Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Генномодифицирани комари са "изпуснати" в Бразилия; NASA ще изпрати дрон на Титан; Астрономи откриха първия "воден свят"

Генномодифицирани комари са "изпуснати" в Бразилия

Полеви експеримент за унищожаване на популацията от комари в бразилския град Якобина неочаквано е завършил със създаването на нов хибриден вид насекоми мутанти.

Първоначалната идея на британската биотехнологична компания Oxitec била да изпробва иновативен метод за изкореняване на опасни болести, пренасяни от комарите, като жълта треска, денга и зика. За целта фирмата създава хибриден вид насекоми, наречени OX513A, които съдържат в ДНК-то си смъртоносен доминантен ген, който би трябвало да доведе до раждане на стерилно поколение.

От компанията решават да смесят новия вид с местната популация от комари край Якобина, надявайки се по този начин да унищожат около 90% от нея. За целта през 2013 г. Oxitec пуска на свобода близо половин милион мъжки екземпляра от типа OX513A. Крайният резултат обаче е далеч от очаквания, твърдят в своя публикация изследователи от университета Yale.

Първоначално технологията на Oxitec се увенчава с успех и води до драматично намаляване на популацията от комари. Около 18 месеца по-късно обаче насекомите не само успяват да възстановят бройката си, но и неочаквано вече имат променен ДНК код. Според учените от Yale всеки от изследваните екземпляри вече съдържал между 10 и 60 от генетичния материал на OX513A. Което означава, че твърдението на Oxitec, че поколението на модифицираните комари ще измре или ще е твърде слабо, за да се размножава, е било неверно или твърде пресилено. Според учените това е нагледен пример за опасностите от експериментите с генното инженерство в извънлабораторни условия.

NASA ще изпрати дрон на Титан

Американската космическа агенция NASA планира да изпрати роботизиран апарат, наречен Dragonfly, който да изследва Титан – най-голямата луна на планетата Сатурн. За разлика от роувърите Curiosity, Spirit и Opportunity той няма да се движи по повърхността на небесното тяло, а всеки ден ще прелита разстояние до 8 километра благодарение на своите четири витла.

Щатските изследователи са избрали да изпратят роботизиран дрон именно на Титан заради комбинацията от гъста азотна атмосфера и ниска гравитация, която позволява летателният апарат да се задържа във въздуха със сравнително нисък разход на енергия. Също така се предполага, че луната на Сатурн предлага условия, които са потенциално благоприятни за зараждане на живот (поне в неговите първични форми). Евентуалното му откриване ще бъде и основната мисия на безпилотната сонда.

Dragonfly трябва да бъде изстрелян от Земята през 2026 г. и да достигне Титан около 8 години по-късно. Космическият дрон ще може да развива скорост до 36 км/ч, да се издига на височина до 4 километра в атмосферата на небесното тяло. Също така той ще е проектиран да лети при екстремно ниски температури от порядъка на -180 градуса по Целзий.

Dragonfly няма да се захранва със соларни панели, тъй като до Титан достига по-малко 1% от слънчевата енергия, която "огрява" Земята. Вместо това дронът ще използва комбинация от акумулатори и термални радиоизотопни генератори. Батериите ще се презареждат по време на дългите лунни нощи, които на Титан траят около 8 земни дни.

Астрономи откриха първия "воден свят"

Изследователи за пръв път откриха планета отвъд пределите на нашата Слънчева система, която едновременно се намира в т.нар. обитаема зона и съдържа в атмосферата си вода. Последното е особено важен компонент при търсенето на следи от потенциален извънземен живот. Откритието е направено след анализ на данни, събрани от космическия телескоп "Хъбъл" през 2015 г.

Става дума за екзопланетата K2-18b, която е отдалечена на около 111 светлинни години от нашето Слънце. Небесното тяло е от типа на т.нар. Суперземя и е около осем пъти по-голямо от родната ни планета. То обикаля около звезда от типа на т.нар. червени джуджета, които са много по-малки и по-хладни от нашето слънце. Въпреки това K2-18b се намира на разстояние, на което получава приблизително същата енергия като Земята и където водата може да съществува в течна форма. Продължителността на една нейна "година" е само 33 земни дни, като има голяма вероятност планетата винаги да е обърната към своето слънце с една и съща своя страна, както нашата Луна винаги "гледа" с една и съща страна към Земята. Според учените последното не е пречка за потенциално обитаеми условия на повърхността на екзопланетата. По-проблематично може да се окаже обстоятелството, че K2-18b е облъчвана с повече радиация от своята звезда, отколкото нашата Земя.

Генномодифицирани комари са "изпуснати" в Бразилия