С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 апр 2019, 11:50, 3405 прочитания

Германският икономически следвоенен модел се нуждае от промяна

Двата двигателя – банковата и автоиндустрията, не са подготвени за това

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази година може да отбележи момента, в който най-голямата европейска икономика е принудена да признае своите недостатъци. Усещането е, че Германия днес изживява последните дни на една ера и се задава промяна, за която никой не е подготвен, пише Bloomberg.

Страната остава богата и политически стабилна. Трудно е обаче да се избегне чувството, че германците не са достатъчно заинтересовани от заплахите за устоите на тяхното благополучие.


Какви са предизвикателствата

Залезът на канцлера Ангела Меркел е в центъра на всичко това. Тя преведе Германия през редица глобални кризи – колапса от 2008 г., гръцкия банкрут, имигрантската вълна и различните заплахи за еврото. Меркел беше защитник на икономиите и все пак задвижваният от нея германски икономически мотор поддържаше стабилността на континента. Нейната наследница Анегрет Крамп-Каренбауер засега крие неизвестност, като най-голямото й постижение до този момент е, че парира анти-Меркел кандидат да оглави Християндемократическия съюз.

Извън политиката технологичната революция ще пренареди пластовете. Германската автоиндустрия – от BMW през Mercedes до Porsche, директно наема 800 хил.души и реализира експорт от над 240 млрд. евро на година. Но страната, развила първата модерна кола през 1886 г., се бави в прехода си към електрически превозни средства. А това буди съмнения колко дълго ще може да запази доминацията си в глобалния пазар на луксозни автомобили, изправена пред конкуренцията на Китай и други държави.



Освен това друг проблем е склеротичният банков сектор. Опитите на финансовото министерство да натисне за сливането на някога могъщата Deutsche Bank с Commerzbank може да не успеят да спасят нито едната. А без жизнен банков гигант откъде германските предприятия да търсят финансиране?

Ситуацията в момента е такава, че, изглежда, времената, в които първата икономика в Европа изненадваше с висок ръст, са отминали. Според министъра на икономиката Петер Алтмайер слабият период на германската икономика трябва да послужи като "зов за пробуждане" и управляващите трябва да помислят как могат да стимулират икономиката.

Ефектите от търговската война

Като третия по големина износител в света Германия е по-изложена от своите конкуренти на негативните ефекти от глобалната търговска война. Прогнозите за растеж тази година бяха намалени на фона на тревожен спад, който повлича цяла Европа. Същевременно страни от Г-20 като като Бразилия и Италия следват американския президент Доналд Тръмп във вглеждането вътре в себе си и приемането на националистически програми. Така Германия остава изолирана и изложена на чуждестранните влияния, които се отразяват в появата на неин домашен популизъм.

Надеждата

Все пак не всичко е толкова черно. Берлин процъфтява, а малките и средните компании остават иновативни и високо специализирани в нишови области. Германия е третата най-автоматизирана страна в света. Обръщането към чистата енергия превръща държавата в център за възобновяеми технологии. Така че не всичко е загубено.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Възходът и началото на залеза на китайските предприемачи Възходът и началото на залеза на китайските предприемачи

Частният сектор търпи тежки удари от политиката на Пекин да развива приоритетно държавните компании

19 май 2019, 1271 прочитания

Започва битката сред британските консерватори за наследник на Мей 3 Започва битката сред британските консерватори за наследник на Мей

Проучванията сочат за фаворит бившия външен министър Борис Джонсън

19 май 2019, 734 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Бившият турски премиер Давутоглу разкритикува партията на Ердоган

Давутоглу осъди AKP заради съюза с националсоциалистите, състоянието на икономиката и щетите върху разделението на властите

Aéroport de Sofia

Френският кандидат Aéroports de Paris Group излетя към победата в концесията на софийското летище с изключително високо ценово и инвестиционно предложение

Бай Ганьо - европейски прокурор

Европейската прокуратура е уникална възможност за България да получи независим разследващ орган по корупцията

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София