С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 фев 2019, 14:35, 2529 прочитания

ЕК ядоса Германия и Франция с вето върху ключовата сделка между Alstom и Siemens

Според антитръстовия регулатор компаниите не са успели да разсеят сериозните притеснения, свързани с конкуренцията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След дълго очакване Европейската комисия (ЕК) днес блокира сливането на железопътното подразделение на германската Siemens с френския производител на високоскоростни влакове Alstom. "Комисията забрани сливането, тъй като компаниите не пожелаха да адресират нашите сериозни притеснения за конкуренцията", коментира решението еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер.

От месеци сделката дава основание за сериозни дебати между ЕК, представители на двете компании и правителствата на Германия и Франция, тъй като върна на дневен ред стария конфликт дали европейските правила за защита на конкуренцията не трябва да бъдат променени.


На какво основание

Предложението за мегасделката между Alstom и Siemens беше направено през септември 2017 г. Още тогава Берлин и Париж подкрепиха сливането с аргумента, че по този начин Европа може да отговори на китайската CRRC, която има сериозни амбиции за железопътния пазар на Стария континент, както и че така ще се създаде европейски "шампион" (европейски компании, които да са лидери в областта), който би имал годишни приходи на стойност 15 млрд. евро. От друга страна, Германия и Франция са едни от най-големите защитници на идеята за засилване на контрола върху чуждестранните инвестиции на континента, основно заради нарастващите китайски апетити.

Въпреки аргументите регулаторът сметна, че CRRC няма интерес към пазара тук. Това принуди компаниите да предложат да продадат активи под формата на съществуващи технологии. Офертата обаче не успя да убеди Вестагер.



Компаниите не са успели да отговорят изцяло на опасенията на ЕС, защото предложението им да продават системи за сигнализация е "сложен микс", който не представлява "самостоятелен и устойчив на бъдещето бизнес", който да позволява на купувача да се конкурира с обединената компания, коментира Вестагер.

"Без достатъчни средства за защита това сливане би довело до по-високи цени за системите за сигнализация, които пазят пътниците, и за следващите поколения високоскоростни влакове", коментира датчанката.

Франция и Германия с план за действие

Още преди Вестагер окончателно да блокира сделките, ключови министри от правителствата на Германия и Франция се изказаха против очакваното вето. Двете страни се опасяват, че ЕК пречи на развитието на европейските компании и че стратегията на изчакване Китай да отвори пазарите си е погрешна.

Вчера германският министър на икономиката Петер Алтмайер представи планa "Национална индустриална стратегия 2030", който приоритизира създаването на "европейски шампиони". Според германското министерство на икономиката целта на стратегията е "да допринесе за гарантиране и възвръщане на икономическите и технологични компетенции, конкурентоспособността и индустриалното лидерство на национално, европейско и световно равнище".

"Европейските и германски закони за конкуренцията трябва да бъдат преразгледани и,
ако е необходимо, изменени, така че германските и европейските компании да могат да продължат да се конкурират в международен план на равни начала", заяви Алтмайер на представянето на стратегията.

Днес френският министър на финансите Бруно льо Мер подкрепи Алтмайер и заяви, че Франция и Германия ще обсъдят начини за промяна на европейските правила в областта на конкуренцията. "Настоящите правила на ЕС са остарели", коментира Льо Мер, цитиран от Reuters. "Може да има друго тълкуване на правилата и аз оспорвам техническия анализ, направен от Европейската комисия", добави министърът на финансите.

Днес главният изпълнителен директор на Siemens Джо Кайсер заяви, че решението, макар и очаквано, "доказва, че Европа спешно се нуждае от структурна реформа". "Предстоящите европейски избори и новото лидерство представляват уникална възможност да оформим Европа на бъдещето", коментира той.

Позицията на Франция и Германия е позната отдавна и плановете на двете правителства не изненадват никого. "Политиците могат да определят различни стандарти от антитръстовите органи. Те могат да заключат, че сътрудничеството в ЕС и предизвикателството на Китай са по-важни от отрицателното въздействие върху конкуренцията", написа миналия месец германското бизнес издание Handelsblatt.
Двойно вето

Днес ЕК блокира и друга сделка с германско участие – планът на Wieland-Werke да закупи част от медодобивния концерн Aurubis. Регулаторът обоснова решението си с това, че комбинацията може да елиминира конкуренцията на пазара на валцовани медни продукти. Това е петата сделка, която Вестагер блокира, откакто зае поста еврокомисар през 2014 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Проблемите на Китай със сметищата Проблемите на Китай със сметищата

Само за 2017 г. в страната са събрани 215 млн. тона отпадъци, генерирани от домакинствата в градовете

17 ное 2019, 430 прочитания

Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика

Германският канцлер апелира държавите от съюза да придобият "информационна независимост" от компаниите в Силициевата долина

17 ное 2019, 540 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Съдът на ЕС най-вероятно няма да спре новата германска тол-система

Австрия почти сигурно ще изгуби делото за дискриминация, подкрепено от Холандия

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10