С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 1 юни 2019, 12:00, 4081 прочитания

Еверест се пренасели

Късият сезон и големият брой разрешителни доведоха до задръстване под върха, взело жертви

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Това е мечтата ти и когато я достигнеш, ти вече не искаш да я пипнеш, понеже има твърде много хора там."
Елия Сайкали, канадски режисьор
Притеснителна тенденция се формира тази година при изкачването на най-високия връх на света Еверест. Досега Джомолунгма, както местните го наричат, е взел 11 жертви, което е повече от всяка от последните три години. Освен традиционните причини за тази рискова операция като падане, височинна болест и изгубване през тази година се добавят още няколко – пренаселеността по маршрутите заради издаването на твърде много разрешителни, лошото време, довело до скъсяване на времевия прозорец за катерене, и алпинисти, които правят опити без позволение.

Задръстване по пътя към мечтата


Редица снимки и видеа показаха истински задръствания на над 8000 метра височина. На 23 май се оформя опашка от стотици алпинисти, чакащи часове наред в подножието на Еверест, за да могат да стъпят на върха. Всеки от тях е бил в риск от измръзване или височинна болест в един от най-натоварените дни в историята на изкачването на най-високата точка на планетата. Образувалото се задръстване по тясната пътека към върха според данни на The New York Times е било от около 250-300 души, които са решили да се възползват от хубавото време. Двама от тях загиват на слизане от върха, предполагайки се, че причината е трафикът от хора.

Пролетният сезон за 2019 г. започна на 1 май и оттогава досега жертвите са 11, което e повече от общия брой за всяка от изминалите три години – през 2016 г. върхът е взел 7 жертви, а през следващите две – по 6.

Създалата се ситуация поставя под съмнение регулаторните мерки от страна на непалското правителство. Липсата на такива доведе до пренаселване на върха и постави в риск живота на много хора и най-вече отне живота на други.



Мохан Кришна Сапокта, министър на туризма и гражданската авиация на Непал, заяви пред Japan Times, че Непал няма никакви разпоредби за критериите за издаване на разрешителни. Според него не само напливът от хора е причинил смъртните случаи, но и климатичните условия, оборудването и недостатъчният допълнителен кислород.

Непал е издал рекордните 381 разрешителни за изкачване на Еверест този сезон, а краткият метеорологичен прозорец доведе до това няколко екипа да чакат няколко часа в опасната "мъртва зона", изчерпвайки снабдяването с кислород и рискувайки изтощение.

В допълнение към разрешенията от Непал, които струват по 11
хил. долара, на още 140 души е било разрешено да се изкачат от северната страна на Еверест в Тибет. Това означава, че Непал е получила близо 5 млн. долара само от таксата за разрешително. Отделно е цената на експедицията за всеки алпинист, която варира и надхвърля 100 хил. долара.

Тайните на пътя

Трагичната ситуация се случва в годината, в която Китай обяви, че ще намали чуждестранните разрешителни за алпинисти до 300. Мерките на Пекин целят почистване на отпадъците от върха, а също и да се свалят телата на загинали алпинисти през последните години, които се намират в т.нар. мъртва зона, съобщи списание Rock and Ice. Миналото лято от върха са събрани 7 тона боклук, включващ кислородни бутилки, палатки, печки и отпадъци и огромно количество човешки екскременти. Тази година събраният боклук е 10 тона.

Ветерани от туроператорските агенции пренасочват експедициите към тибетската страна на върха поради пренаселеността на непалската. В същото време се наблюдава голям интерес към непалската поради наличието на много по-евтини водачи. И макар че през миналата година Непал се опита да наложи ограничения върху слепите и двойно ампутираните катерачи, Върховният съд отмени ограниченията на туроператорите, тъй като експедициите носят значителни приходи за страната.

По спомените на очевидци

Елия Сайкали е канадски режисьор, който се качва на върха за трети път тази година, за да заснеме филм. Описва видяното като "кръвопролитие", което те задължава да прескачаш мъртви тела, за да оцелееш. "Дали ще го изкача пак? Не мисля. Не и след този сезон... беше изключително ужасяващо", споделя той в интервю пред The Ottowan Citizen, цитирано от в. Telegraph. В рамките на няколко часа групата му е трябвало да прескочи и заобиколи две тела, които шерпите са свалили от върха.

Джамлинг Тензинг, син на Тензинг Норгей - шерпа, изкачил за първи път върха заедно с Едмънд Хилари на 29 май 1953 г., споделя пред вестник Guardian през 2003 г.: "Все още са нужни крака, за да изкачиш върха. Приключенския дух го няма. Изчезнал е. Има хора, които тръгват да се катерят, без да знаят как се поставят котки. Те се катерят, защото са платили някакви си 65 хил. долара. Това е много егоистично и застрашава живота и на останалите."
Технологии помагат за намаляване на загиналите

294 алпинисти са починали при опит да изкачат Еверест за периода от 1924 г. до 2018 г.. От 2000 г. до 2018 г. се отчитат около 12% по-малко смъртни случаи в сравнение с миналия век според данни, събрани от блога на известния американски алпинист и блогър Алън Арнет.

Намалялата смъртност се дължи най-вече на развитието на технологиите - по-добро оборудване, по-прецизно прогнозиране на климатичните условия, а и на по-големия брой професионални водачи. 2014 г. и 2015 г. обръщат тенденцията за намаляващи смъртни случаи и двете години записват съответно 17 и 14 загинали.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Железопътните амбиции на Европа 4 Железопътните амбиции на Европа

Пътуването с влак на континента става все по-популярно, но цената и качеството на услугата варират в различните страни

18 яну 2020, 1732 прочитания

Гледайте как SpaceX взривява "пътническа" ракета на живо (обновена) 1 Гледайте как SpaceX взривява "пътническа" ракета на живо (обновена)

Първите частни астронавти проведоха "суха тренировка" преди финалния авариен тест на капсулата Crew Dragon днес

18 яну 2020, 3286 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Тръмп въвежда мита за целия внос от Мексико заради нелегалната миграция

Действията на американския президент заплашват новото NAFTA споразумение, в което участва и Канада

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10