С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 фев 2019, 14:35, 2610 прочитания

ЕК ядоса Германия и Франция с вето върху ключовата сделка между Alstom и Siemens

Според антитръстовия регулатор компаниите не са успели да разсеят сериозните притеснения, свързани с конкуренцията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След дълго очакване Европейската комисия (ЕК) днес блокира сливането на железопътното подразделение на германската Siemens с френския производител на високоскоростни влакове Alstom. "Комисията забрани сливането, тъй като компаниите не пожелаха да адресират нашите сериозни притеснения за конкуренцията", коментира решението еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер.

От месеци сделката дава основание за сериозни дебати между ЕК, представители на двете компании и правителствата на Германия и Франция, тъй като върна на дневен ред стария конфликт дали европейските правила за защита на конкуренцията не трябва да бъдат променени.


На какво основание

Предложението за мегасделката между Alstom и Siemens беше направено през септември 2017 г. Още тогава Берлин и Париж подкрепиха сливането с аргумента, че по този начин Европа може да отговори на китайската CRRC, която има сериозни амбиции за железопътния пазар на Стария континент, както и че така ще се създаде европейски "шампион" (европейски компании, които да са лидери в областта), който би имал годишни приходи на стойност 15 млрд. евро. От друга страна, Германия и Франция са едни от най-големите защитници на идеята за засилване на контрола върху чуждестранните инвестиции на континента, основно заради нарастващите китайски апетити.

Въпреки аргументите регулаторът сметна, че CRRC няма интерес към пазара тук. Това принуди компаниите да предложат да продадат активи под формата на съществуващи технологии. Офертата обаче не успя да убеди Вестагер.



Компаниите не са успели да отговорят изцяло на опасенията на ЕС, защото предложението им да продават системи за сигнализация е "сложен микс", който не представлява "самостоятелен и устойчив на бъдещето бизнес", който да позволява на купувача да се конкурира с обединената компания, коментира Вестагер.

"Без достатъчни средства за защита това сливане би довело до по-високи цени за системите за сигнализация, които пазят пътниците, и за следващите поколения високоскоростни влакове", коментира датчанката.

Франция и Германия с план за действие

Още преди Вестагер окончателно да блокира сделките, ключови министри от правителствата на Германия и Франция се изказаха против очакваното вето. Двете страни се опасяват, че ЕК пречи на развитието на европейските компании и че стратегията на изчакване Китай да отвори пазарите си е погрешна.

Вчера германският министър на икономиката Петер Алтмайер представи планa "Национална индустриална стратегия 2030", който приоритизира създаването на "европейски шампиони". Според германското министерство на икономиката целта на стратегията е "да допринесе за гарантиране и възвръщане на икономическите и технологични компетенции, конкурентоспособността и индустриалното лидерство на национално, европейско и световно равнище".

"Европейските и германски закони за конкуренцията трябва да бъдат преразгледани и,
ако е необходимо, изменени, така че германските и европейските компании да могат да продължат да се конкурират в международен план на равни начала", заяви Алтмайер на представянето на стратегията.

Днес френският министър на финансите Бруно льо Мер подкрепи Алтмайер и заяви, че Франция и Германия ще обсъдят начини за промяна на европейските правила в областта на конкуренцията. "Настоящите правила на ЕС са остарели", коментира Льо Мер, цитиран от Reuters. "Може да има друго тълкуване на правилата и аз оспорвам техническия анализ, направен от Европейската комисия", добави министърът на финансите.

Днес главният изпълнителен директор на Siemens Джо Кайсер заяви, че решението, макар и очаквано, "доказва, че Европа спешно се нуждае от структурна реформа". "Предстоящите европейски избори и новото лидерство представляват уникална възможност да оформим Европа на бъдещето", коментира той.

Позицията на Франция и Германия е позната отдавна и плановете на двете правителства не изненадват никого. "Политиците могат да определят различни стандарти от антитръстовите органи. Те могат да заключат, че сътрудничеството в ЕС и предизвикателството на Китай са по-важни от отрицателното въздействие върху конкуренцията", написа миналия месец германското бизнес издание Handelsblatt.
Двойно вето

Днес ЕК блокира и друга сделка с германско участие – планът на Wieland-Werke да закупи част от медодобивния концерн Aurubis. Регулаторът обоснова решението си с това, че комбинацията може да елиминира конкуренцията на пазара на валцовани медни продукти. Това е петата сделка, която Вестагер блокира, откакто зае поста еврокомисар през 2014 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Природните бедствия са нанесли рекордни загуби през последното десетилетие Природните бедствия са нанесли рекордни загуби през последното десетилетие

Икономическите щети за периода са достигнали 3 трлн. долара

26 яну 2020, 184 прочитания

Снимка на деня 1 Снимка на деня

Земетресение от 6.8 в Източна Турция взе жертви и срути сгради

25 яну 2020, 1037 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Съдът на ЕС най-вероятно няма да спре новата германска тол-система

Австрия почти сигурно ще изгуби делото за дискриминация, подкрепено от Холандия

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10