Решението на СТО за Airbus: Как новите мита на Тръмп ще ударят ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Решението на СТО за Airbus: Как новите мита на Тръмп ще ударят ЕС

Reuters

Решението на СТО за Airbus: Как новите мита на Тръмп ще ударят ЕС

Сирена, вина и самолети са в американския списък със засегнати стоки на стойност 7.5 млрд. долара

Марина Станева
3084 прочитания

Reuters

© Reuters


"Търговските войни са лесни за започване, но ескалират бързо и обикновено завършват зле. Европа винаги ще защитава свободната и справедлива търговия, базирана на реципрочност. Няма да бъдем наивни, но сме готови, искащи и решени да правим бизнес. Ако някой наложи мита на нашия авиационен сектор, ще направим точно същото." Така председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер коментира дадената "зелена светлина" от Световната търговска организация (СТО) на САЩ да наложат мита върху стоки за 7.5 млрд. долара годишно, които внасят от ЕС.

Решението на СТО е по повод 15-годишния спор между американците и ЕС за законността на субсидии за производителя на самолети Airbus и конкурента Boeing. "Това е голяма победа за нас", заяви президентът на САЩ Доналд Тръмп. Той планира да наложи наказателни мита върху европейски стоки от земеделския и индустриалния сектор, включително самолети, сирена и вина, след като страната спечели важната победа в СТО. Митата, които са 10% върху самолети и 25% върху други продукти, трябва да влязат в сила от 18 октомври.

Вече беше представен списъкът със стоки, които ще бъдат допълнително обложени, като повечето от тях идват от Франция, Германия, Испания и Великобритания. САЩ заявяват, че си запазват правото да увеличат ставките по всяко време или да променят засегнатите продукти.

Американският списък

Сирената и млечните продукти са на челните места в американския списък, тъй като това ще се хареса на фермерите в САЩ, които се сблъскват с доста бариери пред продажбите си в ЕС. С мита от 25% ще бъде засегнат още вносът на малцов скоч, ирландско уиски, ликьор, вина, пуловери, кафе, различни инструменти, бисквити, маслини и свинско месо, пише Politico.

Решението по паралелен случай, заведен от ЕС срещу американските субсидии за Boeing, се очаква след около осем месеца. Дори ако Брюксел спечели правото да отвърне по подобен начин спрямо американски износ за същата сума, Вашингтон пак ще има важна преднина от осем месеца. Затова ЕС вероятно ще използва предишни случаи в СТО, в които вече е спечелил правото да налага мита върху САЩ, за да може да нанесе ответен удар по-бързо.

"Нашата готовност да постигнем справедливо решение на проблема остава непроменена. Но ако САЩ решат да наложат оторизираните от СТО мерки, това ще вкара ЕС в ситуация, в която няма да имаме друга опция, освен да направим същото", посочва еврокомисарят по търговията Сесилия Малмстрьом. Френският министър на икономиката Брюно льо Мер казва, че Брюксел предпочита "приятелско решение" на спора. Но допълва: "Ако американците предпочетат да наложат санкции, това ще бъде икономическа и политическа грешка. Ще бъдем готови с нашите европейски партньори да им отговорим твърдо".

Глобално търговско напрежение

Британската ВВС обобщава, че сега глобалното търговско напрежение ще се изостри, а от това няма печеливши: "Струва си да припомним, че Международният валутен фонд определя търговските конфликти като един от най-големите рискове за световната икономика".

САЩ обаче изглеждат решени да действат. "С години Европа осигурява огромни субсидии за Airbus, които сериозно са ощетили американската авиоиндустрия и нашите работници. Най-накрая след 15 години СТО потвърди, че Вашингтон може да наложи контрамерки в отговор на тези незаконни европейски субсидии", заявява търговският представител на САЩ Робърт Лайтхайзер. И допълва, че сега ще има преговори с ЕС, насочени съм разрешаване на проблема "по начин, който облагодетелства американските работници".

ЕС призовава диспутът да бъде разрешен без налагането на нови мита. Говорител на британското правителство коментира: "Прибягването до тарифи не е в интерес на Великобритания, ЕС и САЩ. Работим в тясно сътрудничество със САЩ, ЕС и европейските партньори, за да подкрепим договорено уреждане на споровете за Airbus и Boeing".

"Търговските войни са лесни за започване, но ескалират бързо и обикновено завършват зле. Европа винаги ще защитава свободната и справедлива търговия, базирана на реципрочност. Няма да бъдем наивни, но сме готови, искащи и решени да правим бизнес. Ако някой наложи мита на нашия авиационен сектор, ще направим точно същото." Така председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер коментира дадената "зелена светлина" от Световната търговска организация (СТО) на САЩ да наложат мита върху стоки за 7.5 млрд. долара годишно, които внасят от ЕС.

Решението на СТО е по повод 15-годишния спор между американците и ЕС за законността на субсидии за производителя на самолети Airbus и конкурента Boeing. "Това е голяма победа за нас", заяви президентът на САЩ Доналд Тръмп. Той планира да наложи наказателни мита върху европейски стоки от земеделския и индустриалния сектор, включително самолети, сирена и вина, след като страната спечели важната победа в СТО. Митата, които са 10% върху самолети и 25% върху други продукти, трябва да влязат в сила от 18 октомври.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK