Най-мощната ракета се готви за първия си официален полет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-мощната ракета се готви за първия си официален полет

Falcon Heavy по време на първите секунди от тестовия й полет през февруари 2018 г.

Най-мощната ракета се готви за първия си официален полет

Планирано е Falcon Heavy на SpaceX да бъде изстреляна за втори път на 7 март

Момчил Милев
8270 прочитания

Falcon Heavy по време на първите секунди от тестовия й полет през февруари 2018 г.

© Reuters


Falcon Heavy може да полети и за трети път още през април.

Малко повече от година след първия й експериментален полет свръхтежката ракета за многократна употреба Falcon Heavy на компанията SpaceX ще бъде изстреляна отново – този път официално и с комерсиален товар на борда.

Това става ясно от заявление за разрешително, което аерокосмическата компания на милиардера Илън Мъск е подала до щатския авиационен регулатор FAA. От документите се разбира също така, че планираната дата на пуска е 7 март.

Falcon Heavy, която е най-мощната работеща ракета в света, грубо казано, е съставена от три първи степени на Falcon 9. Тя ще носи на борда си Arabsat-6A – комуникационен сателит с тегло над 6 тона, който е собственост на Саудитска Арабия.

По-интересното е, че ако всичко мине гладко, SpaceX планира да извърши следващ полет в същата конфигурация около месец - месец и половина по-късно. Той ще е експериментален и трябва да изведе в Космоса товари от тестовата програма на военновъздушните сили на САЩ.

За целта обаче SpaceX първо трябва да успеят да приземят безаварийно и трите първи степени на Falcon Heavy. Защото по време на експерименталния полет миналия февруари централното ядро, което трябваше да кацне на платформа в Атлантическия океан, непланирано изчерпа горивото си, не успя да намали своята скорост и експлодира при удара в морската повърхност.

От SpaceX се надяват, че са коригирали проблема и този път ще осъществят тройно "меко" приземяване. Когато това стане реалност, Falcon Heavy вече и официално ще се превърне в ракетата, която в най-голяма степен е "за многократна употреба", постигайки ефективност над 90%. При по-малката й посестрима Falcon 9 този процент е "само" около 60-65. Което всъщност не е малко: нито една друга компания не може да изпрати ракета в орбита и да върне първата й степен невредима на земята (конкурентната New Shepard на Blue Origin всъщност е суборбитална и само за кратко излиза в Космоса, следвайки балистична крива).

Иначе и при двата типа ракети на SpaceX втората степен бива ускорявана до почти 30 хил. км/ч, което за момента прави невъзможно повторното й използване. Тя няма топлинен щит и след изпълнението на своята мисия не може да се приземи обратно, защото се стопява при повторното навлизане в атмосферата.

Не точно така обаче стоят нещата с носовия обтекател – защитната черупка в предната част на ракетата, която предпазва товара от нагряване преди излизането в безвъздушното пространство. SpaceX продължават опитите да хванат падащия от Космоса компонент с помощта на парашут тип "летящо крило" и "кораба-батут" Mr. Steven, разпъващ мрежа с размерите на малък стадион. Конусовидният обтекател тежи около 800 кг, направен е от карбон и струва около 6 млн. долара, която е около 10% от официалната пазарна цена на един полет с Falcon 9. Това мотивира SpaceX да се опитва да го хване отново и отново, като при няколко от последните изстрелвания почти успя да го направи.

Falcon Heavy може да полети и за трети път още през април.

Малко повече от година след първия й експериментален полет свръхтежката ракета за многократна употреба Falcon Heavy на компанията SpaceX ще бъде изстреляна отново – този път официално и с комерсиален товар на борда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    realist avatar :-|
    Realist

    При този полет, корабът на който ще кацне централното ядро ще е разположен на рекордните 1100 километра зад хоризонта. Нещо, което не е правено никога досега, дори и от Спейс Екс.

  • 2
    uys1511761111541407 avatar :-?
    Emil Dimov

    До коментар [#1] от "Realist":
    При този полет, корабът на който ще кацне централното ядро (каквото и да означава това?) ще е разположен на рекордните 1100 километра зад хоризонта! Нещо, което не е правено никога досега, дори и от Спейс Екс?!

    И какво от това, за разбиращите е ясно, че колкото и хубави да се тези постижения на Мъск това е път в "задънена улица"?!!!! До сега би трябвало да имаме космически кораби от ново поколение с "антигравитационни двигатели" от типа на летящите чинии и да летим с тях в космоса без ограничение, нещо което на този етап ни изглежда като научна фантастика?!!!

  • 3
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Вдъхновяващо. Повечето хора сме улисани в ежедневни грижи, твърде често свързани с дребни проблеми. Радващо е, че има хора като Мъск, които гледат по-надалеч и отвъд тривиалното.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK