С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 юли 2019, 14:09, 2510 прочитания

3% данък "Facebook"

Франция планира данък от 3% върху оборота за технологични гиганти като Facebook, Amazon и Google

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Никога няма да се откажем. Налагаме дигитален данък върху технологичните гиганти, защото смятаме, че това е справедлив и ефективен начин те да бъдат обложени." С тези думи пред в. Guardian френският министър на икономиката и финансите Брюно льо Мер потвърди, че Париж няма да се огъне пред американските заплахи за законови мерки относно плановете му за дигитален данък.

Миналата седмица френският Сенат одобри облагането на големите технологични компании, като така потенциално отвори нов фронт в търговския диспут между САЩ и ЕС. Американският президент Доналд Тръмп нареди разследване на данъка, което може да доведе до налагането на нови тарифи или на други търговски рестрикции от страна на Вашингтон. Този спор може да се превърне в пореден източник на трансатлантическо напрежение – САЩ обвиняват Льо Мер, че атакува успешни американски техфирми и че нарушава принципа на двойното облагане, а Париж твърди, че тези действия са част от похода му за по-голяма социална справедливост.


"Ще призовем Вашингтон да ускори усилията за дефиниране на данъчните правила за 21-и век, вместо да ни заплашва със санкции и ответни мерки, които не са най-добрите действия между съюзници. Нуждаем се от данъчни правила от 21-и век за една икономика от 21-и век", казва пред AFP пожелал анонимност френски правителствен представител.

Франция става първата голяма икономика, която налага такъв данък, а Великобритания представи подобно законодателство. Но френски и британски представители заявяват, че предпочитат цялостно споразумение, което да бъде договорено на ниво Организацията за икономическо сътрудничество и развитие или Г-20, и биха се отказали от дигиталния данък, ако се постигне договорка.

Данъкът GAFA
Тръмп нареди разследване на действията на Париж, което може да доведе до налагането на ответни тарифи от страна на Вашингтон.
Франция твърди, че дигиталният данък е временна мярка, докато се постигне международно споразумение.
Париж твърди, че настоящите правила позволяват на големите интернет компании да се измъкват, без да плащат своя дял от облагането, и призовава водещите световни икономически сили да намерят международно решение за данъка върху дигиталните гиганти. Страната обяви намерението си да използва срещата на финансовите министри от Г-7 на 17-18 юли, която домакинства, за да настоява за минимално корпоративно облагане. Но пред постигането на консенсус в ЕС стоят държави като Ирландия и Люксембург, в които са базирани европейските централи на дигиталните компании.



"Дадохме ясно да се разбере от самото начало, че когато има компромис на ниво Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, ще оттеглим нашия национален данък, но докато няма международно решение, ще налагаме нашето национално решение. Работим по този дигитален данък от над две години на ниво ЕС и за съжаление не успяхме да намерим компромис с другите страни членки, защото четири държави – Ирландия, Дания, Финландия и Швеция, са против. Затова накрая решихме да действаме на национално равнище", коментира Льо Мер. И допълва, че в тези действия няма дискриминация спрямо САЩ, тъй като под френския данък попадат компании от различни страни, включително от самата Франция и от Китай, Германия, Испания и Великобритания.

Но данъкът стана известен като GAFA – акроним за Google, Apple, Facebook and Amazon. Става въпрос за облагане от 3% върху оборота от дигитални услуги, направен във Франция от големите технологични компании с приходи от над 750 млн. евро в глобален мащаб и 25 млн. евро във Франция. Според Париж това се налага, тъй като дигиталните фирми плащат по-малко данъци, частично защото е трудно да се определи къде чрез интернет се генерират техните постъпления, особено ако те могат изкуствено да прехвърлят печалби към страни с по-ниски данъчни ставки. Засегнати от новото облагане ще бъдат 30 компании, предимно американски, а събраните средства могат да достигнат до 500 млн. евро на година.

Социална справедливост или двойно облагане

Френското правителство настоява, че "възстановява фискалната справедливост" и изисква от новите бизнес модели същите правила, които се отнасят до всички други икономически дейности. Тъй като не може да наложи волята си в ЕС, то се насочва едностранно към техкомпании, които обаче на практика не нарушават законите в страните, където са се регистрирали. Рискът е, че подобни мерки не помагат на Франция и на целия ЕС да настигнат технологично САЩ и Китай, от които изостават значително.

От ирландското финансово министерство посочват, че националните данъци, насочени предимно към американски фирми, е много вероятно да "увеличат глобалното търговско напрежение и да навредят на презграничните инвестиции и търговия", както и ще затруднят постигането на споразумение за глобална реформа. Пред Reuters френската лоби група ASIC, представляваща Facebook, Google, Amazon, Twitter и Airbnb, предупреждава: "С желанието си едностранно да обложи прекалено американските играчи Брюно льо Мер предизвиква търговска война, която ще накаже френските технологии и много сектори, правещи икономиката на страната успешна, включително вино и автомобили."

Нареденото от Тръмп разследване на френския данък върху дигиталните услуги ще се извърши по силата на т.нар. параграф 301, тоест, че несправедливо са засегнати компании от САЩ. Този параграф е основното средство, което администрацията на президента използва в търговската война с Китай, за да оправдае митата срещу това, което Вашингтон нарича "нечестни търговски практики". Сегашният спор между Франция и САЩ е различен от проточилия се трансатлантически търговски конфликт, но може да се използва от Тръмп за получаване на отстъпки от ЕС относно търговията.

Европейската комисия изчислява, че мултинационалните дигитални компании с инвестиции в ЕС средно са облагани на равнища, които са с 14 процентни пункта по-ниски от тези за другите фирми. Това е и причината страни като Австрия, Великобритания, Испания и Италия също да обявят планове за свои дигитални данъци. Миналата седмица Лондон оповести нови подробности относно предложението си за облагане на техгигантите. От 2020 г. страната планира да наложи данък от 2% върху оборота на фирми, осигуряващи платформи на социални медии, търсачки и онлайн търговия на британските потребители.

"Франция започва дигитална данъчна война", пише в. Wall Street Journal. И допълва, че данъкът на президента Еманюел Макрон върху техгигантите ще се окаже удобен за американския държавен глава: "Правило номер едно във външите работи е "Не давай на Тръмп легитимно извинение за търговска война". Макрон е пропуснал това, което обяснява защо Париж натиска за нов дигитален данък, който дори германците не искат за Европа."

Но проф. Лилиан В. Фаулхабер от правния център към Georgetown University твърди пред New York Times, че действията на французите са ясно предупреждение: "Освен ако не се постигне до широк консенсус за реформирането на международната данъчна система, други страни вероятно ще направят същото като Париж, а американските компании ще бъдат изправени пред вълна от различни данъци от десетки държави, които ще бъдат тежки и скъпи."

Льо Мер е оптимист по повод търканията с Вашингтон. "Ние сме близки съюзници и между съюзници най-добрият начин за изглаждане на трудностите не е да се следва логиката на санкциите и ответните мерки, а заедно да потърсим компромис. И точно това възнамерявам да направя с моите американски колеги", посочва той. Сега САЩ ще разполагат с период от 12–18 месеца, за да опитат да постигнат споразумение с Париж как да бъдат облагани американските техгиганти на френска територия. Но ако не се стигне до договорка, играта може да загрубее.

Капитал #29

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Кой взима летище София
  • Мая Манолова вече загрява за битката с Фандъкова
  • Загуби ли България битката за завода на Volkswagen

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Във въздуха се надушва промяна Във въздуха се надушва промяна

Съдът на ЕС постанови стриктни изисквания за измерването на въздушните замърсители, които променят местните законови рамки

23 авг 2019, 568 прочитания

Надвиснала ли е световна рецесия Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

23 авг 2019, 690 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
САЩ изключиха Турция от програмата за изтребители F-35

Мярката е заради доставката на руски ракети за Анкара и ще доведе до загуба на над 9 млрд. долара финансиране за турски компании

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота