С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 апр 2019, 11:50, 3670 прочитания

Германският икономически следвоенен модел се нуждае от промяна

Двата двигателя – банковата и автоиндустрията, не са подготвени за това

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази година може да отбележи момента, в който най-голямата европейска икономика е принудена да признае своите недостатъци. Усещането е, че Германия днес изживява последните дни на една ера и се задава промяна, за която никой не е подготвен, пише Bloomberg.

Страната остава богата и политически стабилна. Трудно е обаче да се избегне чувството, че германците не са достатъчно заинтересовани от заплахите за устоите на тяхното благополучие.


Какви са предизвикателствата

Залезът на канцлера Ангела Меркел е в центъра на всичко това. Тя преведе Германия през редица глобални кризи – колапса от 2008 г., гръцкия банкрут, имигрантската вълна и различните заплахи за еврото. Меркел беше защитник на икономиите и все пак задвижваният от нея германски икономически мотор поддържаше стабилността на континента. Нейната наследница Анегрет Крамп-Каренбауер засега крие неизвестност, като най-голямото й постижение до този момент е, че парира анти-Меркел кандидат да оглави Християндемократическия съюз.

Извън политиката технологичната революция ще пренареди пластовете. Германската автоиндустрия – от BMW през Mercedes до Porsche, директно наема 800 хил.души и реализира експорт от над 240 млрд. евро на година. Но страната, развила първата модерна кола през 1886 г., се бави в прехода си към електрически превозни средства. А това буди съмнения колко дълго ще може да запази доминацията си в глобалния пазар на луксозни автомобили, изправена пред конкуренцията на Китай и други държави.



Освен това друг проблем е склеротичният банков сектор. Опитите на финансовото министерство да натисне за сливането на някога могъщата Deutsche Bank с Commerzbank може да не успеят да спасят нито едната. А без жизнен банков гигант откъде германските предприятия да търсят финансиране?

Ситуацията в момента е такава, че, изглежда, времената, в които първата икономика в Европа изненадваше с висок ръст, са отминали. Според министъра на икономиката Петер Алтмайер слабият период на германската икономика трябва да послужи като "зов за пробуждане" и управляващите трябва да помислят как могат да стимулират икономиката.

Ефектите от търговската война

Като третия по големина износител в света Германия е по-изложена от своите конкуренти на негативните ефекти от глобалната търговска война. Прогнозите за растеж тази година бяха намалени на фона на тревожен спад, който повлича цяла Европа. Същевременно страни от Г-20 като като Бразилия и Италия следват американския президент Доналд Тръмп във вглеждането вътре в себе си и приемането на националистически програми. Така Германия остава изолирана и изложена на чуждестранните влияния, които се отразяват в появата на неин домашен популизъм.

Надеждата

Все пак не всичко е толкова черно. Берлин процъфтява, а малките и средните компании остават иновативни и високо специализирани в нишови области. Германия е третата най-автоматизирана страна в света. Обръщането към чистата енергия превръща държавата в център за възобновяеми технологии. Така че не всичко е загубено.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дигиталната икономика трансформира глобализацията Дигиталната икономика трансформира глобализацията

"Новият контейнер" за превоз са данните, които преминават без мита

17 авг 2019, 583 прочитания

Сложните сметки на Салвини за властта в Италия 4 Сложните сметки на Салвини за властта в Италия

Лидерът на дясната Лига се опита да свали правителството си и да отиде на избори, но срещна затруднения

16 авг 2019, 1211 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Бившият турски премиер Давутоглу разкритикува партията на Ердоган

Давутоглу осъди AKP заради съюза с националсоциалистите, състоянието на икономиката и щетите върху разделението на властите

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" 19 идва на мястото на затворилото врати Percolate

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма