С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 мар 2019, 11:11, 5728 прочитания

Стилът на банкерите Уолстрийт разхлабва вратовръзките

Goldman Sachs стана поредната финансова институция, която изостави строгия дрескод в полза на по-гъвкавите правила за облекло

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Инвестиционната банка Goldman Sachs стана поредната, която изоставя строгия дрескод в полза на по-гъвкавите правила.
  • Това не е първият път, когато Уолстрийт се опитва да наложи подобни промени.
  • Банките постепенно се адаптират към този тренд, предимно поради факта, че влизат в директна конкуренция с технологичните гиганти за млади служители.
В света на банките строгото облекло е не просто догма, а още един език за комуникация. В много от финансовите компании изискванията към облеклото са част от корпоративната култура - дрескодът съществува от дълго време, записан е във вътрешния правилник и служителите го възприемат като даденост.

Но в средата на март инвестиционната банка Goldman Sachs стана поредната финансова институция, изоставяща строгия дрескод в полза на по-гъвкавите правила за облекло. Причината - те допадат на хората от поколението millennial, които компанията се опитва да привлече.


В паметна бележка до служителите на банката главният изпълнителен директор на финансовата институция Дейвид Соломон обяснява, че "подходът към бизнес облеклото се разхлабва", като компанията постепенно се придвижва към "гъвкав фирмен дрескод". Изискването служителите "да се обличат по начин, който е в съответствие с клиентите на банката", обаче остава. "Разбира се, ежедневната рокля не е подходяща всеки ден и за всяко взаимодействие и ние вярваме, че ще правите правилна преценка в това отношение. Всички ние знаем какво е и какво не е подходящо на работното място", се казва в бележката.

Според колумниста на Bloomberg Мат Ливайн официалният дрескод в Goldman е business casual поне от началото на този век. И промяната сега е просто официален сигнал за края на една ера. Всъщност стереотипният стил на Уолстрийт отдавна не се приема като задължителен от мнозина и тази стъпка потвърждава това. Главният изпълнителен директор на JPMorgan Джейми Димон, както и президентът Citigroup Джейми Форез често са забелязвани без вратовръзки.

Небрежно, по банкерски



Дрескодът в банките като цяло става по-неформален през последните години. И това изглежда като поредния пирон в ковчега на строгото бизнес облекло. Тенденцията към либерализация на етикета на обличане на работното място започва още през 90-те години на миналия век, когато компаниите започват да въвеждат т.нар. casual Fridays.

По-небрежният стил набира популярност и с възхода на технологичните гиганти от Западното крайбрежие на САЩ като Amazon и Facebook. Корпорациите от Уолстрийт започват постепенно да се адаптират към този тренд, предимно поради факта, че влизат в директна конкуренция с технологичните компании за млади служители, които предпочитат да не носят костюм. Goldman Sachs всъщност са едни от последните, които възприемат по-неформален стил на обличане – конкурентната JP Morgan Chase направи това още през 2016 г. Goldman Sachs за пръв път разчупи дрескода си през 2017 г. Тогава обаче промените засягаха само технологичното звено на компанията. Настоящото разгръщане на новата политика за облеклото и към останалите отдели е част от философията на банката за постоянна промяна на работната среда.

Свобода, но донякъде

Когато обаче главният изпълнителен директор на Goldman Sachs обяви новината за либерализиране на дрескода, той носеше костюм с вратовръзка. "Това очевидно несъответствие е част от проблема", призна самият Соломон. Светът на бизнеса е постоянно променящ се, а инвестиционната банка трябва да е гъвкава, за да успее да се нагоди към него. "Знам, че има силно желание това събитие да се свърже с някаква голяма промяна на Уолстрийт, но събитието по-скоро е обществена промяна, отколкото такава на Уолстрийт или вътре в Goldman Sachs", коментира още ръководителят на банката, който работи в нея от над две десетилетия и миналата година наследи поста от Лойд Бланкфейн.

Промяната дава на персонала на Goldman свободата "да се облича по начин, който е в съответствие с очакванията на клиентите", но дори и тази степен на свобода отразява трансформацията на компанията. Освен на обществената среда тя се дължи и на промяната на структурата на банката, за която работят все повече софтуерни инженери и търговци на дребно. А това неизменно предизвиква промяна и в дрескода. Ако днес се разходите из Goldman Sachs, ще забележите голямо разнообразие от стилове на обличане. Освен банкерите в институцията работят и 10 хил. инженери. И те неизбежно дават отражение върху визията на персонала на банката.

Мода за банкери

Това не е първият път, когато Уолстрийт се опитва да разчупи стила си. И ефектите се разпростират върху модната индустрия. "Тези вълни на промени се усещат от производителите на дрехи", отбелязва Полет Гарафало, директор на веригата за луксозно облекло Paul Stuart, където брокерите от Уолстрийт са основен клиент.

Когато през 1998 г. Гарафало е работила за Hickey Freeman, друг производител на костюми, много банки са обявили, че дрескодът в офисите им ще бъде business casual. Решението на финансовите институции, сред които Simpson Thacher, Goldman Sachs, Bear Stearns и Lehman Brothers, тогава е довело до спад на бизнеса от 45%. Човекът, който спира вълната на промяна тогава, е злощастният ръководител на Lehman Brothers Дик Фълд. Той е първият изпълнителен директор, който казва "достатъчно" и връща официалното делово облекло. Другите банки следват примера му.

Но сега тенденцията има изгледи да бъде по-устойчива. Гарафало не очаква продажбите на костюми да се вдигнат отново. И отбелязва, че жените са направили прехода от строги официални костюми още преди няколко години.

Някои от ръководителите от Уолстрийт си спомнят за първата по-неформална вълна със смесени чувства. Бившият главен изпълнителен директор на Barclays Боб Даймънд разказва, че през 1998 г., когато е опитал да премине към по-небрежен стил на обличане, се е чувствал некомфортно. Той си спомня, че едно от нещата, които е обичал в ранните си дни като банкер в Morgan Stanley, са били строгите правила, включително за облекло. Даймънд, който в момента управлява фондове за дялови инвестиции в Ню Йорк и Лондон, отбелязва, че преходът от костюм с вратовръзка към по-свободен стил ще е по-труден за британците и европейците, отколкото за американците. "За хората в Обединеното кралство е или костюм, или тениска на Liverpool, няма средно положение. Идеята за по-неформални дрехи се разбира по-добре от американците, швейцарците се чувстват по-комфортно в костюм", добавя той.

Вицепрезидентът по сливанията и придобиванията в Credit Suisse Робин Ранклин посочва, че в някои случаи формалността, а не по-либералното облекло, създава дистанция с клиентите. "Ние предлагаме услуги на всякакви клиенти и някои от тях буквално казват, че носенето на костюм при среща създава лоша атмосфера – въпрос на култура е", казва тя. Ранклин, която е базирана в Ню Йорк, добавя, че предизвикателствата, създадени от по-неформалния дрескод, са по-големи за жените, отколкото за мъжете, тъй като при тях "по-големият избор е по-лошият вариант".

Партньор в една от големите адвокатски фирми на Уолстрийт, която практикува и в Европа, вижда ирония в ситуацията. "Някои от клиентите, които сякаш се интересуват от облеклото от гледна точка на това то да е по-либерално, като стартиращите компании например, са тези, които претендират, че не им пука." "Ако отидеш на среща с такава аудитория с костюм обаче рискуваш да се провалиш", добавя адвокатът.

Неформалният дрескод идва и с рискове. Най-важният въпрос е дали той отразява небрежно отношение към клиентите. Основателят и президент на инвестиционната банка Evercore Роджър Алтман твърди, че между двете няма връзка. "Начинът, по който хората мислят, не се влияе от облеклото", казва той. В Evercore няма дрескод, а служителите се доверяват на индивидуалната си преценка. Дейвид Соломон от Goldman Sachs се съгласява с Алтман като казва, че "не може да се направи връзка между бизнес представянето и строгостта на облеклото на служителите".

Някога обаче идеята, че небрежното облекло е показателно за небрежна работа, е била почти безспорна. Джо Перела от бутиковата инвестиционна банка Perella Weinberg Partners, чиято кариера е започнала преди близо пет десетилетия, си спомня с топли чувства за това време. Той разказва за ранната си работа в счетоводна фирма, когато при посещение на клиент в офиса всички е трябвало да носят шапки. "Имаше причина за стриктното отношение към външния вид – в онези дни клиентът беше центърът на Вселената. Фирмите бяха по-малки, всеки се бореше да изкара прехраната си и в резултат нивото на саморегулация беше високо", казва Перела. Но и в собствената му компания крайно стриктните правила са в миналото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Проблемите на Китай със сметищата Проблемите на Китай със сметищата

Само за 2017 г. в страната са събрани 215 млн. тона отпадъци, генерирани от домакинствата в градовете

17 ное 2019, 1062 прочитания

Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика 1 Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика

Германският канцлер апелира държавите от съюза да придобият "информационна независимост" от компаниите в Силициевата долина

17 ное 2019, 1002 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Източна стража

Как Полша се опитва да бъде основният стълб на сигурността в "студения мир" с Русия

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10