С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 мар 2019, 12:09, 2668 прочитания

Приземяването на Bоeing

След две ужасяващи катастрофи моделът "737 Мах 8" се оказа нежелан навсякъде по света, а проблемите в него могат да навредят дългосрочно на компанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"If it says Boeing, I ain't going". Тази закачка със самолетостроителната компания въобще не е смешна тези дни. Ако сте пътник или пилот на новия им 737 Мах 8, по-вероятно е да не искате да летите, заради което правителствата навсякъде по света приземиха модела за неопределен период от време.

Това стана след две ужасни катастрофи с пътнически полети в последните пет месеца - и двете в първите минути след излитане. В края на октомври чисто нов самолет Boeing 737 Max 8 на Lion Air се разби 13 минути след излитане и отне живота на 189 души, а в неделя същата машина, но на Ethiopian Airlines, падна след 6 минути и остави 157 жертви. Разследването тепърва ще установява дали има обща причина за двете катастрофи, но те създадоха объркване и напрежение в сектора, които напомниха тези след 11 септември 2001 г. и вируса САРС.


Ударът по компанията

И макар ефектите за индустрията далеч да не са толкова големи, има няколко вече видими ефекта от инцидента. Най-сериозно е засегнат Boeing - не само икономически, увеличава се и натискът към компанията за установяване на причините. В първите два дни на седмицата акциите му паднаха рязко, но след това се успокоиха. Компаниите, които използват самолета, също изпитват проблеми и ще им се наложи да пренаредят полети поне временно. За клиентите приземяванията на част от флотилиите ще причинят проблеми с управлението на графика. В Европа ефектът може да е по-малък, тъй като броят на самолетите от този тип е по-малък - такъв имат Norwegian Air, TUI, Turkish, LOT.

Проектът "Европа говори" цели да събере хора с различни политически възгледи от цяла Европа, за да разговарят лице в лице. Ако искате да участвате, попълнете въпросника:




Китай беше една от първите страни, която приземи всички самолети от този модел. А това е сериозен удар по Boeing, който идва от държава, за която самият производител прогнозира, че до 2037 година ще стане първият трилионен пазар в долари за търговски самолети и ще се нуждае от 7690 нови пътнически самолета, посочва CNN. Което логично прави държавата арена за сериозна конкуренция между Boeing, Airbus и местната Comac. Китайски авиокомпании са и едни от най-големите клиенти за фамилията на 737 MAX – над 10 вече са поръчали 180 такива самолета, а 76 са доставени. Общо поръчките по света са за малко над 5100 самолета, доставени са над 350, като с такива разполагат Air China, Air Canada, United Airlines. Някои от превозвачите като Norwegian Air обявиха, че ще искат компенсации от Boeing, тъй като спрените самолети са 36% от флота й. През 2013 г. Boeing направи такива, след като се наложи да приземи временно 787 Dreamliner заради проблем с акумулаторите.

Освен Китай полетите спряха Индия, Обединени арабски емирства, Казахстан, Австралия, Сингапур, както и редица авиокомпании. На 12 март и Европейската агенция за авиационна безопасност решение да се прекратят всички полети с модела и полетите от трета страна.

След известно забавяне и САЩ приземиха самолетите от проблемния модел, след като лично Доналд Тръмп заповяда на Американската агенция за авиационна безопасност да го направи. Засега изглежда, че единственият печеливш, ако може да се търси такъв в трагичните събития, ще е конкурентният авиопроизводител. Седмица преди инцидента от европейския производител Airbus се похвалиха, че еквивалентът на самолета от ново поколение Boeing 737 MAX 8 - Airbus А320 neo, вече има 60% пазарен дял спрямо американската машина. Акциите му също се повишиха през седмицата. А сега на Boeing предстои тежката задача да докаже, че всичко със самолета е наред, в противен случай от това може да зависи и бъдещето му.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Ръстът на търговията с фалшиви стоки е тревожен, предупреди ОИСР Ръстът на търговията с фалшиви стоки е тревожен, предупреди ОИСР

Почти 7% от вноса в ЕС през 2016 г. са били такива продукти, без да се броят тези в онлайн платформи

20 мар 2019, 539 прочитания

Германия ще създаде фонд срещу нежелани чуждестранни придобивания Германия ще създаде фонд срещу нежелани чуждестранни придобивания

Това е част от протекционистката стратегия на министъра на икономиката Петер Алтмайер

20 мар 2019, 576 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
САЩ също затвориха небето си за полети на Boeing 737M

Американската компания може да има проблеми с поръчки за 55 млрд. долара след катастрофата в Етиопия

Газова еуфория с политически заряд в Кипър

Сложният възел от интереси е най-сериозното предизвикателство за разработването на находищата и износа на газ от Източното Средиземноморие

Пусто лято

За първи път от няколко години летният сезон в морските курорти ще бъде по-слаб

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ново място: "Такотека"

Появата на мястото е първа стъпка към дългоочакваното навлизане на мексиканската кухня в София

Кубоиди, фараони...

Художничката Моника Попова отбеляза 50-ия си юбилей с три изложби, които проследяват различните й интереси през годините

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: ЕК пак глоби Google, ГЕРБ и СДС в коалиция за евровота

Емисия

DAILY @7PM // 20.03.2019 Прочетете