Португалия влиза в изборната година с обещания за мащабни инфраструктурни проекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Португалия влиза в изборната година с обещания за мащабни инфраструктурни проекти

Португалският премиер Антонио Коста е странна и интересна фигура - социалист, който налага по-желязна фискална дисциплина в държавата си от повечето централно-десни лидери в Европа

Португалия влиза в изборната година с обещания за мащабни инфраструктурни проекти

Премиерът Антонио Коста се надява да получи подкрепа за инвестиционния си план и от предстоящия европейски бюджет

2421 прочитания

Португалският премиер Антонио Коста е странна и интересна фигура - социалист, който налага по-желязна фискална дисциплина в държавата си от повечето централно-десни лидери в Европа

© Reuters


Правителството на Португалия обяви важни инфраструктурни инвестиции в началото на изборната 2019 г. Правителството представи 10-годишна инвестиционна програма, която трябва да доведе до влагането на 20 млрд. евро в транспорта, енергетиката и екологията, пише Politico. Премиерът Антонио Коста ще търси широка подкрепа за новите мерки с надеждата с показно единство да убеди ЕС да отдели повече средства за страната от европейския бюджет за 2021-2027 г. Коста отрича новите проекти да свързани с предстоящите избори за Европейски парламент през май и правителство през октомври. Въпреки това новите харчове, изглежда, отговарят на зачестилите протести и стачки за качеството на пътищата в страната.

Масивни инфраструктурни проекти

Премиерът бързо разкри няколко водещи проекта в плана. Метрото в Лисабон ще бъде разширено с 210 млн. евро. В същото време кабинетът сключи споразумение за 1.3 млрд. евро с френската Vinci Group за построяване на второ летище в Лисабон и увеличение на капацитета на съществуващото. Освен това ще бъдат купени 22 влака за португалските железници на стойност 168 млн. евро. Ще бъде ремонтирана главната железопътна връзка между Лисабон и Порто, както и ще бъдат направени подобрения в регионалните жп линии. Говорители на правителството обещаха, че новите инфраструктурни проекти няма да нарушат правилата за дефицит на еврозоната.

Предизборен ход?

Обещанията за инвестиции в инфраструктура идват ударно в отговор на множество протести и стачки през последната година, както и критики от страна на опозицията за влошаващото се качество на португалската пътна система. Исканията на протестиращите е повече държавни инвестиции след години фискална дисциплина и затегнат заради кризата бюджет въпреки систематично покачващите се социални плащания по време на сегашното управление.

Критици на правителството отдясно веднага обявиха, че разширение на метрото няма да реши проблемите на Лисабон, както и че новото летище е ненужна и скъпа инвестиция - мнение, което се споделя от някои от туристическите бизнес асоциации в Португалия. Част от критиците на властта заплашват, че ще предприемат съдебни действия срещу построяването на второ летище на базата на все още неиздаден екологичен доклад. Много вероятно е сегашните обещания да са знак за началото на предизборната кампания на Антонио Коста и социалистическата му партия (PS).

Тази година в Португалия ще се състоят изборите за европарламент през май, които ще покажат обществените нагласи, а през октомври следват общи избори. Според социологическите проучвания Коста води убедително пред дясноцентристката опозиция и би спечелил 40% от гласовете на парламентарните избори. Това обаче би означавало отново да управлява с подкрепата на португалските комунисти и радикалния Ляв блок, които са много по-крайно настроени от умерено лявата социалистическа партия на министър-председателя. През трите години от управлението му най-големите проблеми на Антонио Коста идват не от фрагментираната опозиция, а от радикалните му коалиционни партньори. Главната цел на премиера е да си извоюва достатъчна победа, за да си спести досегашните главоболия.

С мисъл за европейския бюджет

Коста обяви, че ще търси широк национален консенсус и поне две трети от гласовете в португалския парламент за инвестиционния план на правителството. Според него, ако парламентът демонстрира единност, Португалия има по-големи шансове да получи допълнително финансиране на европейски ниво при гласуването на европейския бюджет за 2021-2027 г.

Антонио Коста - най-успешният социалист в ЕС?

Почти сигурно е, че Антонио Коста ще остане министър-председател и след октомври. По време на управлението му Португалия реализира икономически подем и туристически бум, като премиерът играе балансираща роля между повече публични инвестиции и социални програми и фискалната дисциплина, изисквана от ЕС. Това се случва въпреки дълговата криза от 2010-2014 г. Не е преувеличение да се каже, че Коста е най-успешният социалистически лидер в Европа през последните 10 години. Според Андре Алведо Алвеш, политически експерт в Лисабонския католически университет, пред Politico всички партии в Португалия и ЕС са единодушни за политическото майсторство на Коста.

Изненадващо след идването си на власт в коалиция с две радикално леви партии умереният социалист Коста продължава политиката на желязна фискална дисциплина, препоръчана от Брюксел. След финансовата криза и последвалата дългова криза в Португалия средната заплата в страната пада дотолкова, че всъщност повишава конкурентоспособността на Португалия спрямо съседките й. Това води до систематично спадаща безработица и увеличаващи се външни инвестиции, включително от Китай, които съживяват португалската икономика, пишат в Bloomberg.

Туристическият бизнес също расте много по-бързо от другите южни туристически дестинации в ЕС, като се смята, че несигурността в Африка води до повишен туристически интерес към Португалия. Приходите на туристическия сектор в страната са се удвоили от 7 млрд. евро през 2011 г. до 15 млрд. евро през 2017 г, пишат в Reuters. Туристическият бум може би ще поутихне след Brexit, тъй като британците са сред главните двигатели за растежа в сектора, но португалското правителство вече предприема едностранни мерки, с които да насърчи продължаващ туризъм от страна на Острова.

Европейските спасителни мерки, подобряващата се икономика и фискалната дисциплина позволяват на Коста систематично да увеличава публичните разходи и социалните плащания на правителството, без да си навлича гнева на Брюксел като Италия. Това превръща "лявото" управление в Португалия в надежда за европейското ляво, че подобни модели могат да открият дом и в други държави. Самият Коста обаче е скептичен и отбелязва, че няма такова нещо като универсални политически мерки - неговият метод е проработил в Португалия поради уникалните положителни фактори, насърчаващи ръста на икономиката по време на управлението му.

Правителството на Португалия обяви важни инфраструктурни инвестиции в началото на изборната 2019 г. Правителството представи 10-годишна инвестиционна програма, която трябва да доведе до влагането на 20 млрд. евро в транспорта, енергетиката и екологията, пише Politico. Премиерът Антонио Коста ще търси широка подкрепа за новите мерки с надеждата с показно единство да убеди ЕС да отдели повече средства за страната от европейския бюджет за 2021-2027 г. Коста отрича новите проекти да свързани с предстоящите избори за Европейски парламент през май и правителство през октомври. Въпреки това новите харчове, изглежда, отговарят на зачестилите протести и стачки за качеството на пътищата в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK