Дванадесет супертанкера плават празни – какво означава това за петролната индустрия?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дванадесет супертанкера плават празни – какво означава това за петролната индустрия?

Reuters

Дванадесет супертанкера плават празни – какво означава това за петролната индустрия?

Корабите плават без товар, след като производителите намалиха износа

4242 прочитания

Reuters

© Reuters


Плаващи хиляди километри без товар към бреговата линия на Мексиканския залив, дванадесетте празни петролни танкера разкриват няколко истини за глобалния пазар на суровината. При нормални условия корабите биха били натоварени със суров петрол за доставки до рафинериите в Хюстън и Ню Орлиънс. Но сега танкерите плават без товар – практика, която собствениците на кораби традиционно опитват да избегнат заради големите разходи, пише Bloomberg.

Причините

Дванадесетте плавателни съда изминават разстоянието от 21 хил. мили директно от Азия, през Южна Африка, без да носят петрол. Това се случва заради производители от Близкия изток, които са ограничили доставките. Въпреки това обаче добивът в САЩ е в своя пик и тaнĸepитe пpeĸocявaт Aтлaнтичecĸия oĸeaн бeз тoвap, зa дa мoгaт нa вpъщaнe дa дocтaвят aмepиĸaнcĸия пeтpoл.

"Това, което движи пазара в момента, е американският пазар, като оценките на местното производство са по-високи, а зaпacитe ocтaвaт бeз пpoмянa пpeз пocлeднитe няĸoлĸo ceдмици", коментира анализаторът от ІNG Ваnk Уорън Патерсън. "B cъщoтo вpeмe cъĸpaщeниятa нa дoбивa нa cтpaнитe от OΠEK пoдĸpeпят мeждyнapoднитe copтoвe ĸaтo брент, създавайки стимул за износ", дoпълвa тoй.

САЩ изнасят и внасят големи количества суров петрол, тъй като този, който добиват (особено от шистовите образувания), е много по-различен от петрола от Близкия изток. "Страните от ОПЕК вероятно намаляват по-тежките класове, докато американският износ е предимно по-лек", допълва Патерсън.

По индустриалните стандарти американският петрол се счита за лек и с ниско съдържание на сяра, което го прави добър за производство на бензин. В резултат на това обаче започва да се наблюдава пренасищане на пазара от автомобилното гориво. От друга страна, суровината от Близкия изток често има нужда от повече обработка. "Тази година все още ще има голям ръст на тежкия петрол в САЩ. Това ще доведе до увеличение на износа", каза Джеймс Дейвис, директор във Facts Global Energy.

Kopaбнитe ĸoмпaнии ce нaдявaт, чe cилният aмepиĸaнcĸи изнoc щe пoмoгнe нa пaзapa нa дocтaвĸи дa издъpжи oгpaничeния eĸcпopт нa OΠEK и нa Pycия. Зapaди тoвa и няĸoи aнaлизaтopи cмятaт, чe дoбивът и дocтaвĸитe oт САЩ щe ĸoмпeнcиpaт нaлoжeнитe oт opгaнизaциятa oгpaничeния. Плаването на танкери без товар не е изключение, като компаниите посочват, че обикновено три до четири ĸopaбa пътyвaт бeз тoвap ĸъм САЩ, зa дa нaпpaвят cлeд тoвa дocтaвĸи нa aмepиĸaнcĸи пeтpoл.

Движение на цената на петрола, сорт брент (в долари за барел)
Източник: MarketWatch

Плаващи хиляди километри без товар към бреговата линия на Мексиканския залив, дванадесетте празни петролни танкера разкриват няколко истини за глобалния пазар на суровината. При нормални условия корабите биха били натоварени със суров петрол за доставки до рафинериите в Хюстън и Ню Орлиънс. Но сега танкерите плават без товар – практика, която собствениците на кораби традиционно опитват да избегнат заради големите разходи, пише Bloomberg.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Преди да развия по-аргументирано темата, ще пооткровенича: обичам Капитал!
    И съм признателен, че ме амбицира да чета. Защото, когато попадна – както и тук - на нескопосано надъфкан, изпълнен с нелогичности поради скандално непознаване на темата, превод от англоезична агенция (че каква друга!?) с елементи на преразказ, започвам да ровя в тематични сайтове, за да си доизясня картината.

    Обясненията свършиха.
    Който иска да чете друга гледна точка по темата за петрола – буйрунус. Пак ще е дълго...

    Никъде в тукашните медии не проби, но преди 3-4 седмици президентът Мадуро, оглавяващ страна-член на ОПЕК+, призова организацията да осъди американските санкции срещу нефтения сектор на Венецуела. Николас Мадуро предупреди ОПЕК за пагубната американска намеса върху глобалния нефтен пазар, защото санкциите срещу Венецуела рушат нефтения пазар.

    Оглавяваният от С.Арабия петролен картел не реагира. И направи поредното предателство към страните-членки. ОПЕК оглушително мълча и когато през 2003 г. под измислен повод агресията срещу Ирак парализира нефтодобива му. ОПЕК не осъди и организаторите на агресията срещу Либия през 2011 г., която прекрати петролния й добив. Организацията не реагира и на незаконното ембарго срещу Иран от м.г.
    Никак не е странно, но причината тогава, а и сега срещу Венецуела е една и съща: интересите на САЩ...

    А сега нещо важно и образователно за нефта: оринокският петрол тип Merey е уникален и няма заместители по света. Добиваните във Венецуела сортове са тежки и свръхтежки, които се отличават и с високо съдържание на сяра. При преработка те дават висок добив на дизел. Десетки рафинерии в САЩ особено по крайбрежието на Мексиканския залив технологично са приспособени за преработката на този сорт петрол. Цената на оборудването, обслужването му и ноу-хау-то се оценяват на много милиарди долари.
    По химически състав от венецуелския тежък нефт силно се отличават всички други тежки сортове: бразилският Marlim, мексиканският Maya, канадският Bow River и иракският Basra Heavy. Те са с още по-високо съдържание на сяра. Да се пренастрои крекинговият extra-processing на нефтепреработвателната промишленост в тази част на САЩ ще струва астрономически суми.

    Топмениджърите накомпаниите, както става ясно, са обяснили на чиновници от Белия дом и Държавния департамент до какво ще доведат санкциите против PDVSA. Бюрократите не са послушали професионалистите. Те са били невъзприемчиви и към друго предупреждение: че още преди обявяването на петролна война на Венецуела на пазара вече се е натрупал дефицит не само на тежък, но и на среден нефт заради прекратеното транспортиране на канадски шистов петрол, ембаргото над също тежкия ирански нефт и намаления добив от С.Арабия, ОАЕ и Кувейт.

    Да не могат да схванат, че точно в този момент спиране на венецуелския добив ще взриви доставките на нефт за САЩ, могат само идиоти.

    В същото време един след друг танкери, пълни с венецуелски нефт Merey излизат от пристанище Хосе и вземат курс не към Тексас или Луизиана, а към Азия.

    Изводът не е сложен: републиканската администрация смяташе, че за дни самозванецът Гуайдо ще събори чавистите и след това всичко ще си тръгне по старому. Блицкриг. Когато това не стана, в Белия дом са без разумен ход: Конгресът няма да разреши военна инвазия, защото демократите мразят Тръмп повече от Мадуро. И падането на Тръмп ще им отвори пътя към властта, а Мадуро... Мадуро ще почака.

    Че абсурдно непремислените действия на американската администрация ще съсипят нефтопреработвателната си промишленост не ми е грижа. Страх ме е в ступора да не започнат несанкционирана от Конгреса война, защото явно тя няма да е особено малка...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK