Иран заобикаля през Азия американските санкции срещу износа на петрол
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Иран заобикаля през Азия американските санкции срещу износа на петрол

Reuters

Иран заобикаля през Азия американските санкции срещу износа на петрол

Най-малко два танкера са превозили ирански петрол през последните месеци

2362 прочитания

Reuters

© Reuters


Най-малко два танкера са превозили ирански петрол в Азия през последните месеци въпреки санкциите на САЩ срещу такива доставки, съобщава Reuters, позовавайки се на свои данни. Пратките са били натоварени и превозени с документи, показващи, че петролът е от Ирак. Въпреки това обаче представители на три иракски петролни компании, както и мениджърът на корабната компания Yacht International от Обединените арабски емирства Пракаш Ваккайл заявиха, че документите са фалшифицирани.

Тези трансфери показват, че поне някакво количество ирански петрол се търгува въпреки повторното налагане на санкциите през ноември 2018 г., когато Вашингтон се опита да окаже натиск на Иран да изостави ядрените и ракетните си програми. Те също така показват как някои търговци са избягвали санкциите срещу страната между 2012 и 2016 г.

"Някои купувачи ще искат ирански петрол независимо от стратегическите цели на САЩ", каза анализаторът от Economist Intelligence Unit Питър Кирнан. САЩ частично освободиха от санкции осем държави, купуващи ирански суров петрол, но тези изключения не включват преработен петрол.

Трансферите

Според документите, с които Reuters разполага, собствениците на кораби твърдят, че танкерът с вместимост 300 хил. тона Grace 1 e натоварен с преработен петрол в Басра, Ирак, между 10 и 12 декември 2018 г. Документацията на пристанището в града обаче не показва танкерът да е бил там в този период.

Данни на Refinitiv, Kpler, IHS Markit и Finder за този танкер показват, че автоматичната му система за идентификация е била изключена между 30 ноември и 14 декември 2018 г., което означава, че местоположението му не е могло да бъде проследено.

След това танкерът се е появил във водите в близост до иранското пристанище Бандар Асалуйе напълно зареден. Товарът му е бил прехвърлен на два по-малки кораба в ОАЕ през януари, откъдето единият е доставил преработен петрол в Сингапур през февруари. Били са доставени около 284 хил. тона петрол на стойност около 120 млн. долара по текущи цени. Представители на иранското министерство на петрола отказаха да коментират. Сингапурската митница също не е отговорила на исканията за коментар от агенцията.

Grace 1, който плава под панамски флаг, се управлява от базираната в Сингапур корабна компания Ships Management. Танкерът, доставил петрола до Сингапур - Kriti Island, се управлява от гръцката Avin International и е бил нает от базираната в Сингапур компания Blutide за пътуването му до страната, заяви главният изпълнителен директор на Avin International Джордж Милонас. Той потвърди още, че Kriti Island е взел товара си от Grace 1. Няма индикации, че гръцката компания съзнателно е превозила ирански петрол. Милонас заяви, че неговата фирма е извършила всички необходими действия, за да гарантира законния произход на товара.

Доказателствата

Милонас е изпратил копие от удостоверението за произход на товара, което показва, че на танкера е прехвърлен товар от Grace 1 в Басра между 10 и 12 декември 2018 г. "Сертификатът за произход и цялата получена информация не са разкрили никаква връзка с Иран освен това, че от там произхожда товарът", каза Милонас.

Той добави, че собствениците, мениджърите, спедиторите и наемателите на Grace 1 са били проверени от Avin International и че "не е имало нищо подозрително". Гръцката компания е знаела единствено, че танкерът е бил във водите на Иран в края на декември и началото на януари за "ремонт на повредени дизелови генератори", преди да отплава за ОАЕ. Според документа, предоставен от Милонас, иракският производител на петрол Somo е сертифицирал на Grace 1 през декември общо 284 261 тона иракско гориво. От иракската компания казаха, че документът е фалшив.

Данните на Reuters показват, че вторият танкер, на който е прехвърлен товар от Grace 1, е Marshal Z с товароносимост от 130 хил. тона. През първата половина на февруари той е засечен край Сингапур, но на 15 февруари е променил курса си към Малайзия. Не се знае кой е собственикът на танкера, нито от кого е нает. На 25 февруари Marshal Z е прехвърлил товара си на друг кораб - Libya, притежаван и управляван от базираната в Триполи General National Maritime Transport Company (GNMTC). Говорител на компанията заяви, че танкерът е нает от Blutide, същата компания, която е наела Island Kriti. GNMTC "не e знаела на нито един етап, че товарът е свързан по някакъв начин с Иран".

Най-малко два танкера са превозили ирански петрол в Азия през последните месеци въпреки санкциите на САЩ срещу такива доставки, съобщава Reuters, позовавайки се на свои данни. Пратките са били натоварени и превозени с документи, показващи, че петролът е от Ирак. Въпреки това обаче представители на три иракски петролни компании, както и мениджърът на корабната компания Yacht International от Обединените арабски емирства Пракаш Ваккайл заявиха, че документите са фалшифицирани.

Тези трансфери показват, че поне някакво количество ирански петрол се търгува въпреки повторното налагане на санкциите през ноември 2018 г., когато Вашингтон се опита да окаже натиск на Иран да изостави ядрените и ракетните си програми. Те също така показват как някои търговци са избягвали санкциите срещу страната между 2012 и 2016 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK