С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 16 апр 2019, 17:59, 3544 прочитания

Отлагането на пакета "Мобилност" дава илюзорен шанс за спирането му

Победните възгласи заради отлагането на окончателното одобрение на законодателството за пътния транспорт са прибързани

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За последните пет години дейността на българските депутати може да се обобщи с две думи: пакетът "Мобилност 1" (популярен в България и като пакетът "Макрон"). На практика всички, без бившият ТВ-водещ Николай Бареков, работеха за спирането на новите правила в пътния товарен транспорт, което стана най-видимата част от тяхната дейност.

Затова и разочарованието им беше много голямо, когато преди две седмици – на 4 април, Европейският парламент (ЕП) одобри на първо четене промените в целия пакет директиви и регламенти, без да вземе под внимание внесените поправки от източноевропейските евродепутати. Малката победа на противниците на пакета "Мобилност 1" е, че окончателното му приемане не стана в рамките на настоящия мандат на Европейския парламент.


Според депутатите Андрей Ковачев и Емил Радев това означава, че в следващия парламент обсъжданията могат да започнат отначало. В България думите на двамата евродепутати се възприемат като възможност едва ли не законодателството да бъде пренаписано изоснови.

Ключовото в думите на Радев и Ковачев обаче е думата "може".

Правилата на Европейския парламент изрично казват (правило 63), че законопроекти, които са минали на първо четене, може да бъдат върнати за ново разглеждане след избори за нов състав на европарламента. Но това не е задължителни и за да се случи трябва да има решение на политическото ръководство на Европейския парламент (конференцията на председателите). Т.е. решението по кои закони ще продължи да се работи оттам, докъдето е стигнала процедурата в предишния парламент, по кои ще се започне отначало, е в ръцете на бъдещия председател на ЕП и лидерите на политически групи. В момента повечето политически групи подкрепят пакета "Мобилност 1", като засега не изглежда да има причина това да се промени. Очакванията са в следващия състав на европарламента да влязат по-малко депутати от големите партийни семейства в Европа - социалисти и християндемократи, като за тяхна сметка ще се увеличи бройката на популистите, които определено не са фенове на свободния пазар.



Според източник от администрацията на Европейския парламент преди пет години е имало случаи на закони, които са били върнати за ново разглеждане. Но това са били изключения и са били били свързани най-вече със ситуации, в които страните членки от своя страна не са успели да постигнат обща позиция. В случая с пакета "Мобилност 1" това не е така – Съветът на ЕС (където заседават националните правителства) прие своята позиция още през декември и е готов за началото на преговори. "Именно затова депутатите толкова бързаха да приемат законодателството на първо четене, за да няма нужда да се започва отначало", казва същият източник.

Друга възможност, на която българските евродепутати се надяват, е, че реално ЕП все още не е дал мандат за преговори. Той е необходим, за да могат преговарящите от страна на европарламента да започнат разговори със Съвета на ЕС. За да бъде прието законодателството в ЕС, то трябва да получи одобрение и от двете институции. Мандатът за преговори обаче се дава с формално гласуване в ресорната комисия, за която трябва обикновено мнозинство. Отново, едва ли противниците на "Мобилност 1" ще успеят да съберат мнозинство в нея.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика 1 Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

19 юли 2019, 1426 прочитания

Забранени китайски камери не са премахнати от военни бази в САЩ Забранени китайски камери не са премахнати от военни бази в САЩ

Опасенията са, че те могат да бъдат използвани от Пекин за хакерски дейности

18 юли 2019, 1192 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Кризата на Силициевата долина

Основателят и изпълнителен директор на преакселераторската програма Founder Institute Адео Реси пред "Капитал"

Дунав не ни вълнува

България не се възползва от реката и регионите там са сред най-бедните в цяла Европа

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми