Търсачка в САЩ предлага Конгресът да забрани на компаниите да проследяват лични данни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търсачка в САЩ предлага Конгресът да забрани на компаниите да проследяват лични данни

Търсачка в САЩ предлага Конгресът да забрани на компаниите да проследяват лични данни

Основателят и главен изпълнителен директор на DuckDuckGo Габриел Вайнбърг смята, че е време да бъде въведена такава регулация

3092 прочитания

© shutterstock


Хората често не осъзнават колко много информация за тях бива събирана в интернет пространството. Но главният изпълнителен директор на онлайн търсачката DuckDuckGo Габриел Вайнбърг е убеден, че щом те научат как технологичните гиганти като Google и Facebook използват личните им данни, ще изискват промяна.

"Компаниите получават достъп до историята на покупките, местоположенията, търсенията и страниците, които посещавате", казва Вайнбърг в един от последните епизоди на технологичния подкаст Recode Decode. "Когато посетите уебсайт, който съдържа реклама от една от тези мрежи, вашите данни биват предоставяни – компаниите в реално време се опитват да ви продадат реклама въз основа на цялата лична информация, която доброволно сте дали, без да осъзнаете", добавя той.

Алтернативи има

Онлайн търсачката DuckDuckGo се опитва да предложи алтернатива, предпазваща личната информация на потребителите. Тя не събира никакви потребителски данни, но въпреки това успява да изкарва достатъчно пари от онлайн реклама, за да се издържа. Търсачката държи близо 1% от пазара в САЩ, като това я превръща в четвъртата най-използвана – всеки месец на платформата й се извършват над 1 милиард търсения. Компанията предлага и безплатно разширение за браузъри като за Firefox и Google Chrome, което блокира проследяването на личните данни на потребителите за рекламни цели. "Ако напишете "ипотека" в търсачката ни, ще получите реклами на тази тема. Не ни трябва да знаем или да съхраняваме данни за вас, за да направим това", коментира пред онлайн изданието TechnologyReview основателят на компанията.

DuckDuckGo оперира от 11 години, като за този период е еволюирала от онлайн търсачка, поставяща сигурността на данните на потребителите на първо място, в компания, грижеща се за неприкосновеността на личната информация като цяло. Освен разширенията за други браузъри компанията работи и върху създаването на собствен такъв, който да блокира така наречените "тракери" – софтуер, който събира личните данни на потребителите. Най-много от тях събират информация за Google и Facebook, но DuckDuckGo блокира такива за стотици компании, като същевременно дава възможност за допълнително криптиране на сайтовете, които посещавате. Неприкосновеността на личните данни се оказва и основният двигател за успеха на търсачката.

Вайнбърг смята, че не е необходимо търсачките да "следят" хората, за да са печеливши. Google, който държи 88% от пазара, може да монетизира дейността си по същия начин, по който DuckDuckGo го прави – чрез контекстуални реклами. Това значително би подобрило преживяването на потребителя.

В миналото контекстуалната реклама беше единствената на пазара. В средата на миналото десетилетие се появи поведенческата реклама – това бяха онези реклами, които ни следваха през различните уебстраници. Facebook и Google доминират в тази сфера, защото всъщност разполагат с най-много данни за хората. По-рано тази година Европейската комисия (ЕК) обяви, че ще глоби американския гигант с 1.5 млрд. евро именно заради подобни действия. Става дума за AdSense бизнеса на компанията с реклами в трети сайтове, които се базират на интернет историята на всеки потребител.

Малка крачка за потребителя, голяма стъпка за сигурността на данните

В САЩ, за разлика от Европа, липсва цялостно законодателство, което да гарантира неприкосновеността на личните данни. В отделни щати като Калофирния, Луизиана и Върмонт има отделни закони, но като цяло липсва цялостен подход. Вайнбърг предлага малка промяна в американското законодателство за защита на личните данни, вместо да чака всеобхватен законопроект да си проправи път в Конгреса – данните на потребителите да не бъдат събирани по подразбиране, а ползвателите сами да дават разрешение за това ръчно в браузъра. "Фактът, че потребителите вече са възприели идеята, че данните им се събират, е невероятна законодателна възможност. Ръчното избиране на предпочитаната настройка в браузъра е много добър механизъм по отношение на правилата за поверителност – веднъж щом изберете тази настройка, сайтовете не могат да ви проследяват, нито ще трябва да се сблъсквате с изскачащите рекламни прозорци", казва Вайнбърг.

Създаването на обширно законодателство, което да защитава личните данни на потребителите, започва в края на 90-те със създаването на US Communications Decency Act. Раздел 230 на този закон предоставя на компаниите имунитет, който ги защитава от случващото се на техните платформи – проектиран е така, че да ги предпазва от безкрайни съдебни процеси. По това време повечето интернет компании са малки бизнеси, които се опитват да растат. Днес обаче те вече са технологични гиганти като Google и Facebook, а Раздел 230 продължава да ги защитава.

Големите компании са силно против анулирането на Раздел 230, защото това би означавало, че те ще бъдат обект на многобройни правни атаки. В тази връзка Вайнбърг смята, че идеята за регулации в дигиталния бизнес, които не се променят с времето, е абсурдна предвид факта колко променлива е самата индустрия. Той смята, че предложението му за настройката в браузъра е много по-практичен вариант от GDPR и би могла да бъде първата стъпка към създаването на цялостно законодателство.

Хората често не осъзнават колко много информация за тях бива събирана в интернет пространството. Но главният изпълнителен директор на онлайн търсачката DuckDuckGo Габриел Вайнбърг е убеден, че щом те научат как технологичните гиганти като Google и Facebook използват личните им данни, ще изискват промяна.

"Компаниите получават достъп до историята на покупките, местоположенията, търсенията и страниците, които посещавате", казва Вайнбърг в един от последните епизоди на технологичния подкаст Recode Decode. "Когато посетите уебсайт, който съдържа реклама от една от тези мрежи, вашите данни биват предоставяни – компаниите в реално време се опитват да ви продадат реклама въз основа на цялата лична информация, която доброволно сте дали, без да осъзнаете", добавя той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK