Изборът на Тръмп за президент направи фамилия Мърдок още по-влиятелна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изборът на Тръмп за президент направи фамилия Мърдок още по-влиятелна

Reuters

Изборът на Тръмп за президент направи фамилия Мърдок още по-влиятелна

Медийната империя обаче е заплашена от разпад заради неразбирателството между Лаклан и Джеймс, показва разследване на The New York Times

4019 прочитания

Reuters

© Reuters


The New York Times направи разследване за влиянието на фамилията на Мърдок. Екип журналисти е работил върху него шест месеца. То е озаглавено "Как империята на влияние на Рупърт Мърдок промени света" и e в три части – "Как фамилия Мърдок сваля правителства на два континента", "Изборът на Тръмп за президент направи фамилия Мърдок още по-влиятелна" и "Сделката за Disney и новото оръжие на фамилия Мърдок – Fox". Днес ви предлагаме втората част част от него, а в утре ще може да прочетете и последната част.

В рамките на месеци Рупърт Мърдок се ожени за бивш супер модел, изигра ключова роля в решението на Великобритания да напусне ЕС и беше централна фигура в американските президентски избори през 2016 г. Така той си осигури близки отношения с британския премиер Тереза Мей и новоизбрания тогава президент Доналд Тръмп. Но неговата медийна империя е по-уязвима от всякога. Netflix, Amazon, Apple и редица други технологични компании пряко предават съдържание на потребителите и растат с неограничени темпове по целия свят. Това е огромно екзистенциално предизвикателство за фамилните медийни компании като 21st Century Fox. Някога разглеждана като глобален колос, сега империята на Мърдок е в опасност. Тя отчаяно се нуждае от разрастване в международен план, за да остане конкурентна. Отговорът изглеждаше очевиден – Мърдок трябваше да поеме пълен контрол над Sky.

Залогът за Sky

С годишни приходи от около 16 млрд. долара, Sky беше най-големият доставчик на платена телевизия във Великобритания и Европа. В момента Мърдок притежава 39% от него и този дял вече е генерирал три повече приходи от Fox News. Нещо повече, Sky има собствен 24-часов информационен канал във Великобритания, който може да бъде издигнат до глобална новинарска мрежа и така да конкурира дългогодишния съперник на Мърдок – публично финансираната ВВС.

За Джеймс, който ще ръководи придобиването на Sky, потенциалната сделка представлява възможност за изкупление. Той се опита да закупи Sky преди години отчасти чрез изграждане на тесен съюз с Дейвид Камерън, тогава член на парламента. Впоследствие фамилия Мърдок се отдръпна от политиката, но взаимноизгодното приятелство на Камерън и Джеймс Мърдок продължи. Целите на двете страни бяха ясни. Камерън искаше подкрепата на Мърдок. Джеймс искаше Ofcom, британската регулаторна агенция, която щеше да се произнесе по въпроса дали "Мърдок са правилният оператор на Sky". С наближаването на изборите през 2010 г. Камерън публично обеща, че при консервативно правителство Ofcom, както го познаваме, ще престане да съществува".

Скоро след това избухна скандалът с подслушването на телефони и News Corporation оттегли офертата си за останалите 61% от Sky, след като парламентът демонстрира изненадващо единство срещу осъществяването на сделката и влиянието на медийния магнат върху британската политика. Ofcom оцеля.

Лаклан и други хора от 21st Century Fox бяха загрижени за водещата роля на Джеймс във втората оферта за Sky, като се има предвид колко тясно е бил свързан със скандала с подслушване на телефони и първия неуспешен опит на семейството да получи пълен контрол над сателитната компания. Джеймс, който познава компанията най-добре, е категоричен и през декември 2016 г. той сключва нова сделка със собствениците на Sky. Адвокатите на 21st Century Fox изпращат дълга бележка на Карън Брадли, британския министър за културата, медиите и спорта, в която обясняват защо тази оферта е различна от предишната. Към този момент империята е разделена на две части – News Corporation и 21st Century Fox. Компанията, която иска да купи Sky, е отделена от вестниците на Мърдок.

Докато Джеймс се стремеше да поеме пълен контрол над Sky във Великобритания, австралийското подразделение на компанията на Мърдок приключи много по-малка, но значителна сделка за семейството. Фамилията пое пълен контрол над едно от дъщерните дружества на Sky - Sky News Australia, която е собственост на две австралийски медийни компании. Това е единственият 24-часов кабелен информационен канал в страната и неизползвана възможност за влияние върху друг континент.

С придобиването на Sky News Australia Лаклан има втори шанс. Фамилията придобива пълен контрол над мрежата през декември 2016 г., докато сделката на Джеймс за Sky във Великобритания все още не е приключила. Програмите на Sky News Australia в исторически план са политически балансирани. Но с приближаването на придобиването на Мърдок мрежата започна да увеличава количеството на представяне на десни кандидати.

Ролята на Тръмп

След президентските избори Мърдок засили подкрепата си за Тръмп. Когато бившата водеща на CNN, и донякъде идеологически непредсказуемото присъствие в състава на Fox, Грета ван Састерен напусна телевизията, Мърдок ентусиазирано подкрепи идеята вместо в нея в праймтайма да бъде пуснат консервативния Тъкър Карлсън. Според хора в индустрията "марката Fox News зависи от схващането, че тя е надеждна алтернатива на либералните медии".

Години по-рано, когато Джеймс се бореше във Великобритания за първото неуспешно споразумение със Sky, той изрази презрение към намесата на правителството в делата на медиите и оспори BBC като национален медиен монолит. "Единственият надежден, траен и вечен гарант за независимост е печалбата", каза той в лекция на ежегодния Международен телевизионен фестивал в Единбург. През пролетта на 2017 г. Джеймс направи рязък завой. Той похвали ВВС и увери бившите си критици, че той спазва строгите правила на Великобритания, предназначени да осигурят безпристрастност в новините.

В продължение на 65 години Мърдок безмилостно разширяваше империята си. С продажбата на 21st Century Fox той прекрати тази стратегия. Но той имаше нов план. Щеше да се отдели от холивудското студио, което беше отговорно за около две трети от приходите на компанията и да запази основните си инструменти за влияние - вестниците си и Fox News. Решението беше продиктувано не само от императивите на бизнеса, но и от тези на семейството на Мърдок. Съвместното попечителство на империята не работеше.

Управлението на Тръмп също разкрива по-дълбоко разделение между братята. Джеймс все повече се притесняваше от Fox News. Той не възрази срещу идеята за консервативна новинарска мрежа, но се противопостави на онова, което смяташе, че се е развило в определени часове - политическо оръжие без редакционни стандарти или загриженост за стойността на истината. След като Тръмп издаде заповедта си за забрана на имиграцията от някои страни с мюсюлманско мнозинство в началото на 2017 г., Джеймс принуди баща си и Лаклан да се съгласят да напишат докладна записка, успокояваща мюсюлманските служители в САЩ и в чужбина. Джеймс искаше бележката силно и недвусмислено да се противопостави на политиката и да каже на служителите, които се чувстват застрашени от това, че компанията ще направи всичко по силите си да ги защити. Лаклан искаше тя да бъде по-малко конфронтационна и да не споменава изрично Тръмп или мюсюлманската забрана.

Очаквайте трета част на разследването - "Сделката за Disney и новото оръжие на фамилия Мърдок – Fox". Първата част можете да прочетете тук.

The New York Times направи разследване за влиянието на фамилията на Мърдок. Екип журналисти е работил върху него шест месеца. То е озаглавено "Как империята на влияние на Рупърт Мърдок промени света" и e в три части – "Как фамилия Мърдок сваля правителства на два континента", "Изборът на Тръмп за президент направи фамилия Мърдок още по-влиятелна" и "Сделката за Disney и новото оръжие на фамилия Мърдок – Fox". Днес ви предлагаме втората част част от него, а в утре ще може да прочетете и последната част.

В рамките на месеци Рупърт Мърдок се ожени за бивш супер модел, изигра ключова роля в решението на Великобритания да напусне ЕС и беше централна фигура в американските президентски избори през 2016 г. Така той си осигури близки отношения с британския премиер Тереза Мей и новоизбрания тогава президент Доналд Тръмп. Но неговата медийна империя е по-уязвима от всякога. Netflix, Amazon, Apple и редица други технологични компании пряко предават съдържание на потребителите и растат с неограничени темпове по целия свят. Това е огромно екзистенциално предизвикателство за фамилните медийни компании като 21st Century Fox. Някога разглеждана като глобален колос, сега империята на Мърдок е в опасност. Тя отчаяно се нуждае от разрастване в международен план, за да остане конкурентна. Отговорът изглеждаше очевиден – Мърдок трябваше да поеме пълен контрол над Sky.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK