Марсианската ракета на SpaceX се счупи още преди да полети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Марсианската ракета на SpaceX се счупи още преди да полети

Вятърът е съборил носовата секция на Starhopper, която може да се види на снимката непосредствено пред хангара. За щастие долната част на ракетата, където са монтирани двигателите и се помещават резервоарите, е невредима.

Марсианската ракета на SpaceX се счупи още преди да полети

Прототипът на космическия кораб, който през 2022 г. би трябвало да кацне на Червената планета, бе съборен от бурен вятър в Тексас

Момчил Милев
5539 прочитания

Вятърът е съборил носовата секция на Starhopper, която може да се види на снимката непосредствено пред хангара. За щастие долната част на ракетата, където са монтирани двигателите и се помещават резервоарите, е невредима.


Космическият кораб ще е направен от стомана и ще използва "регенериращ" термичен щит.

"Умаленият" експериментален прототип на космическия кораб за полети до Марс, който компанията SpaceX сглобява на открито край Бока Чика, Южен Тексас, вероятно няма да може да започне първите си тестове в края на февруари или началото на март, както оптимистично прогнозираше основателят на фирмата Илън Мъск. Причината за това е, че бурен вятър вчера е съборил и повредил горната част на устройството с височина около 40 метра. От SpaceX, както и самият Мъск, са потвърдили инцидента, заявявайки, че носовата секция действително е паднала под напора на вятър със скорост около 100 км/ч., а ремонтът й "ще отнеме седмици".

Конструирането на тестовото устройство, условно наричано Starhopper, започна в началото на декември, а корпусът бе сглобен в рамките само на около месец и половина. В средата на януари Мъск обяви, че след завършването на корпуса довършителните работи ще отнемат "четири до осем седмици", след което ще започнат първите реални изпитания. Настоящият инцидент обаче вероятно ще отложи за неопределено време планираните тестови полети на височина до 5 километра, като в добрия случай те ще се случат в рамките на предишния разчет на Мъск (през март/април).

По принцип Starhopper няма да е предназначен да лети в Космоса. Той е проектиран по подобие на Grasshopper (най-ранния прототип на първата ракета за многократна употреба Falcon 9) и е просто тестова платформа, с която да бъдат изпробвани технологиите, които ще бъдат интегрирани в окончателния орбитален вариант, наречен Starship.

Новите технологии, които ще се използват в Starhopper

Противно на първоначалните планове Starhopper е направен не от свръхлеки карбонови нишки, а от неръждаема стомана. Подобен материал не е използван в индустрията от 50-те години на миналия век, а в момента по-голямата част от корпусите на ракетите са алуминиеви.

Прототипът ще бъде задвижван от три броя от новите и все още неизпробвани в реални условия реактивни двигатели на SpaceX, наречени Raptor. Те ще работят с втечнен метан, който поне на теория би трябвало да може да се генерира от атмосферния въглероден диоксид в атмосферата на Марс. Финалната версия на космическия апарат ще работи със седем подобни двигателя и ще има двойно по-голяма мощност от използваните в момента ракети Falcon 9, които работят със свръхрафиниран керосин от типа RP-1.

Според досегашните планове на Илън Мъск първият прототип в реални размери трябва да бъде завършен до юни и да достигне околоземна орбита до края на тази година.

Също така е важно да се отбележи, че Starship е само втората степен от системата за междупланетни полети на SpaceX, доскоро наричана BFR. Първата степен, която представлява огромна ракета носител, наскоро бе прекръстена на Super Heavy. Тя ще бъде 63 метра висока, ще се задвижва от цели 31 двигателя Raptor и ще е способна да изведе наведнъж в орбита до 150 тона полезен товар и/или до 100 пасажери. Super Heavy няма да има тестова hopper версия и ще се строи направо в окончателния й вид.

Втората степен също така ще трябва да се презарежда в околоземното пространство, преди да се отправи на неколкомесечно пътешествие до Марс. Без допълнително гориво тя все пак ще бъде способна да извърши полет до Луната и обратно. Общата височина на Starship и Super Heavy ще е внушителните 118 метра - повече от която и да е ракета, конструирана от човечеството до момента.

Само ден преди инцидента със Starhopper Илън Мъск излезе с обширно интервю в изданието Popular Mechanics, където разказва за технологичните промени около марсианския си космически кораб. Милиардерът споделя, че SpaceX e преминал към използване на неръждаема стомана, тъй като планира да интегрира нов революционен тип "регенериращ" термичен щит, който до момента не е пробван в ракетната индустрия.

Идеята е, че стените на кораба ще бъдат изградени от два стоманени слоя, като между тях ще циркулира вода или течен метан, които ще поемат сериозна част от топлината при триенето с атмосферата. Мъск също така аргументира избора на новата сплав с обстоятелството, че използвания от SpaceX вариант на стоманата има висока температура на топене и безпроблемно може да се нагрее до 800 градуса по Целзий или около 1500 градуса по Фаренхайт, както и с много ниската й цена: от порядъка на 3 долара за килограм срещу около 200 долара при карбоновите нишки.

Въпреки повредата на Starhopper Илън Мъск продължава да твърди, че орбиталните тестове със Spaceship ще бъдат факт до края на тази година, а също така и че корабът ще бъде готов за товарни полети до Марс през 2022 г. SpaceX планира също така да извърши туристическа обиколка с него около Луната през 2023 г., като на борда ще се возят японският мултимилиардер Язаку Маезава и група световноизвестни артисти, подбрани по негова преценка.

Космическият кораб ще е направен от стомана и ще използва "регенериращ" термичен щит.

"Умаленият" експериментален прототип на космическия кораб за полети до Марс, който компанията SpaceX сглобява на открито край Бока Чика, Южен Тексас, вероятно няма да може да започне първите си тестове в края на февруари или началото на март, както оптимистично прогнозираше основателят на фирмата Илън Мъск. Причината за това е, че бурен вятър вчера е съборил и повредил горната част на устройството с височина около 40 метра. От SpaceX, както и самият Мъск, са потвърдили инцидента, заявявайки, че носовата секция действително е паднала под напора на вятър със скорост около 100 км/ч., а ремонтът й "ще отнеме седмици".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ivangabrovo avatar :-|
    ivangabrovo

    "...стоманата има висока точка на топене от порядъка на 800 градуса по Целзий..." - някой не си е учил уроците по физика.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK