Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 17 май 2019, 13:30, 5623 прочитания

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Сами по себе си митата между САЩ и Китай няма да доведат до непоносимо големи преки загуби.
  • Продължителната световна търговска несигурност обаче вреди на всички, в това число на уязвимия автомобилен сектор на ЕС.
  • Най-вредният дългосрочен ефект е, че САЩ и Китай подкопават и без това разклатените световни търговски правила.

Инфографика

Хронология на търговската война

Увеличаване

Единственото по-неприятно нещо от лоша сделка между САЩ и Китай е никаква сделка. Само допреди две седмици изглеждаше, че Вашингтон и Пекин вървят към споразумение, което да сложи край на търговската война. Надеждите, че това ще се случи, помогнаха световните финансови пазари да пораснат с 13% от началото на годината. Илюзията се разпадна, когато на 5 май Доналд Тръмп изригна в Twitter, че китайците променили базови условия по сделката, заплаши ги с нови мита и след това изпълни заплахите си.

Решението на американския президент да увеличи митата върху китайски внос на стойност 200 млрд. долара от 10% на 25% е нов и опасен етап в търговския конфликт. Заканите на Тръмп, че ще обложи по същия начин оставащия китайски внос (за около 325 млрд. долара), предизвикаха Пекин да отговори, макар и умерено - с мита с вариращи ставки за американски стоки на стойност 60 млрд. долара.


Ескалацията заплашва не само САЩ и Китай - всъщност преките вреди от досегашните мита са сравнително малки и дори последните залпове няма да се отразят особено силно на двете най-големи икономики. Най-големите щети са за геополитиката и бизнеса - несигурността, причинена в световните вериги на снабдяването, потенциалното свиване на инвестициите и най-вече разпадът на международната търговска система, базирана на споделени правила.

Инфографика

Митата между САЩ и Китай сектор по сектор

Увеличаване

Боли, но не много

Според американското Национално бюро по икономически проучвания (NBER) през 2018 г. икономиката на САЩ е загубила 7.8 млрд. долара поради търговската война с Китай - както заради собствените си мита върху китайски стоки, така и заради ответните мита на Китай върху американските. Това се равнява на около 0.04% от американския БВП, който въпреки това порасна с почти 3% през миналата година.



"Възможно е да се моделира отражението от новата порция мита върху американската икономика и общият им отрицателен ефект би бил минимален. Все пак митата са прехвърляне на пари от единия джоб в другия", посочва пред "Капитал" старшият сътрудник в Bruegel Ури Дадуш. Дадуш разяснява, че митата водят до пренасочване на определен ресурс от китайските компании, но също и от американските потребители, които плащат по-високи цени, към американското правителство. Парите, които влизат в правителството след това, най-вероятно ще намерят някаква обществена полезност другаде.

Истинските щети от митата се получават от загуби в ефективността, но според Дадуш, тъй като икономиките на двете държави са огромни, а търговията помежду им е малка част от техния БВП, общият отрицателен ефект от последните мерки може да се очаква да бъде около 0.1% за САЩ. Моделирането за Китай е по-трудно, но китайците имат и по-голям контрол над икономиката си, така че е малко вероятно да бъдат сериозно ударени от търговската война, стига да нямат допълнителни вътрешни проблеми като свиването икономиката през втората половина на 2018 г.

Дадуш набляга, че "все пак още може да се стигне до ситуация, която е победа и за двете страни - политическата тежест на митата реално е по-важна от сравнително слабите им икономически ефекти". Преговорите между Вашингтон и Пекин продължават през юни.

Несигурност за всички

Когато САЩ и Китай се бият, световната икономика страда. Най-силно и незабавно митата влияят на международния инвестиционен климат. Веднага след обявяването на поредния рунд мита от Тръмп всички фондови пазари в света тръгнаха надолу. Същото се случи, когато Китай отговори с ответни мита.

Проблемът е, че налагането на мита променя нормалното функциониране на световните вериги на снабдяване. Дадуш посочва, че само една четвърт от стоките, търгувани между САЩ и Китай, са потребителски. Останалите три четвърти обхващат суровини, технически компоненти, тежки машини. "Реално световната търговия в модерния си вариант захранва основно вътрешното производство и производството за износ", отбелязва Дадуш. Това означава, че при въвеждане на толкова обхватни мита поведението на производителите се променя според преразпределението на ресурси.

Никой не може да планира и кога митата ще бъдат премахнати или кога може да има нова ескалация и така дългосрочните инвестиции стават изключително несигурни. А трети играчи като ЕС трябва да свикват с внезапни промени на свои традиционни пазари като САЩ и Китай.

Инфографика

Германските автомобили доминират китайския пазар

Увеличаване

ЕС под кръстосан огън

Сблъсъкът между Китай и САЩ поставя ЕС в неприятната позиция да бъде най-засегнат, без да може да се защити от последствията. Например германските производители на автомобили (които формират една пета от приходите на цялата немска индустрия) разчитат на китайския пазар за половината си печалба и имат силни позиции на американския. И тъй като няма по-развити вериги на снабдяването на глобално ниво от тези в автомобилния сектор, митата между САЩ и Китай го удрят силно. Заплахата е компании като BMW и Daimler да загубят купувачи за части, както и за коли, докато снабдяването им с необходими компоненти рязко да се оскъпи.

"Европейците наблюдават влошаващата се търговска война между САЩ и Китай и заплахите на Тръмп да наложи мита върху стоки за още 300 млрд. долара и си мислят: Ние ли сме следващите", казва Дадуш. От Белия дом вече от година се сипят предупреждения за мита върху европейските коли. Заради това според Дадуш ЕС е готов да преговаря с Тръмп по теми като стандартите на производство на индустриални стоки и сближаването на европейските с тези на САЩ.

Джунгла без правила

Макар и не толкова осезаем колкото залповете от мита, може би най-опасният и дълготраен резултат от търговската война е разпадът на правилата, които ръководят световната търговия. "По правилата на Световната търговска организация (СТО) САЩ нямат никакво право да налагат подобни мита на Китай, а Китай няма право на ответни мерки", отбелязва Ури Дадуш. Преговорите между САЩ и Китай са само двустранни и със сигурност не се провеждат по правилата на СТО за уреждане на спорове между страни членки. Дори Вашингтон и Пекин да стигнат до сделка, ако тя, както се очертава, също заобикаля механизмите на СТО, от и без това критикуваната и тромава, но единствена налична система за регулиране на световната търговия няма да остане много.

Резултатът ще е световна търговска джунгла, в която по-слабите и малките нямат никакъв шанс.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Могат ли тестовете за антитела да рестартират икономиките и живота Могат ли тестовете за антитела да рестартират икономиките и живота

Германия и други страни се надяват скоро да върнат на работа хората с имунитет към Covid-19 с помощта на бързите тестове. За сега обаче е проблем е да се намерят достатъчно надеждни тестове

5 апр 2020, 44 прочитания

САЩ изтеглят самолетоносача си от Близкия Изток заради пандемията САЩ изтеглят самолетоносача си от Близкия Изток заради пандемията

USS Harry Truman вероятно ще замени поразения от коронавирус USS Theodore Roosevelt в Тихия океан

5 апр 2020, 72 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Предсрочни избори в Австрия заради таен запис на вицеканцлера*

В него Хайнц-Кристиан Щрахе от крайнодясната Партия на свободата предлага на предполагаем руски инвеститор държавни поръчки

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10