С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 24 юни 2019, 18:37, 6784 прочитания

Nutella-та вече е същата

Според ЕК само при 9% от проверените хранителни продукти е имало разминаване между опаковка и съдържание

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Nutella е вече еднаква навсякъде в ЕС и производителите от италианската Ferrero са си взели бележка.

Накратко така може да се опише продължилата вече почти две години проверка за двойните стандарти в хранителните продукти, т.е. подозрението, че големите компании продават в Източна Европа стоки с по-ниско качество. Съвместният изследователски център (СИЦ – агенция, подчинена на Европейската комисия) е направил проверка на 128 продукта в 19 страни членки и намерил, че в едва 9% от тях има съществени разлики между съдържанието и опаковката – основното обвинение на страни като Словакия и Полша, които твърдяха, че техните потребители са третирани неравноправно.


Проверката започна след като първо в Братислава, а после в Прага и Варшава заваляха обвинения, че продаваните на местните им пазари продукти се различават от аналозите си в Германия или Австрия. Например Ferrero беше заподозряна, че слага по-малко какао в източноевропейската Nutella, а Hipp - че продава бебешка храна, в която има по-малко зеленчуци, но за сметка на това с 15% повече ориз. В България по-късно БСП предложи закон, с който всички продукти, които се продават на местния пазар, трябва да са сертифицирани, че нямат разлики.

Затова през септември 2017 г. председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер обяви, че в ЕС не може да има "второ качество потребители" и че оглавяваната от него институция ще направи задълбочено проучване, за да "отговори на притесненията на всички европейски граждани". Проверката беше обявена заедно с борбата с неравноправното заплащане на източноевропейските работници, които за същата работа на Запад получават по-малко от западноевропейските си колеги. Това бяха двете инициативи на ЕК, които трябваше да покажат, че Източна Европа не е загърбена от Брюксел. Втората инициатива в крайна сметка се обърна в ограничения за източноевропейски компании на западните пазари.

При една трета от продуктите потребителят може да бъде заблуден



Проучването на СИЦ установява, че освен 9% процента от проверените продукти, за които има разлики, които не са упоменати на опаковката, има още 22%, в които има разлика в съдържанието, но тези различия са до известна степен обозначени на опаковките. Едва 27% от продуктите в проверката са били напълно идентични (като, разбира се, се изключат различните езици на етикетите), а като цяло при две трети от всички 125 стоки няма съществено разминаване.

"Важното е, че това не е феномен само на Изток, подобни примери има в целия ЕС", каза високопоставен представител на Европейската комисия. Той обаче все пак призна, че концентрацията на тези различия е по-висока в източноевропейските страни: "Ние осъзнаване този проблем и вземаме мерки".

Проверката обаче е направена "по документи", т.е. не са правени лабораторни изследвания, целта е била да се види къде компаниите съзнателно влагат в продуктите си различни съставки. Причината според експерт на СИЦ е, че досега лабораторните изследвания никога не са показвали съществени различия между декларираните съставки и реално използваните. Целта на ЕК е била да провери дали потребителите не са вкарвани в заблуждение, че когато купуват Nutella или Hipp с еднакви опаковки, това реално са различни продукти.

Например "Fanta портокал" се предлага с девет различни рецепти в 16 от страните членки на ЕС. Голямата разлика е, че на Запад за подсладител се използва захар, а на Изток – глюкозо-фруктозен сироп. Освен това напитката има много по-високо енергийно съдържание в България, отколкото във Франция. Причината за последното според производителя Coca-Cola е различното национално законодателство. Във Франция законите, които изискват намаляване на използваните захари, са много по-строги от тези в България например.

Проверката на ЕК няма за цел да налага наказания, а само да създаде единна методология, така че страните членки да не прибягват до различни методи при оценката на продуктите. Наказанията са изцяло в прерогативите на националните правителства. Например хърватската агенция по храните беше изключително активна и още през 2017 г. принуди Hipp да обещаят да премахнат различията в продуктите си.

От ЕК посочват, че благодарение на проверките и обществения натиск Ferrero е променила маркетинговата си стратегия и сега Nutella е идентична навсякъде в ЕС. Други примери били Pepsi, соковете Capri-Sun и сладоледите Haagen Dazs.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Урсула фон дер Лайен беше избрана за председател на ЕК с крехко мнозинство 4 Урсула фон дер Лайен беше избрана за председател на ЕК с крехко мнозинство

Тя си осигури 383 гласа "за" срещу 327 "против" при минимален праг от 374 гласа на вота в Европейския парламент

16 юли 2019, 787 прочитания

Турската централна банка ще започне да сваля лихвите Турската централна банка ще започне да сваля лихвите

Новият управител вече изпълнява желанията на президента Ердоган

16 юли 2019, 1081 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
SpaceX за трети път изгуби централното ядро на Falcon Heavy

Най-мощната ракета в света все пак успешно изведе в орбита 24 микросателита

Министърът и златната каса

Кирил Ананиев е готов с втори проект за здравна реформа, който предвижда конкуренция между държавната и частни здравни каси

Откриване, закриване и нови въпросителни около "Исторически парк"

Дружеството зад парка официално смени собствеността си, а сред акционерите изплуват познати имена

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Ново място: "КО-ОП"

Коуъркинг пространството отваря врати с амбицията да среща различни професионалисти, публики и изкуства