С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 мар 2019, 18:09, 5130 прочитания

Как пропадна източноевропейският заговор срещу пакета "Мобилност" (обновена)

Летището във Франкфурт и управляващите в Румъния спряха плана за проваляне на гласуването за новите правила за транспорта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Лека тактическа измама. Това опитаха в понеделник евродепутатите от новите страни - членки на ЕС, които искат да спрат приемането на новите правила за пътния товарен транспорт, целящи най-общо да направят фирмите от Източна Европа по-малко конкурентни на западния пазар. Стратегическата задача беше да се отложи гласуването на пакета "Мобилност". Това беше и посланието, което през последните месеци формулираха и управляващите в България, и основната част от българските евродепутати - че най-прагматичната и печеливша политика в момента е темата да се прехвърли за следващия европарламент.

Опитът за отлагане обаче се провали заради проблемите на летището във Франкфурт и заради нагласата на управляващите в Румъния да омилостивят Брюксел.
Новото законодателство е планирано да се гласува в сряда, като дневният ред за това е определен още миналата седмица и отдавна е публично достъпен. В началото на всяка редовна сесия евродепутатите трябва отново да гласуват задачите си за седмицата, което е малко или повече формално упражнение. Рядко тези гласувания водят до сериозни промени и повечето депутати дори не си правят труда да ходят на тях. Така и в понеделник, когато дневният ред трябваше окончателно да бъде одобрен, от общo 751 евродепутати в гласуването участваха едва 324, т.е. малко над 40% от всички евродепутати.

Калкулацията зад плана е проста. Групата на Зелените/Европейския свободен алианс беше заявила, че анблок ще подкрепи отпадането на тази точка, тъй като по принцип не са доволни от законодателството. Европейските консерватори и реформатори също се обявиха против опита за ограничаване на конкуренцията, така че се очакваше и те да са за отпадането на гласуването на пакета "Мобилност". При условие че в другите групи има разделение, достатъчно беше източноевропейците като цяло да гласуват "срещу" включването на пакета "Мобилност" в дневния ред и гласуването щеше да са се отложи най-малко две седмици. Това от своя страна щеше да изключи дори и теоретичния шанс за приемане на тази регулация до края на настоящия европарламент. Големият проблем бяха само депутатите от Чехия и Словакия, които преди няколко месеца се оказаха доволни от промените в законодателството и напуснаха източноевропейската група.


Това беше нелош план, който за малко да успее да извади от дневния ред гласуването на пакета "Мобилност". Но гласуването в понеделник следобед завърши със 156 на 154 гласа за оставане на точката в дневния ред.

Планът беше провален от летище Франкфурт и от управляващите в Румъния. В понеделник най-близкото до Страсбург германско летище имаше сериозни проблеми и забавени полети, а част от евродепутатите са летели с полети до него. Сред тях са и двамата български евродепутати Светослав Малинов и Неджми Али, които закъсняха за гласуването. Техните два гласа обаче нямаше как да обърнат резултата, тъй като третият закъснял – Николай Бареков, беше заявил, че няма да гласува "за транспортните олигарси в България". За заседанието закъсняват и голяма част от литовските, латвийските, унгарските и полските депутати - общо 46, които бяха най-стабилно в лагера на противниците на пакета "Мобилност".

Румънските социалисти, които след постоянните скандали в Букурещ в момента търсят всякакъв възможен начин да омилостивят Брюксел, също гласуваха за разглеждането на законодателството за реформи в сектора на товарния пътен транспорт, въпреки то ще засегне негативно и румънските компании.



Завой в последния момент

В последния момент обаче председателят на Европейския парламент Антонио Таяни се възползва от правото си да изтегли законодателство, към което има предложени повече от 50 поправки. В случая, към пакетът "Мобилност 1" има внесени на 1224 поправки, както посочи Таяни, което заплашваше да блокира работата на парламента с дни. Затрупването с поправки беше тактика на противниците на новите правила в товарния пътен транспорт, което в крайна сметка даде резултат.

Таяни даде сигнал за това още вчера на обед, че законодателството може и да бъде изтеглено, но без да се обвързва с ясно мнение. Явно натискът от депутатите от старите страни членки е бил по-слаб отколкото този от колегите му от Източна Европа.

Сега законодателството отново ще трябва да се разгледа от ресорната транспортна комисия, което означава, че в рамките на настоящия мандат на Европейския парламент то нямам как да бъде прието. Като цяло процесът може да се отложи с най-малко девет месеца.
Транспортният министър Росен Желязков: Ядосани сме

Транспортният министър Росен Желязков заяви, че е "бесен" след гласуването. "Имаме 17 членове от 700 в Европейския парламент. Тези 17 души можеха да решат мача", коментира той в ефира на "Нова телевизия". По думите му всеки член на Европейския парламент организира своя дневен ред и не е имало притеснения дали българските евродепутати ще бъдат на място. Въпреки това той подчерта, че не търси вина у никого.

"Ядосани сме. Нашият яд идва оттам, че нашата 17-членна група евродепутати може да реши проблема. В самия пакет има множество поправки, които ще затруднят работата на превозвачите", каза министърът.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Световната икономика се забавя в синхрон 1 Световната икономика се забавя в синхрон

Ускоряващ се растеж през втората половина на 2019 г. зависи от благоприятното разрешение на търговската война и Brexit

19 апр 2019, 1215 прочитания

Комиците в политиката: Без майтап 4 Комиците в политиката: Без майтап

Украйна е на път да си избере комедиен артист за президент. И съвсем не е единствената, която удря смешен шамар на статуквото

19 апр 2019, 1580 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Страните в ЕС се съревновават за облаги от Китай въпреки призивите за единство

Европейските партньори на Германия се опитват да подсилят връзките с Китай, тъй като Берлин има най-голям дял от търговията с Пекин

Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа