Как пропадна източноевропейският заговор срещу пакета "Мобилност" (обновена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как пропадна източноевропейският заговор срещу пакета "Мобилност" (обновена)

Reuters

Как пропадна източноевропейският заговор срещу пакета "Мобилност" (обновена)

Летището във Франкфурт и управляващите в Румъния спряха плана за проваляне на гласуването за новите правила за транспорта

6711 прочитания

Reuters

© Reuters


Лека тактическа измама. Това опитаха в понеделник евродепутатите от новите страни - членки на ЕС, които искат да спрат приемането на новите правила за пътния товарен транспорт, целящи най-общо да направят фирмите от Източна Европа по-малко конкурентни на западния пазар. Стратегическата задача беше да се отложи гласуването на пакета "Мобилност". Това беше и посланието, което през последните месеци формулираха и управляващите в България, и основната част от българските евродепутати - че най-прагматичната и печеливша политика в момента е темата да се прехвърли за следващия европарламент.

Опитът за отлагане обаче се провали заради проблемите на летището във Франкфурт и заради нагласата на управляващите в Румъния да омилостивят Брюксел.

Новото законодателство е планирано да се гласува в сряда, като дневният ред за това е определен още миналата седмица и отдавна е публично достъпен. В началото на всяка редовна сесия евродепутатите трябва отново да гласуват задачите си за седмицата, което е малко или повече формално упражнение. Рядко тези гласувания водят до сериозни промени и повечето депутати дори не си правят труда да ходят на тях. Така и в понеделник, когато дневният ред трябваше окончателно да бъде одобрен, от общo 751 евродепутати в гласуването участваха едва 324, т.е. малко над 40% от всички евродепутати.

Калкулацията зад плана е проста. Групата на Зелените/Европейския свободен алианс беше заявила, че анблок ще подкрепи отпадането на тази точка, тъй като по принцип не са доволни от законодателството. Европейските консерватори и реформатори също се обявиха против опита за ограничаване на конкуренцията, така че се очакваше и те да са за отпадането на гласуването на пакета "Мобилност". При условие че в другите групи има разделение, достатъчно беше източноевропейците като цяло да гласуват "срещу" включването на пакета "Мобилност" в дневния ред и гласуването щеше да са се отложи най-малко две седмици. Това от своя страна щеше да изключи дори и теоретичния шанс за приемане на тази регулация до края на настоящия европарламент. Големият проблем бяха само депутатите от Чехия и Словакия, които преди няколко месеца се оказаха доволни от промените в законодателството и напуснаха източноевропейската група.

Това беше нелош план, който за малко да успее да извади от дневния ред гласуването на пакета "Мобилност". Но гласуването в понеделник следобед завърши със 156 на 154 гласа за оставане на точката в дневния ред.

Планът беше провален от летище Франкфурт и от управляващите в Румъния. В понеделник най-близкото до Страсбург германско летище имаше сериозни проблеми и забавени полети, а част от евродепутатите са летели с полети до него. Сред тях са и двамата български евродепутати Светослав Малинов и Неджми Али, които закъсняха за гласуването. Техните два гласа обаче нямаше как да обърнат резултата, тъй като третият закъснял – Николай Бареков, беше заявил, че няма да гласува "за транспортните олигарси в България". За заседанието закъсняват и голяма част от литовските, латвийските, унгарските и полските депутати - общо 46, които бяха най-стабилно в лагера на противниците на пакета "Мобилност".

Румънските социалисти, които след постоянните скандали в Букурещ в момента търсят всякакъв възможен начин да омилостивят Брюксел, също гласуваха за разглеждането на законодателството за реформи в сектора на товарния пътен транспорт, въпреки то ще засегне негативно и румънските компании.

Завой в последния момент

В последния момент обаче председателят на Европейския парламент Антонио Таяни се възползва от правото си да изтегли законодателство, към което има предложени повече от 50 поправки. В случая, към пакетът "Мобилност 1" има внесени на 1224 поправки, както посочи Таяни, което заплашваше да блокира работата на парламента с дни. Затрупването с поправки беше тактика на противниците на новите правила в товарния пътен транспорт, което в крайна сметка даде резултат.

Таяни даде сигнал за това още вчера на обед, че законодателството може и да бъде изтеглено, но без да се обвързва с ясно мнение. Явно натискът от депутатите от старите страни членки е бил по-слаб отколкото този от колегите му от Източна Европа.

Сега законодателството отново ще трябва да се разгледа от ресорната транспортна комисия, което означава, че в рамките на настоящия мандат на Европейския парламент то нямам как да бъде прието. Като цяло процесът може да се отложи с най-малко девет месеца.

Транспортният министър Росен Желязков: Ядосани сме

Транспортният министър Росен Желязков заяви, че е "бесен" след гласуването. "Имаме 17 членове от 700 в Европейския парламент. Тези 17 души можеха да решат мача", коментира той в ефира на "Нова телевизия". По думите му всеки член на Европейския парламент организира своя дневен ред и не е имало притеснения дали българските евродепутати ще бъдат на място. Въпреки това той подчерта, че не търси вина у никого.

"Ядосани сме. Нашият яд идва оттам, че нашата 17-членна група евродепутати може да реши проблема. В самия пакет има множество поправки, които ще затруднят работата на превозвачите", каза министърът.

Лека тактическа измама. Това опитаха в понеделник евродепутатите от новите страни - членки на ЕС, които искат да спрат приемането на новите правила за пътния товарен транспорт, целящи най-общо да направят фирмите от Източна Европа по-малко конкурентни на западния пазар. Стратегическата задача беше да се отложи гласуването на пакета "Мобилност". Това беше и посланието, което през последните месеци формулираха и управляващите в България, и основната част от българските евродепутати - че най-прагматичната и печеливша политика в момента е темата да се прехвърли за следващия европарламент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK