С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 24 юни 2019, 18:37, 7731 прочитания

Nutella-та вече е същата

Според ЕК само при 9% от проверените хранителни продукти е имало разминаване между опаковка и съдържание

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Nutella е вече еднаква навсякъде в ЕС и производителите от италианската Ferrero са си взели бележка.

Накратко така може да се опише продължилата вече почти две години проверка за двойните стандарти в хранителните продукти, т.е. подозрението, че големите компании продават в Източна Европа стоки с по-ниско качество. Съвместният изследователски център (СИЦ – агенция, подчинена на Европейската комисия) е направил проверка на 128 продукта в 19 страни членки и намерил, че в едва 9% от тях има съществени разлики между съдържанието и опаковката – основното обвинение на страни като Словакия и Полша, които твърдяха, че техните потребители са третирани неравноправно.


Проверката започна след като първо в Братислава, а после в Прага и Варшава заваляха обвинения, че продаваните на местните им пазари продукти се различават от аналозите си в Германия или Австрия. Например Ferrero беше заподозряна, че слага по-малко какао в източноевропейската Nutella, а Hipp - че продава бебешка храна, в която има по-малко зеленчуци, но за сметка на това с 15% повече ориз. В България по-късно БСП предложи закон, с който всички продукти, които се продават на местния пазар, трябва да са сертифицирани, че нямат разлики.

Затова през септември 2017 г. председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер обяви, че в ЕС не може да има "второ качество потребители" и че оглавяваната от него институция ще направи задълбочено проучване, за да "отговори на притесненията на всички европейски граждани". Проверката беше обявена заедно с борбата с неравноправното заплащане на източноевропейските работници, които за същата работа на Запад получават по-малко от западноевропейските си колеги. Това бяха двете инициативи на ЕК, които трябваше да покажат, че Източна Европа не е загърбена от Брюксел. Втората инициатива в крайна сметка се обърна в ограничения за източноевропейски компании на западните пазари.

При една трета от продуктите потребителят може да бъде заблуден



Проучването на СИЦ установява, че освен 9% процента от проверените продукти, за които има разлики, които не са упоменати на опаковката, има още 22%, в които има разлика в съдържанието, но тези различия са до известна степен обозначени на опаковките. Едва 27% от продуктите в проверката са били напълно идентични (като, разбира се, се изключат различните езици на етикетите), а като цяло при две трети от всички 125 стоки няма съществено разминаване.

"Важното е, че това не е феномен само на Изток, подобни примери има в целия ЕС", каза високопоставен представител на Европейската комисия. Той обаче все пак призна, че концентрацията на тези различия е по-висока в източноевропейските страни: "Ние осъзнаване този проблем и вземаме мерки".

Проверката обаче е направена "по документи", т.е. не са правени лабораторни изследвания, целта е била да се види къде компаниите съзнателно влагат в продуктите си различни съставки. Причината според експерт на СИЦ е, че досега лабораторните изследвания никога не са показвали съществени различия между декларираните съставки и реално използваните. Целта на ЕК е била да провери дали потребителите не са вкарвани в заблуждение, че когато купуват Nutella или Hipp с еднакви опаковки, това реално са различни продукти.

Например "Fanta портокал" се предлага с девет различни рецепти в 16 от страните членки на ЕС. Голямата разлика е, че на Запад за подсладител се използва захар, а на Изток – глюкозо-фруктозен сироп. Освен това напитката има много по-високо енергийно съдържание в България, отколкото във Франция. Причината за последното според производителя Coca-Cola е различното национално законодателство. Във Франция законите, които изискват намаляване на използваните захари, са много по-строги от тези в България например.

Проверката на ЕК няма за цел да налага наказания, а само да създаде единна методология, така че страните членки да не прибягват до различни методи при оценката на продуктите. Наказанията са изцяло в прерогативите на националните правителства. Например хърватската агенция по храните беше изключително активна и още през 2017 г. принуди Hipp да обещаят да премахнат различията в продуктите си.

От ЕК посочват, че благодарение на проверките и обществения натиск Ferrero е променила маркетинговата си стратегия и сега Nutella е идентична навсякъде в ЕС. Други примери били Pepsi, соковете Capri-Sun и сладоледите Haagen Dazs.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кюрдите сключват сделка с Москва и Дамаск заради турската офанзива Кюрдите сключват сделка с Москва и Дамаск заради турската офанзива

Анкара едва ли иска да влезе в директен сблъсък със сирийската армия, но ситуацията е непредвидима

14 окт 2019, 726 прочитания

Загубата на Будапеща нанесе удар по управлението на Орбан 1 Загубата на Будапеща нанесе удар по управлението на Орбан

Управляващата "Фидес" загуби кметската надпревара в столицата и други големи градове, но има висока подкрепа в по-малките населени места

14 окт 2019, 583 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
SpaceX за трети път изгуби централното ядро на Falcon Heavy

Най-мощната ракета в света все пак успешно изведе в орбита 24 микросателита

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие