С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 12 юли 2019, 8:00, 3391 прочитания

Как женският футбол стана голям

Световното първенство по футбол за жени беляза пик в гледаемостта и при спонсорите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Световното първенство беляза пик в гледаемостта и при спонсорите.
  • Франция беше пионерът, който въведе професионална организация и заплащане, с което промени картината само за осем години.
  • Включването на големите клубове като "Барселона", "Байерн" и ПСЖ осигури стабилност и напълни стадионите.
Исторически мястото на жените във футбола е било... в задния двор. В Англия той дори е бил забранен от федерацията от 1920 г. докъм 1970 г., а в Бразилия с национален декрет - до 1981 г.

Женският футбол извървя много път оттогава и това стана ясно на завършилото преди дни световно първенство във Франция.


Преборването със стереотипите, излизането от сянката на мъжете и получаването на признание не стана изведнъж. Изминаха точно 20 години, откакто американците прегърнаха силно сокъра за жени, след като на финала на световното първенство през 1999 г. на "Роуз боул" в Пасадена се събраха над 90 хиляди зрители.

Две десетилетия по-късно 58 хиляди души изпълниха до краен предел стадиона в Лион, за да изгледат финала между световния номер 1 САЩ и европейския шампион Холандия. Общо 1.13 милиона души бяха на трибуните по време на цялото първенство. Добрата посещаемост и огромният телевизионен успех на турнира идват като резултат от по-професионалното и систематично отношение към женския футбол в редица европейски държави начело с Франция, която само за десетилетие се превърна в световна сила.

Десет пъти ръст



ФИФА организира първото световно първенство с 12 отбора през 1995 г. и мачовете в Швеция се играят на скромни стадиони при средна посещаемост малко над 4000 души. Сега само два от мачовете в груповата фаза събраха по над 45 хиляди на стадиона. "Всичко вече е различно", казва Джей Пи Делакамера, който отразява за FOX Sports първенствата от самото начало.
80% от телевизионната аудитория в Холандия гледа мачовете на женския национален отбор.


Във Франция първите два мача на домакините събраха средно 10.4 милиона зрители – двойно повече от предишното най-добро постижение. В Холандия двубоят срещу Нова Зеландия постигна 80% дял сред аудиторията в рамките на двата часа. В Бразилия Globo и SporTV регистрираха средно 19.3 милиона зрители и телевизионен дял от повече от 50% за първите два мача на неостаряващата звезда Марта и компания.

Че ситуацията се променя драстично, се забеляза още през 2011 г., когато на шампионата в Германия и най-големите стадиони бяха почти пълни. А Япония детронира американките с футбол извън познатата география. Започнаха да се появяват и нови звезди на европейската сцена, доминирана традиционно от Бундестима и скандинавките. Днес Франция, Англия, Испания и Италия са фактор, а през 2017 г. Холандия прекъсна хегемонията на германките от шест поредни европейски титли.

Французойките обаче бяха двигателят, който издигна женския футбол на ново равнище с тройно увеличение на регистрираните състезателки от 54 хиляди през 2011 г. до 140 хиляди днес, увеличаващи се спонсори и растящ интерес на публиката. Според мнозина наблюдатели "вината" за този бум е на Ноел льо Грае. Избран за президент на Френската футболна федерация след срамното представяне на мъжете в Южна Африка през 2010 г., той установил колко положителна и зареждаща е енергията по стадионите на световно за жени в Германия година по-късно. Пред очите му националният отбор постигна исторически рекорд с класиране за полуфиналите.

Заедно с бившата националка и новоизбран генерален секретар на федерацията Брижит Енрик те се заемат изцяло да реформират женския футбол, като окуражават момичетата да не се съобразяват със стереотипите за мъжествения характер на футбола и да играят. Основават верига от елитни тренировъчни центрове за поотрасналите футболистки на базата на съществуващата система при мъжете. Увеличават бюджета за женски футбол до 16 милиона долара на година.

Ролята на клубовете

В немалка степен заслуга имаха и големите клубове, които прегърнаха женската версия като неразделна част от своята дейност. Докато дълги години Германия доминираше чрез няколко добре организирани, но недостатъчно финансирани клуба като "Франкфурт" или "Турбине" (Потсдам), Франция въведе съвсем друг, професионален стил на управление. Само за няколко години "Лион" и ПСЖ станаха доминанти у дома, а "Лион" се превърна в най-успешния европейски тим с шест титли от женската Шампионска лига, включително и последните четири.

Резултатите идват точно навреме за клуба, чиито трофеи при мъжете секнаха през далечната 2008 г. Четири години по-рано президентът Жан-Мишел Ола вече беше започнал да развива енергично женския тим. Неговият стил на управление се почувства не само в Европа, но и в Америка и в останалата част на света. Той плащаше за най-големите таланти и осигури на дамите същите условия за тренировки, каквито имаха и мъжете. Не е случайно, че двете най-големи американски звезди Алекс Морган и Меган Рапино обличаха екипа на "Лион". Според Морган тайната на успехите се крие в разбирането на Ола за равенството на половете и финансовата подкрепа. "Президентът дава много по-големи заплати, отколкото в останалата част на света. Инфраструктурата е страхотна. А и е приятно, че президентът е много отдаден. Той обича футбола, независимо дали за мъже или жени", коментира тя.

Този модел не остана незабелязан от останалите държави с амбиции и спортна култура. Германският колос "Байерн" (Мюнхен), който дълги години загърбваше женския футбол, инвестира значително в последното десетилетие. Това им донесе две титли и три сребърни медала от 2015 г. насам. Испания също излезе на сцената със сходен модел. Преди четири години, след края на предишното световно първенство в Канада, директорите на ФК "Барселона" решиха да развиват сериозно женския си отбор. "Вярваме, че трябваше да го направим. Искаме да издигнем женския футбол до ново ниво. Искахме да имаме професионален отбор. И това и направихме", казва Мария Тейшидор, секретар на борда на директорите на "Барса".

Клубът отвори легендарната си академия "Масия" за четири отбора за момичета и плаща на състезателките от първия тим едни от най-високите заплати в света. През 2017 г. клубът привлече холандската звезда Лийке Мартенс със заплата от 200 хиляди долара на година. По онова време само 0.1% от 30-те хиляди регистрирани футболистки в Испания получават заплата. Заплащането е космическо дори за американките, в чиято професионална лига получават средно 46 200 долара на година. "Когато ги правим професионалистки, не само им даваме възможност да живеят от работата си на футболистки. Това им позволява да тренират сутринта, а не през нощта. Да разполагат с медицински екип, който да следи за здравето им", казва Тейшидор. Резултатът се видя на мача между "Атлетико" (Мадрид) и "Барселона" през март. На новия стадион на мадридчани "Уанда метрополитано" се събраха рекордните за клубен мач по женски футбол 60 739 зрители.

Бумът на женския футбол вдъхнови и най-богатия футболен клуб в света "Реал" (Мадрид) да основе свой женски тим, който от новия сезон ще участва в първенството. Испанската футболна асоциация обяви, че ще инвестира около 23 милиона долара следващата година и ще показва мачовете по телевизията или ще ги стриймва онлайн.

Италия не остана по-назад. През тази година мачът за титлата между "Ювентус" и "Фиорентина" събра 39 хиляди зрители, а световното първенство попадна в програмите на Sky.

Да влязат парите

Професионализирането на футбола и значително по-високото му качество не останаха незабелязани от спонсорите. Няколко дни преди световното Visa обяви, че ще "инвестира значително" в бъдещето на женския футбол, като ще осигури минимум 50% от необходимите средства за програмите за развитие в САЩ. В същото време компанията разшири партньорството си с ФИФА за женските турнири за всички възрасти. Американската компания Nike, която обличаше 14 отбора на световното, за първи път изработи футболни екипи със специален дизайн за жени. Преди това футболистките играеха с мъжки фланелки и шорти. "Точно сега виждаме невероятен момент за жените в спорта, а спортистите водят движението за здраве и здравословен начин на живот", обявиха от компанията. Любопитен факт: мъжката версия на женския екип се изкупи за часове в Австралия.

В Англия банката Barclays подписа договор за подкрепа на местната лига за три години и 10 милиона паунда. Английската футболна асоциация го обяви за "най-голямата инвестиция в женския спорт във Великобритания".

Това, което остава като неразрешим проблем, е неравенството в заплащането между мъже и жени.

Американските националки водят дело срещу футболната федерация на САЩ за изравняване на премиите. В техния случай исканията им са доста основателни, тъй като мъжете не могат да се похвалят нито със същата популярност, нито със сходни успехи.


Иначе на световната сцена логично парите са все още далеч от мъжките, където последните 20-ина години белязаха космически ръст в цените на футболисти, приходи на клубове и инвестиции. Наградният фонд на световното първенство за жени се увеличи до 30 милиона долара – това е с 8 милиона по-малко, отколкото получи само шампионът при мъжете Франция миналата година. ФИФА обяви, че иска да увеличи участниците при жените на 32 отбора и да удвои наградния фонд до 60 милиона долара. Но и така ще е далече от 400-те милиона, които си разпределят мъжете.

По-важното е, че като емоция, качество и конкуренция изоставането е наваксано, а битката със стереотипите е почти спечелена. Или както казва журналистът Джей Пи Делакамера: "Ако бях предвидил през 1995 г. какво ще се случи и бях инвестирал, сега щях да съм богат."

Капитал #28

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Защо се срина морският туризъм
  • Как F-16 полетя към парламента
  • Новите въпросителни пред Исторически парк

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Отказът на ЕС да започне преговори със Северна Македония доведе до предсрочни избори Отказът на ЕС да започне преговори със Северна Македония доведе до предсрочни избори

Премиерът Зоран Заев обяви, че гласуването ще е на 12 април догодина

21 окт 2019, 473 прочитания

Предизвикателствата пред умните градове: Всевиждащи камери и електрически тротинетки Предизвикателствата пред умните градове: Всевиждащи камери и електрически тротинетки

По време на конференцията Smart Cities Festival в Белград експерти от Австрия, Германия и Сърбия споделиха опита си с иновациите в градска среда

20 окт 2019, 1451 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Мицотакис - наследникът на династия, който иска да е аутсайдер

Гръцкият премиер поддържа имидж на представител на ново поколение политици, но някои го виждат като част от статуквото, банкрутирало страната

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10