ЕК: Нулеви мита върху промишлената продукция ще увеличат БВП на ЕС и САЩ с по 25 млрд. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК: Нулеви мита върху промишлената продукция ще увеличат БВП на ЕС и САЩ с по 25 млрд. евро

Европейските автомобилни компании произвеждат близо 1 млн. коли в САЩ годишно, а пряко и косвено дават работа на над 470 хил. американски граждани

ЕК: Нулеви мита върху промишлената продукция ще увеличат БВП на ЕС и САЩ с по 25 млрд. евро

Търговските преговори между Брюксел и Вашингтон няма да включват селското стопанство

Кирил Кирчев
1736 прочитания

Европейските автомобилни компании произвеждат близо 1 млн. коли в САЩ годишно, а пряко и косвено дават работа на над 470 хил. американски граждани

© Reuters


Европейският съюз и САЩ биха могли да прибавят към икономиките си по над 25 млрд. евро, ако се договорят да премахнат митата върху промишлените си стоки. Това показва анализ на Европейската комисия, представен във вторник на Европейския парламент и страните от съюза. Той е изготвен, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер се ангажираха да работят за намаляване на трансатлантическите бариери в търговията, съобщава DPA.

Анализът на Брюксел, който ще бъде публикуван по-късно, идва само няколко дни след като поверителен доклад на американското министерство на търговията беше изпратен до президента Доналд Тръмп. Очаква се той да му послужи като аргумент за нови мита от 25% върху вносни автомобили и авточасти, като определя този внос за заплаха за националната сигурност.

Ефектите от нулеви мита

В началото на годината ЕК представи предложение на страните за преговори по ограничено търговско споразумение между ЕС и САЩ. Целта е да бъдат премахнати оспорваните мита при автомобилите, но да бъдат запазени тези в селското стопанство.

Според анализа на ЕК, ако се премахнат митата върху промишлените стоки, евросъюзът може да увеличи износа си към САЩ с 8%, а американският експорт към ЕС да нарасне с 9% до 2033 г. Това отговаря на повишение на износа с 27 млрд. евро за ЕС и с 26 млрд. евро за САЩ.

Страх в сектора и от двете страни на океана

Автомобилният сектор и в ЕС, и в САЩ е силно притеснен от възможното налагане на мита от страна на Вашингтон върху автомобилите и авточастите. Компаниите и инвеститорите се готвят за най-лошия вариант, който може да нанесе сериозни щети на автомобилния внос от Германия и Япония според доклад на германския институт Ifo.

Асоциацията на европейските автомобилостроители очаквано изрази безпокойство от евентуални американски мита върху сектора и предупреди, че такава мярка би навредила на производителите и от двете страни, съобщава AP. Допълнителните мита върху вносните коли и автомобилни части може да предизвика "значително повишение" на разходите на местните и международните автомобилопроизводители в САЩ, предупреди асоциацията. Бъдещи нови мита ще накарат производителите да намалят маржа на печалбата си, да свият производствените разходи или да увеличат цените на колите и ремонтите, смятат още от браншовата организация.

Европейските автомобилни компании произвеждат близо 1 млн. коли в САЩ годишно, а пряко или непряко дават работа на над 470 хил. американски граждани според асоциацията. Около 60% от колите са предназначени за износ.

От своя страна автомобилната индустрия в САЩ отново предупреди, че евентуални нови мита от 25% ще увеличат с хиляди долари разходите за превозни средства и потенциално ще доведат до загубата на стотици хиляди работни места в цялата икономика на САЩ.

Доклад на Центъра за автомобилни изследвания в Ан Арбър, Мичиган, разкрива, че според най-лошия сценарий - мита от 25%, ще струва 366 900 американски работни места в автомобилната и свързаните с нея индустрии.

Цените на лекотоварните автомобили в САЩ ще се повишат средно с 2750 долара, включително превозните средства, сглобявани в САЩ, което ще намали годишните продажби в САЩ с 1.3 млн. броя и ще принуди много клиенти да се насочат към пазара на употребявани автомобили.

Големите автопроизводители заявиха миналата година, че кумулативният ефект за САЩ ще бъде годишно увеличение на цените от 83 млрд. долара, и посочиха, че няма доказателства, че вносът на автомобили представлява риск за националната сигурност.

Червените линии на преговорите

Европарламентът определи червените си линии в търговските преговори със САЩ. Край на заплахите за колите, митата върху стоманата, никакво земеделие - това са условията, при които трябва да бъде договорено евентуално търговско споразумение за промишлените стоки между ЕС и САЩ, пише БТА. В резолюцията, одобрена от Комисията по международна търговия на европарламента, се посочва, че е в интерес на европейските граждани и компаниите в ЕС да бъдат започнати преговори. Мотивът е, че така ще може да бъде смекчено сегашното напрежение в търговските отношения с Вашингтон.

Европейските министри на търговията, които на практика вземат решенията в този сектор, ще се съберат в Букурещ в четвъртък, за да обсъдят въпроса да възложат или не на Брюксел мандат да започне преговорите след примирието, сключено в края на юли между председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер и Тръмп.

Европейският съюз и САЩ биха могли да прибавят към икономиките си по над 25 млрд. евро, ако се договорят да премахнат митата върху промишлените си стоки. Това показва анализ на Европейската комисия, представен във вторник на Европейския парламент и страните от съюза. Той е изготвен, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер се ангажираха да работят за намаляване на трансатлантическите бариери в търговията, съобщава DPA.

Анализът на Брюксел, който ще бъде публикуван по-късно, идва само няколко дни след като поверителен доклад на американското министерство на търговията беше изпратен до президента Доналд Тръмп. Очаква се той да му послужи като аргумент за нови мита от 25% върху вносни автомобили и авточасти, като определя този внос за заплаха за националната сигурност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK