Планът за най-дългия тунел под море в света срещна първата си пречка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Планът за най-дългия тунел под море в света срещна първата си пречка

Самият тунел може да бъде икономически възможен при публично-частно партньорство и усвояване на европейски средства

Планът за най-дългия тунел под море в света срещна първата си пречка

Естония отказва да даде съгласието си за изграждането му, защото чака повече детайли за финансирането

4599 прочитания

Самият тунел може да бъде икономически възможен при публично-частно партньорство и усвояване на европейски средства

© Finest Bay Area Development


Тази година беше одобрено финансиране от 15 млрд. евро за проекта, предвиждащ изграждането на най-дългия железопътен тунел под морето, който да свързва Финландия и Естония. Планът обаче вече се сблъска с първия си проблем - бившата съветска република иска повече детайли относно начина на финансиране и бизнес плана, преди да даде окончателното си съгласие.

"Нужно ни е да знаем откъде ще дойдат средствата и в какъв размер ще са", коментира естонският министър на икономиката Таави Аас в интервю за Bloomberg. "Къде е гаранцията, че всъщност този проект ще бъде завършен? Неговият разработчик не успя да отговори на въпроса колко хора се очаква въобще да пътуват по този начин", добавя той.

Тунелът, свързващ Хелзинки с Талин, ще е дълъг повече от 100 километра и изисква изграждането на поне един изкуствен остров. Автор на проекта е финландският предприемач Петър Вестербака, който е известен като разработчик на видеоиграта Angry Birds. Финансирането на проекта всъщност се предвижда да дойде от китайската Touchstone Capital Partners, която през март заяви готовността си да покрие всички разходи по него.

Една трета от финансирането ще бъде под формата на инвестиция, като на Touchstone ще бъде предоставен миноритарен дял в проектната компания, а две трети ще са дългово финансиране съгласно меморандума за разбирателство, който Естония и Финландия готвят.

Самият тунел може да бъде икономически възможен при публично-частно партньорство и усвояване на европейски средства. Проучване на двете държави от миналата година показва, че за осъществяването му ще са нужни европейски средства от 13 до 20 млрд. долара (което е 40% от общата му стойност). Според Аас обаче очакваните резултати от проучването трудно ще отговорят на плановете на Вестербака.

"Това не става просто така"

"Работим по предоставянето на по-детайлни отговори на правителството, за да може решението да бъде взето възможно най-скоро", казва адвокатът от страна на разработчика Поул Кунап. Някои от нещата, които иска да разбере Естония, ще станат ясни едва след като се проведат допълнителни проучвания, когато правителството одобри проекта, казва още той.

Финландското правителство все още не е дискутирало проекта за тунела и той не е част от неговата политическа програма, твърди Сабина Линдстрьом, която е генерален директор на отдел в транспортното министерство на страната.

"Водихме неофициални разговори с колегите от Естония съобразно тяхната идея за изготвянето на меморандум за разбирателство, но все още не са ни пратили официално запитване, което да подпишем", казва тя.

Според писмо на Ааб Естония очаква това да се случи този месец. Но е неотложно предоставянето на повече детайли по проекта, смята той.

"Ако разработчикът заяви днес, че не са нужни никакви гаранции от страна на правителствата, не можем да им позволим да започнат работа по тунела. Това просто не работи така", казва той.

Тази година беше одобрено финансиране от 15 млрд. евро за проекта, предвиждащ изграждането на най-дългия железопътен тунел под морето, който да свързва Финландия и Естония. Планът обаче вече се сблъска с първия си проблем - бившата съветска република иска повече детайли относно начина на финансиране и бизнес плана, преди да даде окончателното си съгласие.

"Нужно ни е да знаем откъде ще дойдат средствата и в какъв размер ще са", коментира естонският министър на икономиката Таави Аас в интервю за Bloomberg. "Къде е гаранцията, че всъщност този проект ще бъде завършен? Неговият разработчик не успя да отговори на въпроса колко хора се очаква въобще да пътуват по този начин", добавя той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK