Катастрофата на самолета SuperJet подчертава проблемите на сектора в Русия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Катастрофата на самолета SuperJet подчертава проблемите на сектора в Русия

Путин се опита да използва западните санкции като причина да инвестира приходите от петрол на Русия за създаване на "национални шампиони" в области, които досега са били зависими от чуждестранни търговски партньори

Катастрофата на самолета SuperJet подчертава проблемите на сектора в Русия

Планът на Москва за смекчаване на ефектите от санкциите на Запада чрез създаване на "национални шампиони" се проваля

3799 прочитания

Путин се опита да използва западните санкции като причина да инвестира приходите от петрол на Русия за създаване на "национални шампиони" в области, които досега са били зависими от чуждестранни търговски партньори

© Reuters


"Качеството пада и цената се покачва. Това е напълно съветска идея. Длъжностните лица не искат добра и евтина продукция - искат да повишат разходите максимално, така че хората да купуват лоши стоки на много високи цени."

Андрей Мовчан, Carnegie Center

Наскоро президентът Владимир Путин председателстваше политическа среща, на която бяха представени начините за постигане на амбициозните икономически цели на Русия. Старши съветник призова руския президент да продължи субсидиите за конкурентоспособност на местната индустрия в световен мащаб. Срещата започна с минута мълчание заради един от най-големите провали на руската индустрия като цяло. Дни преди нея 41 души намериха смъртта си при катастрофа на първия комерсиален самолет, произвеждан в Русия - Sukhoi SuperJet 100, съобщава Financial Times.

Като причина за катастрофата беше посочена грешка на пилота, но това е поредната лоша новина за модела, който не може да намери други сериозни купувачи освен държавната компания Aeroflot. Проблемите на SuperJet са показателни за трудностите на Русия в създаването на конкурентоспособни в световен мащаб компании.

Действията

Путин се опита да използва западните санкции като причина да инвестира приходите от петрол на Русия за създаване на "национални шампиони" в области, които досега са били зависими от чуждестранни търговски партньори. Страната похарчи 637.5 млрд. рубли в опита си да замести вноса през 2018 г. Путин нарече тази финансова инжекция в засегнатите отрасли "една от ползите на санкциите". Кремъл дори забрани по-голямата част от вноса на храни от САЩ, ЕС, Япония и Австралия.

Миналата година обаче руското министерство на икономиката установи, че продажбите на петрол, газ и метали всъщност заемат по-голям дял от общия износ поради опасенията на руснаците за качеството на произведените в страната потребителски стоки и машини. Впоследствие министърът на икономиката Максим Орешкин тихо се отказа от заместване на вноса с местни стоки в полза на увеличаването на експортния потенциал на Русия.

"Руското правителство стимулира търсенето, но не и конкуренцията", коментира ученият от московския Carnegie Center Андрей Мовчан. "Качеството пада и цената се покачва. Това е напълно съветска идея. Длъжностните лица не искат добра и евтина продукция - искат да повишат разходите максимално, така че хората да купуват лоши стоки на много високи цени", добави той.

Относително малкият размер на пазара на страната, чийто годишен брутен вътрешен продукт възлиза на 1.57 трлн. долара и е в размер на по-малко от 1/10 от този на САЩ или ЕС, означава, че Кремъл не може да стимулира достатъчно вътрешно търсене, за да подкрепи местните производители. "Русия няма пазарен размер за създаване на конкуренти в световен мащаб", каза главният икономист от Европейската банка за възстановяване и развитие Сергей Гуриев.

Ефектите

След първите санкции от Запада през 2014 г., когато спада на цените на петрола допринесоха за срива на рублата спрямо долара, обемът на руския внос последва спада на валутния курс на страната, тъй като покупателната способност на населението намаля. Но миналата година вносът се задържа на стабилните 238 млрд. долара, дори когато опасенията от санкции доведоха до спад на рублата с 14%.

"Това разделяне на зависимостта на обема на вноса и валутата предполага, че компаниите са принудени да плащат по-високи цени за чуждестранни стоки поради липсата на местни алтернативи", коментира ръководителят на международния икономически и финансов отдел на Всеруската академия по външна търговия Александър Кнобел.

Санкциите ефективно изключват някои сектори от чуждестранните пазари, като същевременно намаляват тяхната конкурентоспособност и увеличават необходимостта от внос. Особено засегнати са секторът на технологиите и космическите изследвания.

Въпреки усилията на правителството да накара държавните органи да работят с руски софтуер 96% от администрациите все още използват чуждестранен. През 2018 г. министерствата и държавните компании са похарчили 3.3 млрд. рубли за чуждестранен софтуер в нарушение на правителствените разпоредби, показва доклад на правителствена агенция. Същевременно санкциите са повлияли на плановете за експанзия на запад на някои от най-добрите руски компании, включително производителя на антивирусния софтуер Kaspersky Lab и кредитора Sberbank.

Кнобел смята, че скорошната промяна на посоката на политиката на руското правителство - от заместване на вноса към повишаване на конкурентоспособността на износа, може да помогне. "Ако имате дългосрочен протекционизъм по отношение на вноса, износът става по-малко конкурентен на външните пазари – в крайна сметка това води до стагнация", каза той.

Изводите

Проблемите на SuperJet показват колко път трябва да извърви Русия. Макар че около 80% от частите му се произвеждат от чуждестранни доставчици в страни като Франция, Италия и САЩ, самолетът изпитваше трудности да привлече купувачи. Държавният превозвач Aeroflot закупи 50 броя през 2011 г. и е поръчал още 100, които трябва да бъдат доставени до 2026 г. След катастрофата обаче авиокомпанията отмени десетки полети и миналата седмица прекрати договор за ремонт с производителя на модела – UAC.

UAC продаде 300 oт самолетите на чуждестранни купувачи като алтернатива на Bombardier и тесните модели на Embraer, но това са едва малка част от произведените. През март мексиканската компания Interjet заземи две трети от 22-та самолета Superjet, които притежава. Ирландската CityJet приключи операциите си с модела през януари.

Кремъл планира да похарчи още 38 млрд. рубли за модернизиране на SuperJet и намаляване на зависимостта му от чужди компоненти. Разходите по друг проект на UAC - самолетът MC-21, продължават да нарастват, след като новите американски санкции влязоха в сила. Някои наблюдатели на стратегията на правителството не смятат, че тя е правилна. "Вносните компоненти не са проблемът – крайният продукт просто не е достатъчно конкурентен", каза Кнобел.

"Качеството пада и цената се покачва. Това е напълно съветска идея. Длъжностните лица не искат добра и евтина продукция - искат да повишат разходите максимално, така че хората да купуват лоши стоки на много високи цени."

Андрей Мовчан, Carnegie Center

Наскоро президентът Владимир Путин председателстваше политическа среща, на която бяха представени начините за постигане на амбициозните икономически цели на Русия. Старши съветник призова руския президент да продължи субсидиите за конкурентоспособност на местната индустрия в световен мащаб. Срещата започна с минута мълчание заради един от най-големите провали на руската индустрия като цяло. Дни преди нея 41 души намериха смъртта си при катастрофа на първия комерсиален самолет, произвеждан в Русия - Sukhoi SuperJet 100, съобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    Летял съм с това. Прилича на Боинг но като се вгледаш в малките детайли и виждаш много проблеми. Все едно да сравняваме Лада и Рено. Предполагам е същото и от пилотска гледна точка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK