Въглеродното мито на ЕС е риск за отношенията с търговските партньори на блока
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въглеродното мито на ЕС е риск за отношенията с търговските партньори на блока

Въвеждането на въглеродно мито е част от политическите насоки на новия председател на ЕК Урсула фон дер Лайен

Въглеродното мито на ЕС е риск за отношенията с търговските партньори на блока

Брюксел иска допълнително облагане на вноса от страни, които нямат климатично законодателство

Йоанна Иванова
3431 прочитания

Въвеждането на въглеродно мито е част от политическите насоки на новия председател на ЕК Урсула фон дер Лайен

© Reuters


Европейската комисия (ЕК) иска климатичните стандарти на търговските партньори на съюза да отговарят на брюкселските или ще въведе въглеродно мито. Такива са плановете на новите комисари, които още не са встъпили в длъжност. Зад желанието на комисията стои увеличение на цените в европейската система за търговия с емисии, което рискува да направи бизнеса тук неконкурентен, пише Reuters. От друга страна обаче, въвеждането на въглеродно мито може допълнително да обтегне отношенията с търговските партньори на блока.

Защо сега

Идеята за допълнително обмитяване на стоки от държави, чиито климатични стандарти не отговарят на тези на Европейския съюз (ЕС), не е нова. Предишните комисии се съпротивляваха на призиви от определени държави членки, но едва сега има усещане, че нещо може да се случи. Импулсът е в резултат на повишените цени в системата за търговия с емисии на ЕС (ETS) - инструментът, който задължава европейската индустрия да плаща за права за емисии на въглероден двуокис. Тази мярка оскъпява производството в съюза и затова често е попадала под критиките на по-протекционистки настроени държави, като Франция например. Всъщност миналия месец по искане на Париж Берлин за пръв път официално се съгласи да разгледа възможността за налагане на въглеродно мито, а това със сигурност ще има ефект в Брюксел. Основна критика на ETS е, че чрез оскъпяването на производството в Европа се стимулира търсенето от държави, които нямат подобно законодателство.

Друга причина зад искането на ЕС може да се търси, разбира се, и в нарастващия протекционизъм на международната търговска сцена, който САЩ наложиха. Интересното е, че Брюксел избира да защитава бизнес интересите си, докато едновременно защитава опазването на климата, но това отговаря на новата "зелена" мантра на ЕK.

Проблемите

Макар мярката да звучи логично, основният проблем в момента е, че все още не е ясно как точно ще се случи и как ще реагират големи търговски партньори като САЩ и Китай. По информация на Financial Times европейските дипломати вече работят върху законодателството, но от Брюксел са предупредили да не се стига до конфликти с големи партньори или с държави от самия блок, както и че мярката трябва да отговаря на правилата на Световната търговска организация (СТО).

Въвеждането на въглеродно мито е част от политическите насоки на новия председател на ЕК Урсула фон дер Лайен, която вече заяви, че планира да наложи митото поетапно по сектори. Във всеки случай създаването и гласуването на подобна мярка ще отнеме години, преди да се превърне в част от европейското законодателство.

Европейската комисия (ЕК) иска климатичните стандарти на търговските партньори на съюза да отговарят на брюкселските или ще въведе въглеродно мито. Такива са плановете на новите комисари, които още не са встъпили в длъжност. Зад желанието на комисията стои увеличение на цените в европейската система за търговия с емисии, което рискува да направи бизнеса тук неконкурентен, пише Reuters. От друга страна обаче, въвеждането на въглеродно мито може допълнително да обтегне отношенията с търговските партньори на блока.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK