С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 2 апр 2019, 13:30, 3319 прочитания

"Роснефт" е изгубила над 1 млрд. долара във Венецуела

Руската компания продължила да работи на загуба в името на политическа подкрепа за режима на Мадуро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Руската петролна компания "Роснефт" е загубила над 1 млрд. долара от бизнеса си във Венецуела в периода между 2012 и 2015 г. Това показват документи за операциите й в южноамериканската страна, с които разполага Reuters. Държавната петролна компания на Венецуела PDVSA дължи на "Роснефт" стотици милиони долари, а резултатите на руската компания в страната са под всички първоначални прогнози на експертите й. Според фактите и анализът на Reuters "Роснефт" остава във Венецуела по политически причини - подкрепа на режима на президента Мадуро, докато международните й конкуренти си тръгват.

Огромна уязвимост към кризата във Венецуела


В края на 2015 г. мениджъри в "Роснефт" алармират висшето ръководство, че Венецуела дължи на компанията стотици милиони долари, които най-вероятно никога няма да бъдат платени. От имейли, до които Reuters получава достъп, само в сметките на един от общите проекти на "Роснефт" във венецуелската държавна компания PDVSA има дупка от 700 млн. долара, за чието връщане не е направен никакъв прогрес. До този момент "Роснефт" е вложила 9 млрд. долара във венецуелските си проекти, което е с над 1.5 млрд. долара повече от приходите й от проектите в страната.

През 2012 г. "Роснефт" сключва договор с PDVSA за развитието на петролните полета "Джунин-6" около коритото на река на Ориноко, като руският дял е 40%. В периода 2012 - 2015 г. повечето международни петролни компании, както и двете руски частни компании - "Сургутнефтегаз" и "Лукойл", излизат от Венецуела поради влошаващите се икономически показатели и правилата, които държавата налага на петролната търговия. "Роснефт" обаче не само остава, а и увеличава уязвимостта си към венецуелската икономика, като изкупува дяловете на двете руски частни компании в страната.

Очакваните резултати са недостижими



Проектът "Джунин-6" бързо удря на камък, след като PDVSA затваря и конфискува една от четирите установки за дълбане на кладенци още в средата на 2012 г. Така до края на годината са построени само 6 кладенеца при планирани 47. Скоростта на строеж в общите операции на двете петролни компании също е плачевна - при планирани 22 дни на платформа всяка отнема средно по 49. При сключването на сделката "Роснефт" планира производството на над 20 хил. барела петрол на ден към края на 2012 г. Вместо това компанията успява да добие само 21 400 барела за цялата 2012 г.

Вътрешен доклад на компанията през 2015 г. показва, че ситуацията с проекта не се е подобрила и самото качество на работа на вече завършените кладенци е под всякаква критика. В него е отбелязано, че драстично се намалява прогнозата за максимален петролен добив - от 450 хил. барела петрол на ден до 250 хил. Източници на Reuters прогнозират, че поради продължаващото влошаване на икономическата ситуация във Венецуела прогнозите за пиковия добив през 2018 г. са намалени до 120 хил. барела. Това се случва поради недостиг на електричество, оборудване или персонал във венецуелската PDVSA, който води до значително по-малък обем на работа.

Корупция и неизплатени дивиденти

Проблемите за "Роснефт" обаче не спират дотук. Компанията има затруднения с получаването на приходи от добития във Венецуела нефт. В сделката си с PDVSA "Роснефт" се съгласява да получава своя дял от печалбите под формата на дивиденти. Според доклад от 2015 г. става ясно, че PDVSA не са изплатили дивиденти на стойност 337 млн. долара на руската компания. В същото време венецуелската корупция също се оказва проблем.

В баланса на "Петромонагаз" - джойнт венчър на двете компании, зейва дупка за 700 млн. долара, които PDVSA не може да обясни. Дори след като венецуелците обжалват разкрития дефицит от руския одит, липсващите пари се намаляват до скромните 500 млн. долара. Също така става ясно, че PDVSA има практиката да отделя милиони долари от общия бюджет за "Джунин-6" по "социални проекти" без знанието на "Роснефт". В един случай изчезват 12 млн. долара, които са отделени за социални проекти в територия, в която живеят общо по-малко от 350 души.

Политическа мотивация

Единствената причина, поради която "Роснефт" все още действа във Венецуела, е политическа подкрепа за популисткия режим на Мадуро. Държавната "Роснефт" крепи венецуелската PDVSA, която отчита огромна загуба, докато Кремъл първо подкрепяше Уго Чавес, а след това и Мадуро. Според източници на Reuters Игор Сечин - изпълнителният директор на "Роснефт" и близък приятел на Путин от десетилетия - лично редактира съобщения до Мадуро, дори когато става дума за рутинни доклади за дейността на "Роснефт" във Венецуела, и добавя "Да живее революцията!" накрая на всеки доклад.

Венецуела има един от най-големите природни запаси от петрол в света. В хаоса, причинен от популистките социалистически политики на Чавес и Мадуро, петролът остава единствената причина правителството на Мадуро още да управлява - този факт беше посочен този март и от държавния секретар на САЩ Майкъл Помпео. Видно е, че "Роснефт" умишлено работи на загуба, което помага на Мадуро. Говорителят на Путин Дмитрий Песков неколкократно е заявявал, че целта на компанията е да печели от бизнеса си във Венецуела и да изпълнява желанията на акционерите "като всяка друга компания", но твърдението олеква, като се видят "постиженията" й в южноамериканската страна.

Вързани заедно

Близкото приятелство на Русия с Венецуела още от времето на Чавес беше начин за Путин да оказва влияние в задния двор на САЩ. Венецуела също е огромен купувач на руски оръжия и военна техника. Други разследвания на Reuters показват, че правителството на Мадуро дължи на Русия милиарди долари за поръчана и доставена военна техника и по непотвърдени източници Москва източва златния резерв на страната, за да си върне част от парите. В крайна сметка Путин не иска да изглежда слаб, а руската държава и компании вече са закопали толкова пари във Венецуела, че не могат просто да си тръгнат.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Печалбата на "Аурубис" е спаднала с 25% за последната година Печалбата на "Аурубис" е спаднала с 25% за последната година

Производството в завода в Пирдоп е намаляло леко заради спирания за ремонт

11 дек 2019, 601 прочитания

"Mars България" с 3% ръст на приходите за 2019 г. 1 "Mars България" с 3% ръст на приходите за 2019 г.

Компанията е лидер при шоколадовите барове с над 60% пазарен дял

11 дек 2019, 806 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
КЗК одобри придобиването на "Витавел" от ирландската Smurfit Kappa

Ирландският гигант ще е собственик на два завода в България след придобиването на "Балканпак" в Казанлък

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10