница

20 май 2019, 1047 прочитания

Защо Тръмп ухажва Вишеград 1 Защо Тръмп ухажва Вишеград

САЩ търсят начини да се завърнат в Централна Европа, включително с оръжейни сделки

20 май 2019, 802 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
САЩ обмислят да отменят митата срещу Китай, докато водят преговори

Вашингтон иска сделка с Пекин скоро, а новата тактика може да е ключът

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

В режим на готовност

Очакването за следваща криза внася доза предпазливост в инвестиционните стратегии

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University