С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 окт 2019, 12:57, 2273 прочитания

Въглеродното мито на ЕС е риск за отношенията с търговските партньори на блока

Брюксел иска допълнително облагане на вноса от страни, които нямат климатично законодателство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Европейската комисия (ЕК) иска климатичните стандарти на търговските партньори на съюза да отговарят на брюкселските или ще въведе въглеродно мито. Такива са плановете на новите комисари, които още не са встъпили в длъжност. Зад желанието на комисията стои увеличение на цените в европейската система за търговия с емисии, което рискува да направи бизнеса тук неконкурентен, пише Reuters. От друга страна обаче, въвеждането на въглеродно мито може допълнително да обтегне отношенията с търговските партньори на блока.

Защо сега


Идеята за допълнително обмитяване на стоки от държави, чиито климатични стандарти не отговарят на тези на Европейския съюз (ЕС), не е нова. Предишните комисии се съпротивляваха на призиви от определени държави членки, но едва сега има усещане, че нещо може да се случи. Импулсът е в резултат на повишените цени в системата за търговия с емисии на ЕС (ETS) - инструментът, който задължава европейската индустрия да плаща за права за емисии на въглероден двуокис. Тази мярка оскъпява производството в съюза и затова често е попадала под критиките на по-протекционистки настроени държави, като Франция например. Всъщност миналия месец по искане на Париж Берлин за пръв път официално се съгласи да разгледа възможността за налагане на въглеродно мито, а това със сигурност ще има ефект в Брюксел. Основна критика на ETS е, че чрез оскъпяването на производството в Европа се стимулира търсенето от държави, които нямат подобно законодателство.

Друга причина зад искането на ЕС може да се търси, разбира се, и в нарастващия протекционизъм на международната търговска сцена, който САЩ наложиха. Интересното е, че Брюксел избира да защитава бизнес интересите си, докато едновременно защитава опазването на климата, но това отговаря на новата "зелена" мантра на ЕK.

Проблемите



Макар мярката да звучи логично, основният проблем в момента е, че все още не е ясно как точно ще се случи и как ще реагират големи търговски партньори като САЩ и Китай. По информация на Financial Times европейските дипломати вече работят върху законодателството, но от Брюксел са предупредили да не се стига до конфликти с големи партньори или с държави от самия блок, както и че мярката трябва да отговаря на правилата на Световната търговска организация (СТО).

Въвеждането на въглеродно мито е част от политическите насоки на новия председател на ЕК Урсула фон дер Лайен, която вече заяви, че планира да наложи митото поетапно по сектори. Във всеки случай създаването и гласуването на подобна мярка ще отнеме години, преди да се превърне в част от европейското законодателство.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

SpaceX изстреля и приземи ракета четирикратно 10 SpaceX изстреля и приземи ракета четирикратно

Компанията на Мъск изведе в орбита първата официална порция интернет сателити от системата Starlink

11 ное 2019, 2097 прочитания

ЕС налага санкции на турски граждани заради сондажите около Кипър 1 ЕС налага санкции на турски граждани заради сондажите около Кипър

България има интерес Брюксел да отправи силни предупреждения към Турция

11 ное 2019, 795 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Ердоган: Турската офанзива в Сирия ще спре, когато кюрдите свалят оръжие

Турският президент дава ултиматум до сряда вечер и отказва преговори

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10