Германия ограничи правото на Facebook да събира лични данни от външни сайтове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германия ограничи правото на Facebook да събира лични данни от външни сайтове

Андреас Мюнт, ръководител на антикартелната служба на Германия

Германия ограничи правото на Facebook да събира лични данни от външни сайтове

Антимонополният регулатор смята, че компанията контролира 95% от пазара на социални мрежи.

2491 прочитания

Андреас Мюнт, ръководител на антикартелната служба на Германия

© Reuters


Антимонополният регулатор на Германия даде 12 месеца на Facebook да изпълни нареждането да прекрати събиране на информация за потребители без тяхното съгласие. Комисията се намеси, защото компанията има доминиращо положение в сектора на социалните мрежи в интернет.

Изискването е основно заради критиките към начина, по който се събират лични данни от потребители на други приложения и платформи, включително на притежаваните от компанията WhatsApp и Instagram. Това става и при използването на командите like или share във Facebook.

"В бъдеще Facebook няма да може повече да принуждава потребителите си да се съгласяват на практически безконтролно събиране на данни и допускане до данни извън социалната мрежа през профилите във Facebook", заяви Андреас Мюнт, ръководител на антикартелната служба.

От компанията заявиха, че до един месец - както определя законът - ще обжалват решението пред съда в Дюселдорф, взето след 3 години проверка. Според Facebook в службата са подценили конкурентността на средата, в която действа компанията, и са нарушили правилата по GDPR, влезли в сила миналата година.

За достъп до лични данни на Facebook от профилите на потребители на WhatsApp и Instagram вече ще се иска изрично съгласие, макар собственикът им да е една и съща компания. Същото важи и за събиране на данни на потребители на външни сайтове. Едногодишният срок за представяне как точно ще става това започва да тече от момента, когато е изтекла процедурата за обжалване.

Ако компанията не спази нареждането, антимонополният регулатор може да наложи глоба, равняваща се на до 10% от глобалните годишни приходи на Facebook, които миналата година достигнаха общо 55.8 млрд. долара.

От Facebook твърдят, че в Германия имат около 23 милиона активни потребители дневно и близо 30 профила. Според федералната служба за защита на конкуренцията единственият конкурент е Google+ (тя вече започна процедура по закриване на услугите си - бел. ред.), а компанията на Марк Зукърбърг има пазарен дял 95%. Следващите по популярност платформи от подобен тип са Pinterest и YouTube.

Европейската комисия заяви, че внимателно следи работата на Bundeskartellamt - през Европейската мрежа за защита на конкуренцията и чрез преки контакти с регулатора, базиран в Бон, а GDPR е форматът за уреждане на подобни спорове.

Томас Вине, юрист, специализиран по антимонополни казуси в кантората Clifford Chance, коментира за Reuters, че решението в Германия може да има далеч по-сериозни последствия. "То е ограничено само до Германия, но ми се струва, че може да се използва и в чужбина, а това би имало значително въздействие върху бизнес модела на Facebook."

Според агенция dpa заради потенциално огромния си ефект казусът, свързващ защитата на данни с антимонополния надзор, може да остане години наред в процедури в съда.

Ключов въпрос бе как да се дефинира що е пазар на социални мрежи, защото това е нещо различно от традиционните индустрии. Антимонополната служба предпочете да стесни интерпретациите и не включва мрежи за професионална информация от типа на LinkedIn и Xing, чат услуги като WhatsApp или платформи като Snapchat, Twitter или YouTube, но остави в рамките на "социална мрежа" StudiVZ и Google+.

Антимонополният регулатор на Германия даде 12 месеца на Facebook да изпълни нареждането да прекрати събиране на информация за потребители без тяхното съгласие. Комисията се намеси, защото компанията има доминиращо положение в сектора на социалните мрежи в интернет.

Изискването е основно заради критиките към начина, по който се събират лични данни от потребители на други приложения и платформи, включително на притежаваните от компанията WhatsApp и Instagram. Това става и при използването на командите like или share във Facebook.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    StudiVZ си е социална мрежа отвсякъде и фейсбук са взаимствали много от нея.

  • 2
    xyha avatar :-P
    xyha

    Ми хайде да екстрадират шефа на фейса , щото нарушава европейското законодателство .

  • 3
    profesionalist avatar :-|
    profesionalist

    В тоя скапан вестник ми искат ПАРИ за да мога да им чета ПРОСТОТИИТЕ.Освен да си избърша задника с техниа вестник друго нема да искарат от мене.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "profesionalist":

    Чети ги анонимно без пари, бе... Вече даже може да си коментираш със стария акаунт после.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK