С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 5 юни 2019, 12:55, 3536 прочитания

Катастрофата на самолета SuperJet подчертава проблемите на сектора в Русия

Планът на Москва за смекчаване на ефектите от санкциите на Запада чрез създаване на "национални шампиони" се проваля

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Качеството пада и цената се покачва. Това е напълно съветска идея. Длъжностните лица не искат добра и евтина продукция - искат да повишат разходите максимално, така че хората да купуват лоши стоки на много високи цени."
Андрей Мовчан, Carnegie Center
Наскоро президентът Владимир Путин председателстваше политическа среща, на която бяха представени начините за постигане на амбициозните икономически цели на Русия. Старши съветник призова руския президент да продължи субсидиите за конкурентоспособност на местната индустрия в световен мащаб. Срещата започна с минута мълчание заради един от най-големите провали на руската индустрия като цяло. Дни преди нея 41 души намериха смъртта си при катастрофа на първия комерсиален самолет, произвеждан в Русия - Sukhoi SuperJet 100, съобщава Financial Times.

Като причина за катастрофата беше посочена грешка на пилота, но това е поредната лоша новина за модела, който не може да намери други сериозни купувачи освен държавната компания Aeroflot. Проблемите на SuperJet са показателни за трудностите на Русия в създаването на конкурентоспособни в световен мащаб компании.


Действията

Путин се опита да използва западните санкции като причина да инвестира приходите от петрол на Русия за създаване на "национални шампиони" в области, които досега са били зависими от чуждестранни търговски партньори. Страната похарчи 637.5 млрд. рубли в опита си да замести вноса през 2018 г. Путин нарече тази финансова инжекция в засегнатите отрасли "една от ползите на санкциите". Кремъл дори забрани по-голямата част от вноса на храни от САЩ, ЕС, Япония и Австралия.

Миналата година обаче руското министерство на икономиката установи, че продажбите на петрол, газ и метали всъщност заемат по-голям дял от общия износ поради опасенията на руснаците за качеството на произведените в страната потребителски стоки и машини. Впоследствие министърът на икономиката Максим Орешкин тихо се отказа от заместване на вноса с местни стоки в полза на увеличаването на експортния потенциал на Русия.



"Руското правителство стимулира търсенето, но не и конкуренцията", коментира ученият от московския Carnegie Center Андрей Мовчан. "Качеството пада и цената се покачва. Това е напълно съветска идея. Длъжностните лица не искат добра и евтина продукция - искат да повишат разходите максимално, така че хората да купуват лоши стоки на много високи цени", добави той.

Относително малкият размер на пазара на страната, чийто годишен брутен вътрешен продукт възлиза на 1.57 трлн. долара и е в размер на по-малко от 1/10 от този на САЩ или ЕС, означава, че Кремъл не може да стимулира достатъчно вътрешно търсене, за да подкрепи местните производители. "Русия няма пазарен размер за създаване на конкуренти в световен мащаб", каза главният икономист от Европейската банка за възстановяване и развитие Сергей Гуриев.

Ефектите

След първите санкции от Запада през 2014 г., когато спада на цените на петрола допринесоха за срива на рублата спрямо долара, обемът на руския внос последва спада на валутния курс на страната, тъй като покупателната способност на населението намаля. Но миналата година вносът се задържа на стабилните 238 млрд. долара, дори когато опасенията от санкции доведоха до спад на рублата с 14%.

"Това разделяне на зависимостта на обема на вноса и валутата предполага, че компаниите са принудени да плащат по-високи цени за чуждестранни стоки поради липсата на местни алтернативи", коментира ръководителят на международния икономически и финансов отдел на Всеруската академия по външна търговия Александър Кнобел.

Санкциите ефективно изключват някои сектори от чуждестранните пазари, като същевременно намаляват тяхната конкурентоспособност и увеличават необходимостта от внос. Особено засегнати са секторът на технологиите и космическите изследвания.

Въпреки усилията на правителството да накара държавните органи да работят с руски софтуер 96% от администрациите все още използват чуждестранен. През 2018 г. министерствата и държавните компании са похарчили 3.3 млрд. рубли за чуждестранен софтуер в нарушение на правителствените разпоредби, показва доклад на правителствена агенция. Същевременно санкциите са повлияли на плановете за експанзия на запад на някои от най-добрите руски компании, включително производителя на антивирусния софтуер Kaspersky Lab и кредитора Sberbank.

Кнобел смята, че скорошната промяна на посоката на политиката на руското правителство - от заместване на вноса към повишаване на конкурентоспособността на износа, може да помогне. "Ако имате дългосрочен протекционизъм по отношение на вноса, износът става по-малко конкурентен на външните пазари – в крайна сметка това води до стагнация", каза той.

Изводите

Проблемите на SuperJet показват колко път трябва да извърви Русия. Макар че около 80% от частите му се произвеждат от чуждестранни доставчици в страни като Франция, Италия и САЩ, самолетът изпитваше трудности да привлече купувачи. Държавният превозвач Aeroflot закупи 50 броя през 2011 г. и е поръчал още 100, които трябва да бъдат доставени до 2026 г. След катастрофата обаче авиокомпанията отмени десетки полети и миналата седмица прекрати договор за ремонт с производителя на модела – UAC.

UAC продаде 300 oт самолетите на чуждестранни купувачи като алтернатива на Bombardier и тесните модели на Embraer, но това са едва малка част от произведените. През март мексиканската компания Interjet заземи две трети от 22-та самолета Superjet, които притежава. Ирландската CityJet приключи операциите си с модела през януари.

Кремъл планира да похарчи още 38 млрд. рубли за модернизиране на SuperJet и намаляване на зависимостта му от чужди компоненти. Разходите по друг проект на UAC - самолетът MC-21, продължават да нарастват, след като новите американски санкции влязоха в сила. Някои наблюдатели на стратегията на правителството не смятат, че тя е правилна. "Вносните компоненти не са проблемът – крайният продукт просто не е достатъчно конкурентен", каза Кнобел.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE

Крайният срок за участие е 15 декември

8 дек 2019, 762 прочитания

General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ

Компаниите ще си сътрудничат в производството на нови модели електромобили

8 дек 2019, 695 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Сляпо петно" за 647 млрд. долара в китайските банки притеснява инвеститорите

Закъсненията при подаването на финансовите резултати на банките в страната сигнализират за потенциално натрупване на лоши дългове

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10