Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 5 фев 2019, 16:55, 6606 прочитания

Няколко поуки от стачката на Audi в Унгария

Синдикатът победи с поне 18% вдигане на заплатите веднага, но и разкри структурен проблем на икономиката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-малко от седмица спиране на работата в унгарския завод на Audi се оказа достатъчно, за да се съгласи германската компания да повиши заплатите с най-малко 75 000 форинта (240 евро) на човек месечно. Освен това през 2019-2020 г. служителите ще получат и непарични помощи в размер до 400 000 форинта (1280 евро). В момента средната заплата в завода е 1300 евро.

Синдикалният протест е забележителен заради постигнатото повишаване с 18% на заплащането, както и с разкриването колко Audi се е изложила на рискове за няколко звена на компанията заради един протест в Централна Европа. Освен това успехът на AHFSZ бе приветстван от проправителствените медии в Будапеща като истинска голяма победа на синдикализма срещу западните работодатели.


Но също така фокусира вниманието върху структурен проблем на унгарската - както и на всички икономики на бившите съветски сателитити, - не може безкрайно да продължава предимството на евтината работна ръка и трябва да се търси алтернатива в производства с висока добавена стойност. Иначе западните инвеститори може да започнат да преформулират мястото на заводите си в цялата корпоративна структура. Daimler, Suzuki и General Motors имат производство в Унгария, а през 2018 г. обещания за ново голямо предприятие заявиха от BMW.

Анализаторът Ищван Мадар коментира за изданието Portfolio, че конфликтът засегна компания, даваща 1.4% от БВП на Унгария. При растящ синдикален натиск и недостиг на квалифицирана работна ръка в Audi ще са принудени да преиосмислят какво правят в Унгария, а това едва ли ще се хареса на правителството, допълва той. Трябва ни модел, основан на висока производителност и иновации, казва още Мадар. Официални данни на компанията показват, че за 2017 г. нетните приходи на Audi Hungaria са били 7.265 млрд. евро, което е около 12% от глобалните приходи на целия концерн.

Унгарците са произвели през 2017 г. близо 2 милиона двигателя за автомобили, сглобявани в 32 завода на Volkswagen. Сега заради стачката в заводите на Audi Hungaria в Дьор се наложи за два дни да спре работа заводът в Инголщат, родния град на компанията. Ограничено бе и производството в словашкия завод на Volkswagen край Братислава. Така автогигантът изведнъж стана заложник на това, което иначе се смята за предимство в индустрията - много динамични вериги за снабдяване, прецизирани до точен час, благодарение на което не се налага поддържане на големи складови наличности. Когато ключово звено от такава верига спре, ефектът на доминото може да се усети в другия край на Европа или света.



За
Audi Hungaria в Дьор работят около 13 000 души (със съпровождащите услуги и производства броят им е около 17 000), като близо 9000 от тях са членове на Независимият профсъюз на Audi Hungaria (AHFSZ). Лидерът Тибор Шимачек настояваше за непарични бонуси за служителите в рамките на 620-787 хиляди форинта (1922-2440 евро) и отхвърли поне 7 пъти офертата на ръководството за повишаване на заплатите. Към края на конфликта той настоя дори за преговорите да пристигне лично изпълнителният директор на Audi AG, защото директорите в Дьор правят "несериозни предложения". Стачкуващите получаваха за петте дни на протеста известна компенсация от синдикалните каси, но не и заплатата си.

Проправителствени медии приветстваха неотстъпчивостта на AHFSZ и Шимачек, защото стачкуващите получавали по-малко не само от германските работници, но и от колегите си в Словакия. Ето това е истинска стачка, заяви Шандор Фагяш в Magyar Hírlap и я противопостави на "политически мотивираните" демонстрации на профсъюзи и опозиционни партии срещу т.нар. от тях робски закон за увеличаване от 250 на 400 часа извънредното работно време, което работодателите могат да искат от служителите си.

От Audi предложиха заплащането да се повиши общо с 20% до края на 2020 г., но профсъюзът настояваше за 18% незабавно. Работодателят обеща и последващи корекции, за да се доближат заплатите до тези в Словакия и Полша. Според AHFSZ чешките работници на Audi взимали с 25% повече, словашките - с 28%, а полските - 39% повече, да не говорим за белгийците, където заплатите били 3.6 пъти по-големи от тези в Дьор.

От компанията отвърнаха, че това не отговаря на истината, тъй като профсъюзът не е използвал адекватна методология в изчисленията си и напомни, че в AHFSZ опитват да сравняват различен тип производства.

Габор Тюри от Унгарската академия на науките също напомни, че не може да се сравняват завод за двигатели и такъв за сглобяване на автомобили, които работят с различен размер на приходи и печалби. Данни от автоиндустрията показват, че обикновено разликата в заплатите на работници от заводи за части и такива за асемблиране на автомобилите достига до 60-70% в полза на вторите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бизнес по време на пандемия: Китайска компания за материал за маски печели 1.9 млрд. долара 1 Бизнес по време на пандемия: Китайска компания за материал за маски печели 1.9 млрд. долара

Dawn Polymer е един от най-големите печеливши в света от повишеното търсене

29 мар 2020, 837 прочитания

Северна Македония е 30-ият пълноправен член на НАТО от утре 1 Северна Македония е 30-ият пълноправен член на НАТО от утре

Приемането на страната в Северноатлантическиа алианс подобрява перспективата й за бъдещо влизане в ЕС

29 мар 2020, 1118 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Македония и НАТО подписаха протокола за присъединяване, влизането се очаква през 2020 г.

Това стана възможно, след като Гърция и Македония разрешиха спора за името

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10