Какво друго по света: няколко любопитни идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Електромобил със слънчеви батерии; Западни разузнавания са пробили "руския Google"; NASA тества аварийния катапулт на лунния си кораб

3000 прочитания

Електромобил със слънчеви батерии

Идеята за интегриране на соларни панели в автомобили с електрическо захранване не е нова. Холандският стартъп Lightyear обаче не само успява да интегрира тази технология в превозни средства за комерсиална употреба, но и е успял да създаде електромобила с най-дълъг пробег до момента.

Миналия вторник иновативната компания представи първия прототип на своя електромобил Lightyear One, който по думите на създателите му ще е способен да премине до 725 км, без да бъде включван към електрическата мрежа. Това е сериозно подобрение спрямо досегашния шампион Tesla Model S, чийто пробег е 595 км.

Lightyear One постига всичко това благодарение на около 5 квадратни метра слънчеви батерии, монтирани на тавана и предния капак на превозното средство. От холандската компания твърдят, че колата постига по 12 км допълнителен пробег за всеки час, прекаран на слънце. По този начин, ако например трябва да изминавате по около 30 км до работа всяка сутрин, до вечерта Lightyear One със сигурност ще бъде презареден напълно. Превозното средство, разбира се, може да използва и стандартни зарядни станции, в случай че времето е твърде облачно или притежателят му не желае да чака.

За момента обаче Lightyear One попада в сегмента на луксозните превозни средства и ще се продава за около 119 хил. евро. Въпреки това първите 100 електромобила вече са резервирани Очаква се те да се появят по пътищата в началото на 2021 г.

Западни разузнавания са пробили "руския Google"

Фотограф: Maxim Zmeyev

Хакери, работещи за западни разузнавателни служби, успешно са проникнали в системата на интернет търсачката Yandex, популярно наричана руския Google, съобщава информационна агенция Reuters, позовавайки се на четири независими източника. Пробивът е извършен в края на 2018 г., като е използван шпионски софтуер, наречен Regin. Въпросният продукт се използва от разузнавателния съюз Five Eyes, който обединява спецслужбите на САЩ, Великобритания, Канада, Австралия и Нова Зеландия. Съществуването на Regin бе разкрито през 2014 г. благодарение на избягалия в Русия сътрудник на щатската агенция NSA Едуард Сноудън.

Според Reuters атаката е извършена през октомври и ноември 2018 г. и е била насочена срещу изследователското подразделение на Yandex. Целта на хакерите е била да получат техническа информация за начините, по които руската търсачка извършва автентикацията на потребителските профили. По този начин въпросните профили можели да бъдат свързвани с реални хора, а също така и да се получи достъп до личните им съобщения, твърдят източниците на Reuters. Yandex e най-популярната търсачка в руското интернет пространство с над 108 млн. посещения на уникални потребители месечно. Освен в Русия тя е активно използвана и в Беларус, Казахстан и Турция.

Говорителят на Yandex Иля Грабовски е потвърдил информацията за пробива, но без да дава повече подробности. "Въпросната атака бе открита от нашия екип по сигурността на много ранна фаза. Тя бе напълно неутрализирана, преди да бъде причинена каквато и да е вреда", коментира той за Reuters. Според източниците на агенцията обаче Regin е работил и е осигурявал достъп до системата на търсачката поне няколко седмици, преди да бъде засечен.

NASA тества аварийния катапулт на лунния си кораб

Фотограф: Thom Baur

Американската космическа агенция NASA изпробва този вторник аварийната система на космическия кораб Orion – капсулата, която в близко бъдеще трябва да извършва пилотирани полети до Луната. Задачата на реактивния катапулт е да спаси живота на астронавтите в случай на авария или непредвидени обстоятелства. Триминутният тестов полет, наречен Ascent Abort-2, беше извършен с модифицирана ракета Peacekeeper на компанията Northrop Grumman и завърши успешно с приводняване на астронавтския модул в Атлантическия океан.

За целите на експеримента ракетата се издигна на височина около 10 км и достигна точката на максималното аеродинамично натоварване, наречена Max-Q. Там аварийната система беше активирана при скорост от около 1200 км/ч., след което Orion за части от секундата се отдалечи на безопасна дистанция от нялкостотин метра от симулираната авария. При активирането на катапулта от капсулата също така се отделиха 12 миниатюрни модула, на които са записани всички данни за полета. Всички те са успешно открити и прибрани от специалистите на NASA.

Самият космически кораб достига скорост от 1600 км/ч. и максимална височина от около 13 км., преди да се насочи към морската повърхност по балистична крива, тъй като по време на настоящият тест спирачните парашути не бяха използвани. "Следващата ни голяма проверка ще е на Луната – нашата мисия Artemis 1", обяви след теста Марк Кирасич, главен мениджър на програмата Orion. След малко повече от година NASA трябва да изпробва капсулата в реален полет до земния спътник, използвайки супермощната ракета SLS, която обаче още не е напълно готова.

Електромобил със слънчеви батерии


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK