Шипинг индустрията се притеснява от блокиране на преминаването през Ормузкия проток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шипинг индустрията се притеснява от блокиране на преминаването през Ормузкия проток

Reuters

Шипинг индустрията се притеснява от блокиране на преминаването през Ормузкия проток

Компаниите се подготвят за прекъсването на достъпа до един от най-важните водни пътища в света

3584 прочитания

Reuters

© Reuters


Една трета от петрола, превозван по море – почти 17 млн. барела дневно, минава през протока.

Глобалната корабоплавателна индустрия мисли в посока как най-добре да се справи с напрежението в Ормузския проток, тъй като се притеснява от заплахата от по-нататъшни прекъсвания на курсовете на танкерите, преминаващи през един от най-важните водни пътища за търговия с петрол в света.

Загрижеността на корабните оператори се засили, след като в петък Иран конфискува танкер, плаващ под флага на Великобритания. Една трета от петрола, превозван по море – почти 17 млн. барела дневно, минава през протока, който отдавна е стратегическа точка в богатия на петрол залив.

Изземването на Stena Impero, който пътуваше за Саудитска Арабия, подчертава уязвимостта на корабите, преминаващи през региона, както и ролята на петролната и газовата индустрия в отношенията между Запада и Иран, пише Financial Times.

На път за Азия

Американската администрация за информация в областта на енергетиката (EIA) изчислява, че три четвърти от суровия петрол и кондензат, преминали през Ормузкия проток през 2018 г., е бил за страни в Азия – Китай, Индия, Япония, Южна Корея и Сингапур. Изпълнителен директор на компания в корабната индустрия, пожелал анонимност, каза, че "танкерите са се превърнали в пионки в дипломатическия спор, след като напрежението се е засилило".

Преди седмица иранските сили се опитаха да попречат на преминаването на друг британски танкер - British Heritage, а САЩ и Великобритания обвиниха Техеран в саботажни атаки срещу шест кораба край бреговете на Обединените арабски емирства през май и юни.

Задържането на Stena Impero е в отговор на решението на Обединеното кралство да арестува ирански танкер край бреговете на Гибралтар заради контрабанда на нефт в Сирия в нарушение на санкциите на ЕС. Иранските власти многократно са заплашвали да нарушат потока на петролни и нефтохимически продукти през Персийския залив, след като САЩ се оттеглиха от ядрената сделка от 2015 г., подписана от Иран и световните сили. Налагането на санкции от страна на САЩ на Ислямската република затрудни способността й да изнася суровината

Заплахите за сектора

Танкерът Stena Impero плава под британски флаг, собственикът му е от Швеция, екипажът му е мултинационален, а бизнесът – международен. Така разглеждан, въпросът не засяга единствено Обединеното кралство. Някои компании от корабоплавателната индустрия призовават за военна намеса за защита на търговските кораби, докато други се опасяват, че ходът може да се отрази неблагоприятно, влошавайки и без това лошите отношения на Иран със Запада. Различните възгледи са показателни за предизвикателството, пред което са изправени правителствата в опитите си да защитят търговските кораби.

Докато намирането на дипломатическо решение трябва да бъде приоритет, по-голяма сигурност в Персийския залив също е необходима. Лидери в индустрията призовават за международна военна коалиция, която да осигури безопасното преминаване на търговски кораби.

Базил Карацас от корабната консултантска фирма Karatzas Marine Advisors смята, че собствениците на кораби чрез наемането на въоръжени охранители не могат сами да предпазят корабите от държавните рекетьори.

"Имаме нужда от организация като Интерпол за моретата. Налице е спешна необходимост да се уреди въпросът за международната сигурност както за Ормузкия проток, така и за други стратегически морски точки по света. Как можем да защитим търговските кораби от суверенна държава?", коментира той. "Надявам се, че логиката ще надделее, но не е немислимо тази ситуация да ескалира", добави той.

Без повод за притеснение

Суровият петрол сорт брент повиши цената си с 2.1% до 63.23 долара за барел в петък, след като беше задържан танкерът Stena Impero. Базиран в Лондон търговец на петрол заяви, че цените на суровината са относително стабилни, защото пазарите не вярват, че Иран и Западът са на път към война.

Всъщност много малка част от физическите доставки са били засегнати от действията срещу тези танкери. В момента санкциите срещу иранската петролна индустрия удрят снабдяването повече отколкото заплахите към самите кораби, смятат хора от индустрията. Часове след конфискуването на кораба в петък САЩ обявиха сформирането на "операция Sentinel" - многонационално морско обединение "за увеличаване на наблюдението и сигурността в ключовите водни пътища в Близкия изток, за да се гарантира свободата на корабоплаването".

Централното командване на САЩ обяви, че целта му е да осигури безопасно преминаване и деескалация на напрежението в Персийския залив, Ормузкия проток, Оманския залив и пролива Баб ел Манбед край Йемен. През май Вашингтон разположи група самолетоносачи в региона, а Петият американски флот отдавна се намира в Бахрейн.

Обединеното кралство разполага с малко военноморски средства, за да защити интересите си в корабоплаването. Фрегатата HMS Montrose, която се намеси, след като иранските сили се опитаха да попречат на преминаването на танкера British Heritage, е единственият голям британски военен кораб в Персийския залив. Кралският флот разполага с четири миночистача в района, а разрушителят HMS Duncan също е на път към региона. Същевременно правителството на Обединеното кралство е посъветвало британските кораби да останат извън Ормузкия проток "за определено време".

"Разходите за корабоплаване и застраховане вече се увеличават и последното събитие само ще допринесе за това – военноморските ескорти ще станат норма", коментира анализаторът Energy Aspects Амрита Сен.

"Азиатските рафинерии в частност ще бъдат още по-запалени да търсят алтернативни доставки на петрол и корабособствениците ще търсят алтернативни маршрути, където е възможно, като допълнително увеличават разходите", добави тя.

В Персийския залив ежедневно оперират до 30 кораба, плаващи под знамето на Великобритания, пет от които преминават транзитно през Ормузкия проток. Тези танкери допълнително са ударени и от несигурността заради напускането на кралството на ЕС. Вследствие от това някои собственици прехвърлят корабите си под флагове на други страни.

Една трета от петрола, превозван по море – почти 17 млн. барела дневно, минава през протока.

Глобалната корабоплавателна индустрия мисли в посока как най-добре да се справи с напрежението в Ормузския проток, тъй като се притеснява от заплахата от по-нататъшни прекъсвания на курсовете на танкерите, преминаващи през един от най-важните водни пътища за търговия с петрол в света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK