Какво друго по света: няколко любопитни идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Франция копира ракетите на SpaceX; "Умни" седалки и за бюджетните авиопасажери; Скейтборд ще развива скорости като мотопед

2849 прочитания

Франция копира ракетите на SpaceX

След като дълго време отричаше смисъла от създаването на ракети за многократна употреба, френската космическа корпорация ArianeGroup очевидно все пак е решила да тръгне по стъпките на американския си конкурент SpaceX. Тази седмица европейският технологичен гигант обяви инициативата си, наречена ArianeWorks, чиято цел е създаването на следващата иновативна платформа за извеждане на товари в околоземна орбита, която да наследи ракетите Ariane 6.

На демонстрационното видео се вижда, че ArianeGroup всъщност започва да разработва прототип на първа степен на ракета за многократна употреба, наречен Themis. Интересното е, че той ще каца с помощта на четири сгъваеми "крака" и поразително напомня на Falcon 9 на SpaceX. Themis ще бъде задвижван от проектирания в момента реактивен двигател Prometheus, който работи с втечнен метан, "изпечатва се" с 3D-принтер и поради това ще струва не повече от 1 млн. долара. Интересното е, че двигателят има почти същата мощност като своя американски аналог Merlin 1D на SpaceX – около 100 тона. Основната видима разлика на този етап е, че американката ракета Falcon 9 използва различно гориво - свръхпречистен керосин RP-1.

За съжаление на французите SpaceX има около 7 години преднина в приземяването на първите степени. Първият прототип на подобна технология извърши успешен полет още в далечната 2012 г. Освен това не се очаква ArianeGroup да вкара технологиите, използвани от Themis, в серийно производство преди 2028-2030 г. Дотогава френската компания ще трябва разчита на ракетата за еднократна употреба Ariane 6, която трябва да направи премиерния си полет чак догодина.

"Умни" седалки и за бюджетните авиопасажери

Твърде често седалките в икономичната класа на самолетите са своеобразно наказание за пасажерите. Обикновено те са неудобни, покритието им запарва задните части при по-дълъг полет, а мястото за краката гарантирано е недостатъчно, ако сте една идея по-висок.

Британската фирма Layer обаче явно е чула вашите молби (и проклятия). В сътрудничество с авиостроителната корпорация Airbus тя е разработила седалки, които включват интелигентни технологии от следващо поколение и дигитална свързаност и ще се опитат да се справят с всички потенциални дискомфорти. И да, не става дума само за полети на дълги разстояния или пък за първа и бизнес класа.

Новите седалки, наречени Move, ще са покрити с "умен текстил", направен от специална полиестерна вълна с вградени сензори. Интелигентният материал ще позволява на пасажера да следи различни показатели като температурата на седалката, еластичността й, налягането върху нея и отделните движения. Чрез специално мобилно приложение човек ще може да загрява или охлажда седалката, да я прави по-твърда или по-мека, както и да я настройва според размерите на тялото си и своето тегло. В облегалките на седалките ще има вграден тъчскрийн дисплей, чрез който пасажерите ефективно ще могат да убиват скуката по време на по-еднообразните пътувания.

Освен всичко друго от Layer обещават на авиокомпаниите да намалят разхода на гориво заради използваните изключително леки материали.

Скейтборд ще развива скорости като мотопед

Австралийската фирма Bajaboard е разработила нов скейтборд с електрическо задвижване, който вероятно ще вкара в екстаз любителите на екстремните изживявания.

Новият продукт, носещ името Pantera, ще има мотор с мощност 10 конски сили и според създателите си ще е способен да развие умопомрачителната за този вид придвижване максимална скорост от 72 км/ч. Само за сравнение – най-мощният електрически лонгборд на популярната фирма Boosted има електромотор с мощност 2100 вата и вдига до 38 км/ч.

Със своя 3.5-киловатов мотор и батерия с обем 1.1 киловатчаса Pantera също така може да измине екстремно дълго разстояние от порядъка на 45 км с едно презареждане. "Това е повече демонстрация на технологичните ни възможности, отколкото нещо друго. Въпреки това преценихме, че може да създадем този продукт като нещо, което ще бъде на разположение на нишовите ни клиенти", коментира създателят на електрическия скейтборд Джордж Ли. Основното, за което трябва да мисли притежателят на въпросното устройство, обаче няма да е максималният пробег, а какви ще са пораженията при евентуално падане с подобна скорост.

Франция копира ракетите на SpaceX


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.